לרכב על סוסה או לעשות כביסה?
"נלמד אותָך לירות, אבל תעשי גם כביסה, בסדר?" לא בדיוק במילים אלה, אבל אולי ברוח זו התקבלו נשים לחברוּת בארגון "השומר" בתחילת המאה ה-20 בארץ ישראל. אחת מהן הייתה דבורה דְרֶכְלֶר, שנולדה באוקראינהב-1896 והגיעה לארץ בשנת 1913. דבורה נישאה לאיש ארגון "השומר", שעסק בשמירה ובהגנה ובו בזמן בעיבוד הקרקע, ודרכו הגיעה גם היא לארגון. ואולם עד מהרה היא הבינה שמעמדה אינו שווה למעמד הגברים: אף על פי שנשות השומר למדו לירות ולרכוב על סוסים, הן נשלחו לעבודות ניקיון, בישול וכביסה בעוד הגברים עסקו בשמירה. יותר מכך: הן לא היו חברות שווֹת זכויות בארגון, לא הורשו להצביע באסיפות ואף הודרו מחלקים חסויים בהן.
התרעומת בקרב הנשים הביאה לניסיון פשרה, ובעקבותיו חולקו נשות הארגון לשניים: חברוֹת "אקטיביות" בעלות זכויות וחברוֹת "פסיביות" נטולות זכויות, דוגמת דרכלר.
התנגדות הנשים נמשכה, ולקראת האסיפה השנתית ב-1918 ארגנה דרכלר מרד: היא ושתי חברות פרסמו מכתב והודיעו בו שלא ימשיכו לעבוד אלא אם תתקבלנה דרישותיהן לשוויון זכויות. "ואם חברות אנו בעבודה היום יומית... נהיה חברות בכל," כתבו. עד האסיפה הבאה פעל המרד את פעולתו: דרישותיהן התקבלו, והן הפכו חברות שווֹת זכויות עד לפירוק הארגון.
ארגון "השומר" היה ארגון הגנה שפעל בארץ ישראל בין השנים 1920-1909. הוא הוקם על ידי אנשי ארגון "בר גיורא" והתפרק מרצון אחרי מאורעות תל חי, שבהם נהרגה דבורה דרכלר.
לרכב על סוסה או לעשות כביסה?
"נלמד אותָך לירות, אבל תעשי גם כביסה, בסדר?" לא בדיוק במילים אלה, אבל אולי ברוח זו התקבלו נשים לחברוּת בארגון "השומר" בתחילת המאה ה-20 בארץ ישראל. אחת מהן הייתה דבורה דְרֶכְלֶר, שנולדה באוקראינהב-1896 והגיעה לארץ בשנת 1913. דבורה נישאה לאיש ארגון "השומר", שעסק בשמירה ובהגנה ובו בזמן בעיבוד הקרקע, ודרכו הגיעה גם היא לארגון. ואולם עד מהרה היא הבינה שמעמדה אינו שווה למעמד הגברים: אף על פי שנשות השומר למדו לירות ולרכוב על סוסים, הן נשלחו לעבודות ניקיון, בישול וכביסה בעוד הגברים עסקו בשמירה. יותר מכך: הן לא היו חברות שווֹת זכויות בארגון, לא הורשו להצביע באסיפות ואף הודרו מחלקים חסויים בהן.
התרעומת בקרב הנשים הביאה לניסיון פשרה, ובעקבותיו חולקו נשות הארגון לשניים: חברוֹת "אקטיביות" בעלות זכויות וחברוֹת "פסיביות" נטולות זכויות, דוגמת דרכלר.
התנגדות הנשים נמשכה, ולקראת האסיפה השנתית ב-1918 ארגנה דרכלר מרד: היא ושתי חברות פרסמו מכתב והודיעו בו שלא ימשיכו לעבוד אלא אם תתקבלנה דרישותיהן לשוויון זכויות. "ואם חברות אנו בעבודה היום יומית... נהיה חברות בכל," כתבו. עד האסיפה הבאה פעל המרד את פעולתו: דרישותיהן התקבלו, והן הפכו חברות שווֹת זכויות עד לפירוק הארגון.
ארגון "השומר" היה ארגון הגנה שפעל בארץ ישראל בין השנים 1920-1909. הוא הוקם על ידי אנשי ארגון "בר גיורא" והתפרק מרצון אחרי מאורעות תל חי, שבהם נהרגה דבורה דרכלר.
שלחו את ההיסטוריום לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע ההיסטוריה. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל היסטוריום מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את ההיסטוריום בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
ההיסטוריומים בנויים על אירועים היסטוריים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור ההיסטוריה או החינוך בהיסטוריום ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל היסטוריום מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.
לרכב על סוסה או לעשות כביסה?
"נלמד אותָך לירות, אבל תעשי גם כביסה, בסדר?" לא בדיוק במילים אלה, אבל אולי ברוח זו התקבלו נשים לחברוּת בארגון "השומר" בתחילת המאה ה-20 בארץ ישראל. אחת מהן הייתה דבורה דְרֶכְלֶר, שנולדה באוקראינהב-1896 והגיעה לארץ בשנת 1913. דבורה נישאה לאיש ארגון "השומר", שעסק בשמירה ובהגנה ובו בזמן בעיבוד הקרקע, ודרכו הגיעה גם היא לארגון. ואולם עד מהרה היא הבינה שמעמדה אינו שווה למעמד הגברים: אף על פי שנשות השומר למדו לירות ולרכוב על סוסים, הן נשלחו לעבודות ניקיון, בישול וכביסה בעוד הגברים עסקו בשמירה. יותר מכך: הן לא היו חברות שווֹת זכויות בארגון, לא הורשו להצביע באסיפות ואף הודרו מחלקים חסויים בהן.
התרעומת בקרב הנשים הביאה לניסיון פשרה, ובעקבותיו חולקו נשות הארגון לשניים: חברוֹת "אקטיביות" בעלות זכויות וחברוֹת "פסיביות" נטולות זכויות, דוגמת דרכלר.
התנגדות הנשים נמשכה, ולקראת האסיפה השנתית ב-1918 ארגנה דרכלר מרד: היא ושתי חברות פרסמו מכתב והודיעו בו שלא ימשיכו לעבוד אלא אם תתקבלנה דרישותיהן לשוויון זכויות. "ואם חברות אנו בעבודה היום יומית... נהיה חברות בכל," כתבו. עד האסיפה הבאה פעל המרד את פעולתו: דרישותיהן התקבלו, והן הפכו חברות שווֹת זכויות עד לפירוק הארגון.