האם כדאי לקבל אזרחות עות'מאנית? את השאלה הזאת שאלו את עצמם רבים מתושבי היישוב היהודי בארץ ישראל, כאשר האימפריה העות'מאנית הצטרפה למלחמת העולם הראשונה. רק אז התעוררה שאלה זו בליבם, שכן אם אדם החזיק באזרחות של מדינת אויב, הוא היה עלול להיחשב אויב האימפריה.
אז מה עושים? שומרים על האזרחות ועוזבים את הארץ או זונחים את הנתינוּת הזרה ומקבלים אזרחות עות'מאנית? הדילמה עוררה דיון ציבורי סוער: מצד אחד עמדו אליעזר בן-יהודה, דוד בן-גוריון ויצחק בן-צבי, שפעלו בלהט בעד תהליך קבלת אזרחות עות'מאנית. לדידם היה זה צעד חשוב לחיזוק המפעל הציוני בארץ, והם אף פנו ללימודי משפטים בקושטא, הלוא היא איסטנבול, שבטורקיה כדי להכיר את עולם המשפט העות'מאני. מנגד עמדו זאב ז'בוטינסקי וחיים וייצמן, שהאמינו כי הגיעה העת לחבור לשחקן החזק בזירה – בריטניה. לתפיסתם, בריטניה הייתה עתידה לכבוש את הארץ במהלך המלחמה.
איך זה נגמר? בסוף כולם יודעים. רבים לא ויתרו על אזרחותם הזרה ובחרו לעזוב את הארץ. השלטון העות'מאני לא ראה בעין יפה את אזרחיהם החדשים למרות גילוי הנאמנות לאימפריה, ואף רדף את המנהיגים הפוליטיים של היישוב וגירש מהארץ את דוד בן-גוריון ויצחק בן-צבי. לבסוף כבשה האימפריה הבריטית את ארץ ישראל, ונפתח פרק חדש בתולדות היישוב.
האם כדאי לקבל אזרחות עות'מאנית? את השאלה הזאת שאלו את עצמם רבים מתושבי היישוב היהודי בארץ ישראל, כאשר האימפריה העות'מאנית הצטרפה למלחמת העולם הראשונה. רק אז התעוררה שאלה זו בליבם, שכן אם אדם החזיק באזרחות של מדינת אויב, הוא היה עלול להיחשב אויב האימפריה.
אז מה עושים? שומרים על האזרחות ועוזבים את הארץ או זונחים את הנתינוּת הזרה ומקבלים אזרחות עות'מאנית? הדילמה עוררה דיון ציבורי סוער: מצד אחד עמדו אליעזר בן-יהודה, דוד בן-גוריון ויצחק בן-צבי, שפעלו בלהט בעד תהליך קבלת אזרחות עות'מאנית. לדידם היה זה צעד חשוב לחיזוק המפעל הציוני בארץ, והם אף פנו ללימודי משפטים בקושטא, הלוא היא איסטנבול, שבטורקיה כדי להכיר את עולם המשפט העות'מאני. מנגד עמדו זאב ז'בוטינסקי וחיים וייצמן, שהאמינו כי הגיעה העת לחבור לשחקן החזק בזירה – בריטניה. לתפיסתם, בריטניה הייתה עתידה לכבוש את הארץ במהלך המלחמה.
איך זה נגמר? בסוף כולם יודעים. רבים לא ויתרו על אזרחותם הזרה ובחרו לעזוב את הארץ. השלטון העות'מאני לא ראה בעין יפה את אזרחיהם החדשים למרות גילוי הנאמנות לאימפריה, ואף רדף את המנהיגים הפוליטיים של היישוב וגירש מהארץ את דוד בן-גוריון ויצחק בן-צבי. לבסוף כבשה האימפריה הבריטית את ארץ ישראל, ונפתח פרק חדש בתולדות היישוב.
כתיבה ומשחוק: מירב הנקין
שלחו את ההיסטוריום לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע ההיסטוריה. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל היסטוריום מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את ההיסטוריום בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
ההיסטוריומים בנויים על אירועים היסטוריים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור ההיסטוריה או החינוך בהיסטוריום ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל היסטוריום מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.
האם כדאי לקבל אזרחות עות'מאנית? את השאלה הזאת שאלו את עצמם רבים מתושבי היישוב היהודי בארץ ישראל, כאשר האימפריה העות'מאנית הצטרפה למלחמת העולם הראשונה. רק אז התעוררה שאלה זו בליבם, שכן אם אדם החזיק באזרחות של מדינת אויב, הוא היה עלול להיחשב אויב האימפריה.
אז מה עושים? שומרים על האזרחות ועוזבים את הארץ או זונחים את הנתינוּת הזרה ומקבלים אזרחות עות'מאנית? הדילמה עוררה דיון ציבורי סוער: מצד אחד עמדו אליעזר בן-יהודה, דוד בן-גוריון ויצחק בן-צבי, שפעלו בלהט בעד תהליך קבלת אזרחות עות'מאנית. לדידם היה זה צעד חשוב לחיזוק המפעל הציוני בארץ, והם אף פנו ללימודי משפטים בקושטא, הלוא היא איסטנבול, שבטורקיה כדי להכיר את עולם המשפט העות'מאני. מנגד עמדו זאב ז'בוטינסקי וחיים וייצמן, שהאמינו כי הגיעה העת לחבור לשחקן החזק בזירה – בריטניה. לתפיסתם, בריטניה הייתה עתידה לכבוש את הארץ במהלך המלחמה.
איך זה נגמר? בסוף כולם יודעים. רבים לא ויתרו על אזרחותם הזרה ובחרו לעזוב את הארץ. השלטון העות'מאני לא ראה בעין יפה את אזרחיהם החדשים למרות גילוי הנאמנות לאימפריה, ואף רדף את המנהיגים הפוליטיים של היישוב וגירש מהארץ את דוד בן-גוריון ויצחק בן-צבי. לבסוף כבשה האימפריה הבריטית את ארץ ישראל, ונפתח פרק חדש בתולדות היישוב.