בימי הביניים ספרים הועתקו בכתב יד ולכן היו נדירים מאוד וכל עותק היה יחיד במינו. באוספי הספרייה הלאומית מצוי סידור תפילות ראש השנה עתיק ונדיר המכונה מחזור קטלוניה שנכתב בשנת 1280. בדרך כלל סידורי תפילה אינם מאוירים ואילו במחזור קטלוניה מעוטרות תפילות החג באיורי ציד וטרף, חיות ועופות.
האיורים במחזור קטלוניה מאוירים בשיטה מיוחדת ומסובכת לביצוע הנקראת מיקרוגרפיה. קווי המתאר של האיור עשויים ממילים הכתובות בכתב קטנטן. הם צבועים בצבעים שקשה להפיק, כגון אדום, כחול וזהב. כריכת העור העבה של המחזור משובחת, ומוטבעים בה תבליטים.
למי המחזור היה שייך?
על המחזור לא מופיע שם, ואין אנו יודעים דבר על זהות הבעלים. נוכל רק לשער השערות על בסיס עובדות ידועות:
קהילת יהודי קטלוניה בספרד של ימי הביניים הייתה קהילה משגשגת עם בתי מדרש פעילים ומנהגים מיוחדים. על הבעלים של המחזור להיות עשיר כדי שיוכל לממן את הפקתו היקרה, הכוללת שכירת אומן ציור מיקרוגרפי וכריכת עור איכותית. כנראה שבעליו של המחזור היה אדם עשיר שראה חשיבות בהחזקת סידור תפילות מקורי, מקושר לבעלי המלאכה הטובים ביותר, גם אם אינם יהודים, ומעוניין במוצר האיכותי ביותר.
מה אתם חושבים?
בימי הביניים ספרים הועתקו בכתב יד ולכן היו נדירים מאוד וכל עותק היה יחיד במינו. באוספי הספרייה הלאומית מצוי סידור תפילות ראש השנה עתיק ונדיר המכונה מחזור קטלוניה שנכתב בשנת 1280. בדרך כלל סידורי תפילה אינם מאוירים ואילו במחזור קטלוניה מעוטרות תפילות החג באיורי ציד וטרף, חיות ועופות.
האיורים במחזור קטלוניה מאוירים בשיטה מיוחדת ומסובכת לביצוע הנקראת מיקרוגרפיה. קווי המתאר של האיור עשויים ממילים הכתובות בכתב קטנטן. הם צבועים בצבעים שקשה להפיק, כגון אדום, כחול וזהב. כריכת העור העבה של המחזור משובחת, ומוטבעים בה תבליטים.
למי המחזור היה שייך?
על המחזור לא מופיע שם, ואין אנו יודעים דבר על זהות הבעלים. נוכל רק לשער השערות על בסיס עובדות ידועות:
קהילת יהודי קטלוניה בספרד של ימי הביניים הייתה קהילה משגשגת עם בתי מדרש פעילים ומנהגים מיוחדים. על הבעלים של המחזור להיות עשיר כדי שיוכל לממן את הפקתו היקרה, הכוללת שכירת אומן ציור מיקרוגרפי וכריכת עור איכותית. כנראה שבעליו של המחזור היה אדם עשיר שראה חשיבות בהחזקת סידור תפילות מקורי, מקושר לבעלי המלאכה הטובים ביותר, גם אם אינם יהודים, ומעוניין במוצר האיכותי ביותר.
מה אתם חושבים?
כתיבה: מירב הנקין
שלחו את ההיסטוריום לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע ההיסטוריה. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל היסטוריום מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את ההיסטוריום בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
ההיסטוריומים בנויים על אירועים היסטוריים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור ההיסטוריה או החינוך בהיסטוריום ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל היסטוריום מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.
בימי הביניים ספרים הועתקו בכתב יד ולכן היו נדירים מאוד וכל עותק היה יחיד במינו. באוספי הספרייה הלאומית מצוי סידור תפילות ראש השנה עתיק ונדיר המכונה מחזור קטלוניה שנכתב בשנת 1280. בדרך כלל סידורי תפילה אינם מאוירים ואילו במחזור קטלוניה מעוטרות תפילות החג באיורי ציד וטרף, חיות ועופות.
האיורים במחזור קטלוניה מאוירים בשיטה מיוחדת ומסובכת לביצוע הנקראת מיקרוגרפיה. קווי המתאר של האיור עשויים ממילים הכתובות בכתב קטנטן. הם צבועים בצבעים שקשה להפיק, כגון אדום, כחול וזהב. כריכת העור העבה של המחזור משובחת, ומוטבעים בה תבליטים.
למי המחזור היה שייך?
על המחזור לא מופיע שם, ואין אנו יודעים דבר על זהות הבעלים. נוכל רק לשער השערות על בסיס עובדות ידועות:
קהילת יהודי קטלוניה בספרד של ימי הביניים הייתה קהילה משגשגת עם בתי מדרש פעילים ומנהגים מיוחדים. על הבעלים של המחזור להיות עשיר כדי שיוכל לממן את הפקתו היקרה, הכוללת שכירת אומן ציור מיקרוגרפי וכריכת עור איכותית. כנראה שבעליו של המחזור היה אדם עשיר שראה חשיבות בהחזקת סידור תפילות מקורי, מקושר לבעלי המלאכה הטובים ביותר, גם אם אינם יהודים, ומעוניין במוצר האיכותי ביותר.
מה אתם חושבים?