מובילי רוח

תוכנית לשיטות הוראה מתקדמות בתחומי הרוח

על התוכנית

"מובילי רוח" היא תוכנית מנהיגות של המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית שמטרתה לקדם את הוראת הרוח בישראל. התוכנית מיועדת למורים איכותיים המעוניינים לקדם שינוי ברמת ההוראה ובמעמד תחומי הרוח בבתי הספר שהם מלמדים בהם ובמערכת החינוך בכללותה. המשתתפים בתוכנית יובילו קבוצות מורים מבית הספר שלהם או מהאיזור שיעסקו בפיתוח ההוראה. הם יזכו להתמחות בשיטות הוראה מתקדמות, לליווי צמוד ולהכשרה בהובלת שינוי חינוכי.  התוכנית תבנה קהילת מורים חזקה לפעולה ארוכת טווח ומתגמלת.

למי מיועדת התכנית?

התוכנית מיועדת למורי רוח מנוסים בחינוך העברי והערבי הרוצים להרחיב את תחומי השפעתם ולקדם את תחומי הרוח. מדובר במורים המחפשים אופקים חדשים בהוראה ומעוניינים להתמקצע בתחומים כגון קריאת טקסטים, הוראה עתירת כתיבה, שילוב חקר, ניהול דיונים משמעותיים ולמידה חוצת-תחומים; מורים השואפים להוביל מורים אחרים בסביבתם בבניית קהילה שתיזום תכנית חינוכית. זוהי הזדמנות להקדיש זמן ללמידה ולהתחדשות וכך לצבור כוחות, כלים וידע ליצירת תנופה ושינוי.

מובילי רוח – מחזור א' תשפ"ד

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

דניאל איילי | קיבוץ עין הנצי"ב

מורה לספרות ותנ"ך, מחנך ורכז בבית הספר אורט אלון בן גוריון בעפולה וכן מלמד במדרשת הבנות של הקיבוץ הדתי בעין הנצי"ב. בעל כ-15 שנות ותק בהוראה וניסיון בהוראה וריכוז מקצועות הרוח בבתי ספר שונים ברחבי הארץ. בעל תואר שני בספרות עברית מהאוניברסיטה העברית.

חן אקו-מדמון | ראש העין

מורה לאזרחות, ומחנכת בבית הספר מיתר בגני תקווה. בעלת כ-11 שנות ותק בהוראה ומדריכה מטעם פיקוח אזרחות במחוז תל אביב. בעלת תואר ראשון בפוליטיקה וממשל, תקשורת וחינוך מאוניברסיטת בן גוריון. 

מאיה בן אמוץ | תל אביב

מורה ורכזת בתיכון רוטברג ברמת השרון. כמו כן מפתחת השתלמויות פדגוגיות עבור תכנית היל"ה ברחבי הארץ. בעלת ותק של כ-15 שנות הוראה. בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מהמכללה האקדמית של תל אביב ותואר שני בפילוסופיה בהצטיינות באוניברסיטת תל אביב.

שריתָ ברזלי | קיבוץ סעד

מורה לאזרחות וספרות באולפנת הללי לאמנויות בגבעת וושינגטון עם נסיון בהוראת היסטוריה, גמרא, תנ"ך והבעה וכן בריכוז והדרכה באזרחות. בעלת כ-25 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון במקרא והיסטוריה כללית מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני בספרות עברית מאוניברסיטת בן גוריון וכן תואר שני בקולנוע ממכללת ספיר. 

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת מגמת תאטרון ורכזת הומניסטיקה. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניות החינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויות בהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין, בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

יואב הרמן | ירושלים

מורה לידיעת הארץ ומקרא בבית הספר עמל תעופה וחלל מעלה אדומים. רכז טיולים ורכז תוכן של קורס ההנהגה במש"צים מחוז ירושלים. בעל כ-12 שנות ותק בהוראה. בוגר תכנית "רביבים" ובעל תואר ראשון במקרא ולימודי יהדות ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל מהאוניברסיטה העברית. 

נגה הרפז | תל אביב

מורה להיסטוריה ופילוסופיה ורכזת פדגוגית בבית הספר עירוני ד' בתל אביב. עם נסיון כרכזת מקצוע ומנטורית בתכנית "חותם". בעלת כ-10 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר שני בהיסטוריה מאוניברסיטת תל אביב.

אורן וינטראוב | תל-אביב

מורה לתנ״ך, היסטוריה וספרות וסגן מנהל פדגוגי. חבר בצוות המייסד של פרויקט 'תוהו' לנוער מצטיין מהפריפריה, ומנהל תכנית בית-המדרש ללימודי רוח, בבית הספר הישראלי-צרפתי בכפר הנוער מקווה-ישראל. בעל כ-5 שנות ותק. בוגר תכנית "רביבים" באוניברסיטה העברית, בעל תואר ראשון במקרא ומדעי היהדות, תואר שני בחינוך יהודי בהצטיינות. כותב תוכן, מרצה ומנחה סדנאות לקהל בוגר בתחומי היהדות והזהות.

עמית מיזרב | שיזף

מורה לתנ"ך, מחנך ורכז שכבה בתיכון רמת הנגב.  בעל כ-4 שנות ותק בהוראה. בוגר תכנית "אופקים" באוניברסיטת תל אביב עם תואר ראשון בפילוסופיה כללית ופילוסופיה יהודית ותואר שני במקרא.

חני סימפסון-גרוסמן | רעננה

מורה לאנגלית ותנ"ך, סגנית מנהלת, רכזת פדגוגית ורכזת מערכת בבית הספר בית אקשטיין בכפר מל"ל. בעלת 9 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני במשפטים מאוניברסיטת ניו יורק. 

לובנא עאמר | פקיעין

מורה לשפה וספרות ערבית, מחנכת ורכזת בבית ספר שש שנתי עתיד פקיעין. בעלת כ-26 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון בשפה וספרות ערבית וחינוך מאוניברסיטת חיפה ותואר שני בהוראת שפות עם התמחות בשפה ערבית ממכללת אורנים. 7 שנים ותק בהדרכה בבתי ספר על יסודיים.והנחיית השתלמויות מורים בשפה וספרות ערבית.

חן רביניאן | רמת גן

מדריכה פדגוגית להוראת היסטוריה במכללת סמינר הקיבוצים. מורה להיסטוריה, תרבות ישראל ותנ"ך, מחנכת ורכזת בתיכון עירוני א לאמנויות בתל אביב. בעלת כ-5 שנות ותק בהוראה. בוגרת תכנית "רביבים" ובעלת תואר ראשון במקרא ומדעי היהדות ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל מהאוניברסיטה העברית בירושלים. 

רוני רצקובסקי | תל אביב

מורה להיסטוריה ועבודות חקר, מחנכת ורכזת פדגוגית בבית הספר פלך תל אביב, שלהקמתו היתה שותפה. בעלת ותק של 10 שנים במערכת החינוך. בעלת תואר ד"ר להיסטוריה כללית אוניברסיטת תל אביב. מלמדת כתיבה אקדמית בתכנית הרב-תחומית במדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב. לימדה בעבר היסטוריה באוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית וסמינר הקיבוצים. בעלת תעודת הוראה מסמינר הקיבוצים ותעודת מנחה פדגוגית ממכון ברנקו-וויס. 

גיוס ומיון
מאי-יוני 2024 אביב-קיץ תשפ״ד
1
gfggfg
  • הגשת מועמדות
  • תהליך מיון
  • קבלה לתוכנית
הכשרת קיץ
יולי 2024 קיץ תשפ״ד
2
gfggfg
  • בניית קבוצה 
  • הובלת שינוי בבית הספר
  • היכרות עם ה"נווט"
הקמת צוות שגרירים
ספט׳-דצמ׳ 2024 סתיו תשפ״ה
3
gfggfg
  • ביסוס סולידריות
  • קבלת ליווי אישי
  • ניתוח המצב בבית הספר וקביעת מטרות
למידה והרצה ראשונה
ספט׳ 2024 - יוני 2025 שנה״ל תשפ״ה
4
gfggfg
  • מפגשי מובילי רוח דו-שבועיים בספרייה 
  • למידת שיטות הוראה ורכישת כלים הובלת שינוי
  • פיתוח הפרויקט הבית-ספרי ומימושו
סיכום שנה ראשונה
יולי 2025 קיץ תשפ״ה
5
gfggfg
  • ניתוח המצב והערכת הפרויקט
  • היערכות לשנה שנייה
התמקצעות והרצה שנייה
ספט׳-דצמ׳ 2024 סתיו תשפ״ה
6
gfggfg
  • מפגש מובילי רוח חודשי
  • המשך ליווי אישי
  • הרצה שנייה של הפרויקט הבית-ספרי
פתיחת אופקי השפעה
מרץ-יולי 2026 אביב-קיץ תשפ״ו
7
gfggfg
  • הקמת קהילות פרקטיקה
  • תכנון השתלמויות בית-ספריות ואזוריות
  • כתיבת חומרים
הרחבת פרויקט
ספט׳ 2026- יוני 2027 שנה״ל תשפ״ז
8
gfggfg
  • שנה שלישית - הרחבת פרוייקטים למעוניינים ולמתאימים

מה מקבלים מובילי הרוח?

הזדמנות להשתלב בקבוצת מנהיגות ארצית של מורים בתחומי הרוח
יום הכשרה מרוכז דו-שבועי בספרייה הלאומית אשר יכלול התנסות בשיטות הוראה, רכישת כלים לשינוי ארגוני ולהנחיה ומפגשי השראה עם אוצרים, יוצרים וחוקרים בתחומי הרוח
פגישה עם מלווה מטעם התוכנית אחת לשלושה שבועות שיסייע בבניית צוות מורים בבית ספר שיתכנן את השינוי ויקדם אותו
קבלת תשלום חודשי לאורך התוכנית
הזדמנות להשתלב בפעילויות המרכז ללימודי רוח החל מהשנה השלישית
זמן עבודה מוגדר במערכת השעות לקידום שינוי בבית הספר שבו הם עובדים

מה מקבל בית הספר?

הזדמנות לשנות את מעמד לימודי הרוח באמצעות שיפור ההוראה ויצירת מעורבות של מורים
מלווה מטעם התוכנית שיעבוד על תוכנית השינוי עם מוביל הרוח ועם צוות השגרירים הבית-ספרי
מומחים בתחומי הרוח שילוו את תוכנית השינוי לפי הצורך

תנאי הקבלה ודרישות השתתפות:

מורים באחד מתחומי הרוח (היסטוריה, ספרות, אזרחות, תרבות יהודית וישראלית, שפות, פילוסופיה, תנ"ך, מחשבת ישראל ועוד) בחטיבות הביניים או בבתי הספר התיכוניים שיש להם ותק בהוראה של  חמש שנים ואופק של עשר שנים לפחות בהוראה
מורים בעלי תואר ראשון לפחות (עדיפות לבעלי תואר שני) ותעודת הוראה
הגעה סדירה למפגשים הדו-שבועיים בספרייה הלאומית בימי רביעי לאורך כל השנה
הקמה, הכשרה, ניהול וליווי של צוות מורי רוח בבית הספר שיתכנן את השינוי ויקדם אותו
תינתן עדיפות למורים המלמדים בפריפריה החברתית או הגיאוגרפית

מה נדרש מבית הספר?

יצירת סדירות במערכת השעות של ימי רביעי למורים שבצוות הפיתוח
רכישת שעות ליווי מהספרייה הלאומית בגפ"ן

תהליך הקבלה

12.6.24
מועד אחרון להגשת טופסי הרשמה
13.6.24 או 21.6.24
יום מיון וראיונות בספרייה הלאומית
30.6.24
הודעה על קבלה לתוכנית

הגשת מועמדות

הגשת מועמדות לתוכנית דורשת למלא את טופס המועמדות המקוון (ראו קישור למטה) ולצרף את מכתב כוונות המנהל חתום על ידי מנהל/ת בית הספר. טופס המועמדות כולל שני חלקים מובחנים: בחלק הראשון תתבקשו לספק מידע כללי עליכם ועל בית הספר שבו תרצו לקדם את תוכנית השינוי הבית-ספרית; החלק השני כולל שאלות כתיבה שיספקו לוועדת הקבלה היכרות ראשונית עם תפיסותיכם ועמדותיכם בנוגע להוראה איכותית בכלל ובתחומי הרוח בפרט. אנא השקיעו זמן ומחשבה בכתיבת התשובות לשאלות אלה. אנו ממליצים לעבור על הטופס כולו לפני המענה. כמו כן כדאי להקליד את התשובות בקובץ וורד ולהעתיק אותן לטופס רק לפני ההגשה. יש להוריד את מכתב כוונות המנהל (ראו קישור למטה מימין), להחתים את המנהל, לסרוק את המכתב ולהעלות אותו במקום המתאים בטופס המועמדות. אין להגיש טופס מועמדות ללא צירוף המכתב.