מובילי רוח

תוכנית לשיטות הוראה מתקדמות בתחומי הרוח

על התוכנית

"מובילי רוח" היא תוכנית מנהיגות של המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית שמטרתה לקדם את הוראת הרוח בישראל. התוכנית מיועדת למורים איכותיים המעוניינים לקדם שינוי ברמת ההוראה ובמעמד תחומי הרוח בבתי הספר שהם מלמדים בהם ובמערכת החינוך בכללותה. המשתתפים בתוכנית יובילו קבוצות מורים מבית הספר שלהם או מהאיזור שיעסקו בפיתוח ההוראה. הם יזכו להתמחות בשיטות הוראה מתקדמות, לליווי צמוד ולהכשרה בהובלת שינוי חינוכי.  התוכנית תבנה קהילת מורים חזקה לפעולה ארוכת טווח ומתגמלת.

למי מיועדת התכנית?

התוכנית מיועדת למורי רוח מנוסים בחינוך העברי והערבי הרוצים להרחיב את תחומי השפעתם ולקדם את תחומי הרוח. מדובר במורים המחפשים אופקים חדשים בהוראה ומעוניינים להתמקצע בתחומים כגון קריאת טקסטים, הוראה עתירת כתיבה, שילוב חקר, ניהול דיונים משמעותיים ולמידה חוצת-תחומים; מורים השואפים להוביל מורים אחרים בסביבתם בבניית קהילה שתיזום תכנית חינוכית. זוהי הזדמנות להקדיש זמן ללמידה ולהתחדשות וכך לצבור כוחות, כלים וידע ליצירת תנופה ושינוי.


ההרשמה למחזור ג' תיפתח בתחילת מרץ 2026:

מובילי רוח – מחזור ב'

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

איה אלון

רכזת התוכנית הייחודית בלימודי מגדר ומורה לספרות ועברית בבית-הספר ענבר בירושלים. בעלת 13 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר ראשון ושני בסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית.

אלה זהבי

מורה ורכזת תרבות ישראל, מורה לתנ"ך ומחנכת בחטיבת הביניים בבית-הספר החקלאי הכפר הירוק. בעלת 15 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון ושני בפילוסופיה יהודית בתוכנית המצטיינים אופקים באוניברסיטת תל אביב.

אסנת פז לזרוביץ'

רכזת פדגוגית ומורה לספרות ותנ"ך בתיכון אוולינה דה רוטשילד בירושלים. בעלת תואר ראשון בספרות ובמדעי הרוח מהאוניברסיטה העברית ותעודת הוראה ממכון כרם.

בשמת פרח

מורה להיסטוריה, אזרחות, ספרות ותנ"ך ורכזת פדגוגית בבית החינוך המשותף שער הנגב. בעלת כ-25 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון בהיסטוריה ממכללת אורנים, תואר שני ביהדות ממכון שכטר ותואר שני בספרות וכתיבה יצירתית מאוניברסיטת בן גוריון.

הדס קסל

מורה לאזרחות ולהיסטוריה, רכזת פדגוגית ורכזת מעורבות חברתית במדרשיית אמי"ת קמה בירוחם. מלמדת במדרשת באר בירוחם. בעלת ניסיון של 16 שנים בהוראה בירושלים ובנגב. בוגרת מכון כרם, בעלת תואר ראשון בהיסטוריה של עם ישראל ומדע המדינה ותואר שני בהיסטוריה, שניהם מהאוניברסיטה העברית.

טל טליאל עמדי

מחנכת ומורה לספרות במדרשיית הרטמן לבנות. בעלת ותק של 10 שנים במערכת החינוך הפורמלית. בוגרת מכון כרם להכשרת מורים מבית דוד ילין, בעלת תואר ראשון בספרות עברית ומחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית ובוגרת רקמה, תוכנית מנהיגות מטעם ההיברו יוניון קולג', המתמחה בפלורליזם וקהילה וכוללת תואר שני מטעם המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון באוניברסיטה העברית. מנחת סדנאות כתיבה בבית-הספר, במסגרות לבוגרי צבא ועוד. בעלת ותק של 8 שנים בהוראת ספרות וכתיבה בבית הופמן, מרכז קהילתי לגיל השלישי.

מאור סרי לוי

מורה לתנ"ך ומחשבת ישראל, מחנך ורכז שכבה בבית-הספר המקיף ע"ש זיו ומרקס בירושלים. בעל כ-10 שנות ותק בהוראה. בוגר תוכנית רביבים ובעל תואר ראשון במקרא ומדעי היהדות ותואר שני במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית.

עמית צ'רניצקי

בוגרת מסלול החממה מטעם המכון הדמוקרטי ומכללת סמינר הקיבוצים לתואר ראשון בחינוך. מזה 6 שנים מורה ומחנכת בירושלים, השנה מחנכת בגאווה כיתה ח' בתיכון הניסויי ארגנטינה בעיר. מורה להיסטוריה ובעיקר לספרות, מובילה את מגמת ספרות בבית-הספר. מנחת קבוצות לילדים להורים גרושים במיזם "איפה הילד?", ומיזמות תוכנית הפרלמנט למורים ומורות בתחילת הדרך. אוהבת להתנסות בדברים חדשים, ללמוד כמה שיותר ולהעז.

ענת מור אילת

מורה לספרות ומחשבת ישראל בתיכון דרכא בית ירח, עמק הירדן. רכזת ספרות ושותפה בצוות הריכוז הפדגוגי. מפתחת תוכניות לימודים ממירות בגרות. בעלת ותק של 23 שנים בחינוך בלתי פורמלי ובהוראה. מדריכה במכון לכתיבה וחשיבה, בהשתלמויות "מכשירי כתיבה". בעלת תעודת הוראה ותואר ראשון בספרות ומחשבת ישראל בתוכנית אופקים, ותואר שני בתוכנית מחקר תרבות הילד והנוער, אוניברסיטת תל אביב.

פראדי נפתלין

מורה לאזרחות וספרות ורכזת פדגוגית בבית-הספר העל-יסודי אור חנה באור יהודה. בעלת כ-25 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון בהוראת ספרות ממכללת ירושלים ותואר שני בתקשוב ולמידה מהמרכז ללימודים אקדמיים.

שירי אסף-משעל

מורה ומחנכת בבית-הספר העל-יסודי אסיף משגב שבגליל. בוגרת תוכנית רביבים באוניברסיטה העברית ותוכנית בארי של מכון הרטמן ללימודי יהדות ישראלית.

שלי שטיין

מורה לתנ"ך ולהיסטוריה ורכזת שכבה בבית-הספר ברנקו וייס ע"ש אנה פרנק בקיבוץ סאסא. בוגרת תוכנית רביבים של האוניברסיטה העברית, ובעלת תואר ראשון במקרא והיסטוריה של עם ישראל ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל.

שרית מנשקו

מורה ללשון, הבנה והבעה בבית-הספר התיכון עירוני ג' בבאר שבע. בעלת ותק של 29 שנים בהוראה, ומשמשת גם רכזת עברית, רכזת הכלה והשתלבות ורכזת מצוינות בבית-הספר. בעלת תואר ראשון בלשון ובספרות ותואר שני במנהל ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת בן גוריון בנגב.

מובילי רוח – מחזור א'

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

נועה היימן דרור | חצבה

מורה לתנ"ך, ספרות ותיאטרון בתיכון שיטים דרכא, רכזת שח"ק ירוק ומובילת מועצת התלמידים. בעלת כ-18 שנות ותק בהוראה, אמנית רב תחומית.

בעלת תואר שני במדיניותהחינוך עם התמחות בחינוך דמוקרטי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בשילוב אמנויותבהוראה, תעודת הוראה להוראת המקרא לעל יסודי, בוגרת מסלול חפ"ן בדוד ילין,בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

איה אלון

רכזת התוכנית הייחודית בלימודי מגדר ומורה לספרות ועברית בבית-הספר ענבר בירושלים. בעלת 13 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר ראשון ושני בסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית.

אלה זהבי

מורה ורכזת תרבות ישראל, מורה לתנ"ך ומחנכת בחטיבת הביניים בבית-הספר החקלאי הכפר הירוק. בעלת 15 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון ושני בפילוסופיה יהודית בתוכנית המצטיינים אופקים באוניברסיטת תל אביב.

אסנת פז לזרוביץ'

רכזת פדגוגית ומורה לספרות ותנ"ך בתיכון אוולינה דה רוטשילד בירושלים. בעלת תואר ראשון בספרות ובמדעי הרוח מהאוניברסיטה העברית ותעודת הוראה ממכון כרם.

בשמת פרח

מורה להיסטוריה, אזרחות, ספרות ותנ"ך ורכזת פדגוגית בבית החינוך המשותף שער הנגב. בעלת כ-25 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון בהיסטוריה ממכללת אורנים, תואר שני ביהדות ממכון שכטר ותואר שני בספרות וכתיבה יצירתית מאוניברסיטת בן גוריון.

הדס קסל

מורה לאזרחות ולהיסטוריה, רכזת פדגוגית ורכזת מעורבות חברתית במדרשיית אמי"ת קמה בירוחם. מלמדת במדרשת באר בירוחם. בעלת ניסיון של 16 שנים בהוראה בירושלים ובנגב. בוגרת מכון כרם, בעלת תואר ראשון בהיסטוריה של עם ישראל ומדע המדינה ותואר שני בהיסטוריה, שניהם מהאוניברסיטה העברית.

טל טליאל עמדי

מחנכת ומורה לספרות במדרשיית הרטמן לבנות. בעלת ותק של 10 שנים במערכת החינוך הפורמלית. בוגרת מכון כרם להכשרת מורים מבית דוד ילין, בעלת תואר ראשון בספרות עברית ומחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית ובוגרת רקמה, תוכנית מנהיגות מטעם ההיברו יוניון קולג', המתמחה בפלורליזם וקהילה וכוללת תואר שני מטעם המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון באוניברסיטה העברית. מנחת סדנאות כתיבה בבית-הספר, במסגרות לבוגרי צבא ועוד. בעלת ותק של 8 שנים בהוראת ספרות וכתיבה בבית הופמן, מרכז קהילתי לגיל השלישי.

מאור סרי לוי

מורה לתנ"ך ומחשבת ישראל, מחנך ורכז שכבה בבית-הספר המקיף ע"ש זיו ומרקס בירושלים. בעל כ-10 שנות ותק בהוראה. בוגר תוכנית רביבים ובעל תואר ראשון במקרא ומדעי היהדות ותואר שני במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית.

עמית צ'רניצקי

בוגרת מסלול החממה מטעם המכון הדמוקרטי ומכללת סמינר הקיבוצים לתואר ראשון בחינוך. מזה 6 שנים מורה ומחנכת בירושלים, השנה מחנכת בגאווה כיתה ח' בתיכון הניסויי ארגנטינה בעיר. מורה להיסטוריה ובעיקר לספרות, מובילה את מגמת ספרות בבית-הספר. מנחת קבוצות לילדים להורים גרושים במיזם "איפה הילד?", ומיזמות תוכנית הפרלמנט למורים ומורות בתחילת הדרך. אוהבת להתנסות בדברים חדשים, ללמוד כמה שיותר ולהעז.

ענת מור אילת

מורה לספרות ומחשבת ישראל בתיכון דרכא בית ירח, עמק הירדן. רכזת ספרות ושותפה בצוות הריכוז הפדגוגי. מפתחת תוכניות לימודים ממירות בגרות. בעלת ותק של 23 שנים בחינוך בלתי פורמלי ובהוראה. מדריכה במכון לכתיבה וחשיבה, בהשתלמויות "מכשירי כתיבה". בעלת תעודת הוראה ותואר ראשון בספרות ומחשבת ישראל בתוכנית אופקים, ותואר שני בתוכנית מחקר תרבות הילד והנוער, אוניברסיטת תל אביב.

פראדי נפתלין

מורה לאזרחות וספרות ורכזת פדגוגית בבית-הספר העל-יסודי אור חנה באור יהודה. בעלת כ-25 שנות ותק בהוראה. בעלת תואר ראשון בהוראת ספרות ממכללת ירושלים ותואר שני בתקשוב ולמידה מהמרכז ללימודים אקדמיים.

שירי אסף-משעל

מורה ומחנכת בבית-הספר העל-יסודי אסיף משגב שבגליל. בוגרת תוכנית רביבים באוניברסיטה העברית ותוכנית בארי של מכון הרטמן ללימודי יהדות ישראלית.

שלי שטיין

מורה לתנ"ך ולהיסטוריה ורכזת שכבה בבית-הספר ברנקו וייס ע"ש אנה פרנק בקיבוץ סאסא. בוגרת תוכנית רביבים של האוניברסיטה העברית, ובעלת תואר ראשון במקרא והיסטוריה של עם ישראל ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל.

שרית מנשקו

מורה ללשון, הבנה והבעה בבית-הספר התיכון עירוני ג' בבאר שבע. בעלת ותק של 29 שנים בהוראה, ומשמשת גם רכזת עברית, רכזת הכלה והשתלבות ורכזת מצוינות בבית-הספר. בעלת תואר ראשון בלשון ובספרות ותואר שני במנהל ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת בן גוריון בנגב.

גיוס ומיון
מרץ-יוני 2026 אביב-קיץ תשפ״ו
1
gfggfg
  • הגשת מועמדות
  • תהליך מיון
  • קבלה לתוכנית
הכשרת קיץ
יולי 2026 קיץ תשפ״ו
2
gfggfg
  • בניית קבוצה 
  • הובלת שינוי בבית הספר
  • היכרות עם ה"נווט"
הקמת צוות שגרירים
ספט׳-דצמ׳ 2026 סתיו תשפ״ז
3
gfggfg
  • ביסוס סולידריות
  • קבלת ליווי אישי
  • ניתוח המצב בבית הספר וקביעת מטרות
למידה והרצה ראשונה
ספט׳ 2026 - יוני 2027 שנה״ל תשפ״ז
4
gfggfg
  • מפגשי מובילי רוח דו-שבועיים בספרייה 
  • למידת שיטות הוראה ורכישת כלים הובלת שינוי
  • פיתוח הפרויקט הבית-ספרי ומימושו
סיכום שנה ראשונה
יולי 2027 קיץ תשפ״ז
5
gfggfg
  • ניתוח המצב והערכת הפרויקט
  • היערכות לשנה שנייה
התמקצעות והרצה שנייה
ספט׳-דצמ׳ 2027 סתיו תשפ״ח
6
gfggfg
  • מפגש מובילי רוח חודשי
  • המשך ליווי אישי
  • הרצה שנייה של הפרויקט הבית-ספרי
פתיחת אופקי השפעה
מרץ-יולי 2028 אביב-קיץ תשפ״ח
7
gfggfg
  • הקמת קהילות פרקטיקה
  • תכנון השתלמויות בית-ספריות ואזוריות
  • כתיבת חומרים
הרחבת פרויקט
ספט׳ 2028- יוני 2029 שנה״ל תשפ״ט
8
gfggfg
  • שנה שלישית - הרחבת פרוייקטים למעוניינים ולמתאימים

מה מקבלים מובילי הרוח?

הזדמנות להשתלב בקבוצת מנהיגות ארצית של מורים בתחומי הרוח
יום הכשרה מרוכז דו-שבועי בספרייה הלאומית אשר יכלול התנסות בשיטות הוראה, רכישת כלים לשינוי ארגוני ולהנחיה ומפגשי השראה עם אוצרים, יוצרים וחוקרים בתחומי הרוח
פגישה עם מלווה מטעם התוכנית אחת לשלושה שבועות שיסייע בבניית צוות מורים בבית ספר שיתכנן את השינוי ויקדם אותו
קבלת תשלום חודשי לאורך התוכנית
הזדמנות להשתלב בפעילויות המרכז ללימודי רוח החל מהשנה השלישית
זמן עבודה מוגדר במערכת השעות לקידום שינוי בבית הספר שבו הם עובדים

מה מקבל בית הספר?

הזדמנות לשנות את מעמד לימודי הרוח באמצעות שיפור ההוראה ויצירת מעורבות של מורים
מלווה מטעם התוכנית שיעבוד על תוכנית השינוי עם מוביל הרוח ועם צוות השגרירים הבית-ספרי
מומחים בתחומי הרוח שילוו את תוכנית השינוי לפי הצורך

תנאי הקבלה ודרישות השתתפות:

מורים באחד מתחומי הרוח (היסטוריה, ספרות, אזרחות, תרבות יהודית וישראלית, שפות, פילוסופיה, תנ"ך, מחשבת ישראל ועוד) בחטיבות הביניים או בבתי הספר התיכוניים שיש להם ותק בהוראה של  חמש שנים ואופק של עשר שנים לפחות בהוראה
מורים בעלי תואר ראשון לפחות (עדיפות לבעלי תואר שני) ותעודת הוראה
הגעה סדירה למפגשים הדו-שבועיים בספרייה הלאומית בימי רביעי לאורך כל השנה
הקמה, הכשרה, ניהול וליווי של צוות מורי רוח בבית הספר שיתכנן את השינוי ויקדם אותו
תינתן עדיפות למורים המלמדים בפריפריה החברתית או הגיאוגרפית

מה נדרש מבית הספר?

יצירת סדירות במערכת השעות של ימי רביעי למורים שבצוות הפיתוח
רכישת שעות ליווי מהספרייה הלאומית בגפ"ן

תהליך הקבלה

16.4.26
מועד אחרון להגשת טופסי הרשמה
1.5.26 או 14.5.26
יום מיון וראיונות בספרייה הלאומית
5.6.26
הודעה על קבלה לתוכנית

הגשת מועמדות

הגשת מועמדות לתוכנית דורשת למלא את טופס המועמדות המקוון (ראו קישור למטה) ולצרף את מכתב כוונות המנהל חתום על ידי מנהל/ת בית הספר. טופס המועמדות כולל שני חלקים מובחנים: בחלק הראשון תתבקשו לספק מידע כללי עליכם ועל בית הספר שבו תרצו לקדם את תוכנית השינוי הבית-ספרית; החלק השני כולל שאלות כתיבה שיספקו לוועדת הקבלה היכרות ראשונית עם תפיסותיכם ועמדותיכם בנוגע להוראה איכותית בכלל ובתחומי הרוח בפרט. אנא השקיעו זמן ומחשבה בכתיבת התשובות לשאלות אלה. אנו ממליצים לעבור על הטופס כולו לפני המענה. כמו כן כדאי להקליד את התשובות בקובץ וורד ולהעתיק אותן לטופס רק לפני ההגשה. יש להוריד את מכתב כוונות המנהל (ראו קישור למטה מימין), להחתים את המנהל, לסרוק את המכתב ולהעלות אותו במקום המתאים בטופס המועמדות. אין להגיש טופס מועמדות ללא צירוף המכתב.

להגשת מועמדות