לאורך השנים הופיעה ביקורת רבה על התנהלות היישוב העברי בארץ ישראל בתקופת השואה ובעיקר על אוזלת ידו לנוכח מעשי הזוועה שביצעו הנאצים ועוזריהם באחיהם היהודים של תושבי א"י מעבר לים. את היחס לשואה ניתן למדוד גם בקיומן או ביטולן של חגיגות פורים באותן שנים. בשנת 1940 התקיימו מספר נשפי פורים, אולם בגלל המצב בארץ עצמה, ביקשה עיריית תל אביב מתושביה שלא להתחפש לערבים או לכהני דת ואסרה שימוש באקדחי ופצצות שעשועים. בשנת 1941, 3 שנים בדיוק לאחר האנשלוס, חגגה דווקא התאחדות עולי אוסטריה נשף פורים גדול עם הכותרת שתתגלה בעתיד מעט אירונית "לילה אחרי הניצחון הסופי". בשנה לאחר מכן כבר החל הפתרון הסופי אבל זה לא הפריע לחגיגות פורים ברחבי הארץ, כאשר הן בוטלו היה זה בעקבות אסון אניית המעפילים סטרומה, בה טבעו 768 פליטים יהודים. בשנת 1943 מגיע השינוי - כרזה שפרסמה עיריית תל אביב קראה לביטול שעשועים בחג הפורים בעקבות הידיעות שהגיעו מפולין על "מאבקם המר של היהודים בגטו ורשה. "לאות אבל וסולידריות, לאסור ולהפסיק בפורים זה כל הצגות בבתי השעשועים, הקולנוע והתאטרון". הכרוז מסתיים במילים: "בל ישמע היום קול שמחה וששון בעירנו!"
לאורך השנים הופיעה ביקורת רבה על התנהלות היישוב העברי בארץ ישראל בתקופת השואה ובעיקר על אוזלת ידו לנוכח מעשי הזוועה שביצעו הנאצים ועוזריהם באחיהם היהודים של תושבי א"י מעבר לים. את היחס לשואה ניתן למדוד גם בקיומן או ביטולן של חגיגות פורים באותן שנים. בשנת 1940 התקיימו מספר נשפי פורים, אולם בגלל המצב בארץ עצמה, ביקשה עיריית תל אביב מתושביה שלא להתחפש לערבים או לכהני דת ואסרה שימוש באקדחי ופצצות שעשועים. בשנת 1941, 3 שנים בדיוק לאחר האנשלוס, חגגה דווקא התאחדות עולי אוסטריה נשף פורים גדול עם הכותרת שתתגלה בעתיד מעט אירונית "לילה אחרי הניצחון הסופי". בשנה לאחר מכן כבר החל הפתרון הסופי אבל זה לא הפריע לחגיגות פורים ברחבי הארץ, כאשר הן בוטלו היה זה בעקבות אסון אניית המעפילים סטרומה, בה טבעו 768 פליטים יהודים. בשנת 1943 מגיע השינוי - כרזה שפרסמה עיריית תל אביב קראה לביטול שעשועים בחג הפורים בעקבות הידיעות שהגיעו מפולין על "מאבקם המר של היהודים בגטו ורשה. "לאות אבל וסולידריות, לאסור ולהפסיק בפורים זה כל הצגות בבתי השעשועים, הקולנוע והתאטרון". הכרוז מסתיים במילים: "בל ישמע היום קול שמחה וששון בעירנו!"
כתיבה: אלעד הופר; משחוק: נתנאל שפיגל
שלחו את ההיסטוריום לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע ההיסטוריה. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל היסטוריום מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את ההיסטוריום בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
ההיסטוריומים בנויים על אירועים היסטוריים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור ההיסטוריה או החינוך בהיסטוריום ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל היסטוריום מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.
לאורך השנים הופיעה ביקורת רבה על התנהלות היישוב העברי בארץ ישראל בתקופת השואה ובעיקר על אוזלת ידו לנוכח מעשי הזוועה שביצעו הנאצים ועוזריהם באחיהם היהודים של תושבי א"י מעבר לים. את היחס לשואה ניתן למדוד גם בקיומן או ביטולן של חגיגות פורים באותן שנים. בשנת 1940 התקיימו מספר נשפי פורים, אולם בגלל המצב בארץ עצמה, ביקשה עיריית תל אביב מתושביה שלא להתחפש לערבים או לכהני דת ואסרה שימוש באקדחי ופצצות שעשועים. בשנת 1941, 3 שנים בדיוק לאחר האנשלוס, חגגה דווקא התאחדות עולי אוסטריה נשף פורים גדול עם הכותרת שתתגלה בעתיד מעט אירונית "לילה אחרי הניצחון הסופי". בשנה לאחר מכן כבר החל הפתרון הסופי אבל זה לא הפריע לחגיגות פורים ברחבי הארץ, כאשר הן בוטלו היה זה בעקבות אסון אניית המעפילים סטרומה, בה טבעו 768 פליטים יהודים. בשנת 1943 מגיע השינוי - כרזה שפרסמה עיריית תל אביב קראה לביטול שעשועים בחג הפורים בעקבות הידיעות שהגיעו מפולין על "מאבקם המר של היהודים בגטו ורשה. "לאות אבל וסולידריות, לאסור ולהפסיק בפורים זה כל הצגות בבתי השעשועים, הקולנוע והתאטרון". הכרוז מסתיים במילים: "בל ישמע היום קול שמחה וששון בעירנו!"