המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית מוביל בשיתוף משרד החינוך תהליך התחדשות לחיזוק מעמדם של תחומי הרוח במערכת החינוך. המרכז מאתר את צורכי השדה בתחומי הרוח, מפתח כלים חדשניים להוראה ולמידה בתחומים אלה ופועל להנחילם בהיקף רחב. המרכז מטפח סגלי הוראה ומנהיגות חינוכית ומעודד מצוינות לימודית בתחומי הרוח.
קיומה של חברה פעילה ותוססת תלוי בפריחתם של תחומי הרוח. החברה הישראלית זקוקה לדור צעיר, משכיל, רחב אופקים, המחויב לסביבתו, מכיר את ההיסטוריה שלו ומודע להקשר התרבותי שבו הוא חי. דור המנהל שיח מעמיק עם העולם הסובב אותו ומעורה ביצירה תרבותית, עשירה ומגוונת. למערכת החינוך, כמנחילת אוצרות הרוח לדור הצעיר, השפעה מכרעת על דמותה של החברה.
המרכז ללימודי רוח הוקם בתוך הספרייה הלאומית. כמוסד ותיק בעל שורשים עמוקים ובעל חזון ומעוף, מהווה הספרייה הלאומית מוקד חשוב שמחבר בין גופים ואנשים בחברה הפעילים בתחומי הרוח ומעניקה למורים ותלמידים תחושת ערך ומשמעות. כמוסד הממונה על איסוף וטיפוח אוצרות הידע, המורשת והתרבות של מדינת ישראל והעם היהודי, שייכת הספרייה הלאומית לכל חלקי החברה הישראלית.
במרכז ללימודי רוח אנו מתמקדים בשלושה מישורי פעולה שיש בהם כדי לפתח ולהעצים את מקומם של תחומי הרוח במערכת החינוך:
העלאת קרנם של העוסקים בתחומי לימודי הרוח
טיפוח סגלי הוראה ומנהיגות חינוכית ועידוד מצוינות בקרב תלמידים, תוך הענקת תחושת ערך ומשמעות החסרים בדימוי העכשווי של תחומי הרוח.
חידוש פני הלמידה
הטמעה של מתודות הוראה ולמידה חדשניות ההולמות את רוח הזמן ומתאימות לדור הצעיר.
איחוד כוחות
יצירת שיתופי פעולה מעשירים בין גופים שונים הפועלים בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה, ובכללם מוסדות להשכלה גבוהה וגופי תרבות.
זיו מרכז את תכנית "שאר רוח". בנוסף, הוא מורה להיסטוריה ומחשבת ישראל בתיכון הישראלי למדעים ואמנויות. זיו מתמחה בבניית תכניות לימוד, גיוס תלמידים ופיתוח מחוונים להערכה ייחודית. השתלם במכון לכתיבה וחשיבה בבארד קולג' בארה"ב ובמכון לחשיבה היסטורית בקנדה. לזיו תואר שני ביהדות בת זמננו והוא בוגר תכנית "רביבים".
המרכז ללימודי רוח מוביל את התחדשות תחומי הרוח במערכתהחינוך בישראל. המרכז הוקם ביוזמה משותפת של הספרייההלאומית והמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך.
תומכים:
פעילות המרכז ללימודי רוח מתקיימת בתמיכתןהנדיבה של קרן עזריאלי וקרן גוטסמן.
המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית מוביל בשיתוף משרד החינוך תהליך התחדשות לחיזוק מעמדם של תחומי הרוח במערכת החינוך. המרכז מאתר את צורכי השדה בתחומי הרוח, מפתח כלים חדשניים להוראה ולמידה בתחומים אלה ופועל להנחילם בהיקף רחב. המרכז מטפח סגלי הוראה ומנהיגות חינוכית ומעודד מצוינות לימודית בתחומי הרוח.
קיומה של חברה פעילה ותוססת תלוי בפריחתם של תחומי הרוח. החברה הישראלית זקוקה לדור צעיר, משכיל, רחב אופקים, המחויב לסביבתו, מכיר את ההיסטוריה שלו ומודע להקשר התרבותי שבו הוא חי. דור המנהל שיח מעמיק עם העולם הסובב אותו ומעורה ביצירה תרבותית, עשירה ומגוונת. למערכת החינוך, כמנחילת אוצרות הרוח לדור הצעיר, השפעה מכרעת על דמותה של החברה.
המרכז ללימודי רוח הוקם בתוך הספרייה הלאומית. כמוסד ותיק בעל שורשים עמוקים ובעל חזון ומעוף, מהווה הספרייה הלאומית מוקד חשוב שמחבר בין גופים ואנשים בחברה הפעילים בתחומי הרוח ומעניקה למורים ותלמידים תחושת ערך ומשמעות. כמוסד הממונה על איסוף וטיפוח אוצרות הידע, המורשת והתרבות של מדינת ישראל והעם היהודי, שייכת הספרייה הלאומית לכל חלקי החברה הישראלית.
במרכז ללימודי רוח אנו מתמקדים בשלושה מישורי פעולה שיש בהם כדי לפתח ולהעצים את מקומם של תחומי הרוח במערכת החינוך:
העלאת קרנם של העוסקים בתחומי לימודי הרוח
טיפוח סגלי הוראה ומנהיגות חינוכית ועידוד מצוינות בקרב תלמידים, תוך הענקת תחושת ערך ומשמעות החסרים בדימוי העכשווי של תחומי הרוח.
חידוש פני הלמידה
הטמעה של מתודות הוראה ולמידה חדשניות ההולמות את רוח הזמן ומתאימות לדור הצעיר.
איחוד כוחות
יצירת שיתופי פעולה מעשירים בין גופים שונים הפועלים בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה, ובכללם מוסדות להשכלה גבוהה וגופי תרבות.
נטע יוזמת ומובילה תהליכי שינוי רחבי היקף בתחומי הרוח במערכת החינוך. בעבר שמשה כסמנכ"לית תפעול ויו"ר הוועדה לבחירת ספרים של תכנית ספריית פיג'מה. לנטע תואר שני במדעי היהדות עם התמחות במקרא.
גדי איתי מנהל את הפיתוח הפדגוגי של אגף חינוך. גדי הוא מורה ותיק בתכניות מצוינות בהומניסטיקה. שותף לכתיבת תכניות לימודים הייחודיות ביאסא ובפלך. בעבר הדריך באגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. לגדי תואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת שיקגו ותואר שני במינהל ומדיניות חינוכית מהאוניברסיטה העברית.
שלומית גורדון מנהלת את תחום המורים באגף חינוך. בעבר לימדה וחינכה בתיכון סליסברג ובתיכון פלך לבנות וכן עסקה בהוראת עברית ויהדות במסגרות שונות בארץ ובחו"ל. לשלומית תואר שני מחקרי בספרות עברית מהאוניברסיטה העברית ותעודת הוראה במסגרת תכנית "חותם".
סמדר פז אברבנל מרכזת ביקורים להעשרת הוראת מדעי הרוח עבור צוותים חינוכיים. בעלת ניסיון רב בפיתוח תכניות לתלמידים והפעלתן באגף החינוך של הספרייה הלאומית. בעבר עסקה בהוראה ובתוכניות חינוכיות בלתי פורמליות במסגרות מגוונות. לסמדר תואר ראשון בתיאטרון קהילתי. תלמידה לתואר שני ב"אמנות ויהדות" במכון שכטר.
ח'דיג'ה סאלח מרכזת את ההשתלמויות, והפיתוח המקצועי למורים בשפה הערבית. בעבר רכזה את מחלקת החינוך וההדרכה במוזיאון אמנות האסלאם. לח'דיג'ה תואר שני במנהל עסקים, ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ויחסים בין לאומים מהאוניברסיטה העברית.
רותי נריה מרכזת את תחום הפעילות החינוכית לחברה החרדית הכולל השתלמויות, פיתוח מקצועי למורים וביקורי תלמידים. לרותי תואר ראשון בחינוך ממכללת ירושלים ותעודת הוראה מטעם מכון בית יעקב למורות. בעבר ניהלה את יחידת הנוער החרדי במינהל קהילתי נווה יעקב ועסקה בפיתוח תוכניות תעסוקה לאנשים עם מוגבלות
הדס לקט מרכזת את ההשתלמויות והפיתוח המקצועי למורים ולמורות. בעבר חינכה ולימדה היסטוריה וספרות בביה"ס הניסויי, פיתחה תכניות לימוד רב תחומיות במדעי הרוח בחטיבת הביניים. להדס בעלת תואר ראשון בחינוך דמוקרטי מסמינר הקיבוצים ותואר שני בלימודי תרבות מהאוניברסיטה העברית.
גליה פולק-ארביב מנהלת את תחום תלמידים בספרייה הלאומית. בעבר הייתה רכזת פיתוח תוכן בעמותת סנונית ורכזת פעילויות למשפחה במוזיאון ארצות המקרא. לגליה תואר שלישי בתנ"ך מאוניברסיטת בר אילן, מלגאית נשיא וקרן שופף.
ראע'דה קשקוש מרכזת את התכניות חינוכיות לבתי- הספר בשפה הערבית. בעלת ניסיון רב במסגרות חינוכיות במערכת החינוך בירושלים, וכן במוזיאונים ומוסדות תרבות מובילים בארץ. לראע'דה תואר ראשון מהאוניברסיטה העברית ותעודת הוראה לחינוך פתוח ממכללת דוד ילין.
מרכזת ימי שיא לתלמידים ואת תכנית "שפה משותפת". בעבר עבדה ביחידת הבגרויות במכון סאלד ועסקה בעריכה מדעית ברשות העתיקות. בעלת תואר שני מחקרי בלימודי ארץ ישראל וארכיאלוגיה
אנדריי מוביל ומפתח תוכניות חקר וסדנאות יעץ. לאנדריי ניסיון רב ומגוון בחינוך במסגרות בלתי פורמליות בארץ ובחו''ל. בעבר הוביל תוכניות אקדמיות בלימודי יהדות לבני נוער במדינות ברית המועצות לשעבר. אנדריי לומד מחשבת ישראל בלשנות ומקרא באניברסיטה העברית.
רכזת ביקורי תלמידים בספריה הלאומית ומדריכת קבוצות בספרייה הלאומית. בעבר עסקה בחינוך בלתי פורמאלי במכינות הקדם צבאיות ועם נוער בסיכון. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה והיסטוריה של עם ישראל מאוניברסיטת בן גוריון.
ציפי מרכזת תוכניות מצויינות ומנהיגות לנוער. בעלת ניסיון פדגוגי במערכת החינוך ובמסגרות בלתי פורמליות. בעבר עסקה בהדרכה במוזיאונים ומוסדות תרבות מובילים בארץ. לציפי תואר שני בהיסטוריה של עם ישראל.
יאסמין רשק רכזת ביקורי תלמדים בחברה הערבית. בעבר עבדה כמורה לשפה העברית לדוברי ערבית וכמדריכה בבתי ספר. ליסמין תואר ראשון בלימודי אסלאם ומזרח תיכון וחינוך מהאוניברסיטה העברית.
ענבר אוסטר מפתחת תוכן עבור סיורי התלמידים ומדריכה קבוצות בספרייה הלאומית. בעבר עסקה בחינוך ובהדרכה במסגרות חינוכיות שונות. לענבר תואר ראשון בספרות עברית ובסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, ולומדת לתואר שני בביבליותרפיה במכללת דוד ילין.
שובי מרכזת את הפעילות החינוכית בתפוצות ומובילה את פיתוח התכניות והמשאבים למסגרות פורמליות ובלתי פורמליות, לרבות פיתוח מקצועי לאנשי חינוך מרחבי העולם. בעבר לימדה תנ"ך ומחשבת ישראל בירושלים ובתיכון SAR בניו יורק. במשך השנים עסקה בכתיבת והערכת בחינות בגרות במחשבת ישראל, בהנחייה בית מדרשית ב"אלול", והנחייה פדגוגית בתכנית "בארי" במכון הרטמן ובתוכנית "רביבים". לשובי תואר שני במקרא והיא בוגרת תוכנית"רביבים".
ליבא עובדת על יצירת קהילת און ליין לאנשי חינוך מחוץ לארץ, מובילה את תהליך המיתוג של פרויקטים חינוכיים ומקדמת אותם ברשתות החברתיות, מנהלת עבודה באתר חינוך בתפוצות. לליבא יש תואר ראשון בפרסום ויחסי ציבור מהאוניסבריטה העברית במוסקבה וגם תואר בלימודי יהדות מטורו קולוג', ניו יורק.
רחל מרכזת את פיתוח התוכן לצוותים חינוכיים בצרפתית. בעבר עבדה כמורה בבתי ספר בארץ ובצרפת וניהלה את בית הספר היהודי "תורתנו" בגואדלופ בקאריביים. לרחל תואר שני בחינוך באוניברסיטת לה סורבון פריז. היא בוגרת בית הספר לקולנוע "מעלה" בירושלים, ועובדת גם כתסריטאית ובמאית.
גורן בעבר עבדה בביה"ס הבין-לאומי להוראת השואה ביד ושם ובאגף הכשרת מורים בישראל.
לגורן תואר ראשון במדעי החברה מאוניברסיטת בר אילן.
שירי ארן מרכזת את תחום הנגישות באגף החינוך ובאגף מרכז המבקרים. אחראית על פיתוח והנגשת התוכן למגוון רחב של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. בעבר עבדה כמנהלת אתר "תרבותי" אתר המקצוע תרבות יהודית-ישראלית, ניהלה את צוות הפקת התוכן בעמותת סנונית. לשירי תואר ראשון בחינוך ובתיאטרון.
מנהלת את התקציבים באגף חינוך, עבדה בעבר כמנהלת מחלקה כלכלית בחברת מוריה פיתוח ירושלים בע"מ. בעלת תואר ראשון בחינוך וחברה ותואר שני במנהל עסקים ומערכות מידע
מרכז את הלוגיסטיקה והציוד של אגף חינוך ואחראי על מרכז חינוך. בעבר מדריך ומתכלל במגוון מוסדות תרבות וחינוך. לאיתן תואר שני במדעי המדינה ותקשורת פוליטית.
אסף מרכז את הפיתוח הטכנו-פדגוגי בתחום החינוך. בעל ניסיון רחב בניהול אתרים, אפיון חווית משתמש, משחוק ויצירת תהליכים של למידה משולבת. בעבר עבד כמנהל למידה בג'וינט תבת וכמנהל צוות הפקת תוכן בעמותת סנונית. לאסף תואר ראשון במדע המדינה ומחשבת ישראל ותואר שני במדע המדינה מהאוניברסיטה העברית.
המרכז ללימודי רוח מוביל את התחדשות תחומי הרוח במערכתהחינוך בישראל. המרכז הוקם ביוזמה משותפת של הספרייה הלאומית והמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך.
תומכים:
פעילות המרכז ללימודי רוח מתקיימת בתמיכתן הנדיבה של קרן עזריאלי וקרן גוטסמן.