הכדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי במדינת ישראל היום. מתי החלו לשחק כדורגל בארץ? איך הגיבו יושבי הארץ למשחק בראשיתו? הכדורגל הגיע לישראל בשלהי ימי השלטון העות'מאני, אי שם בעשור השני של המאה ה-20. באותו זמן הוא לא התנהל במסגרת תחרותית מסודרת.
שלטון המנדט הבריטי הביא לתנופה גדולה בענף: קבוצות רבות נוסדו, בעיקר באגודות הפועל ומכבי, והוקמו ליגות מחוזיות בחיפה, בירושלים ובתל אביב. כמו כן התקיימו משחקים בין קבוצות יהודיות לקבוצות ערביות (דבר שהפסיק לאחר מאורעות תרפ"ט). גם משחקים בינלאומיים נערכו, למשל מול "הכוח וינה", מועדון הכדורגל היהודי המוביל עד מלחמת העולם השנייה. במהלך שנות ה-20 ייסד השלטון הבריטי את "הגביע הארץ-ישראלי" ובסוף העשור הוקמה התאחדות הכדורגל הארץ־ישראלית.
קטע מתוך עיתון "החירות" שיצא בירושלים בעשור השני של המאה ה-20 מתאר בחביבות משחק כדורגל שנערך בשבת במושבה ראשון לציון: "על כיכר רחב ידיים… יוצאים צעירי המושבה, רעננים, מלאים־כוח, לשחק במשחק הזה שהוא כעין התעמלות". הכותב מכנה את השוער "מלך", ועליו מגינים שרים ופקידי צבא, דימויים שנלקחו ודאי ממשחק השחמט. מעניין לראות את היחס החיובי לפעילות ספורטיבית בשבת: הכותב מציין שגם "מלמדי תלמוד התורה" הגיעו לצפות במשחק. עם זאת, היו מי שהתנגדו למשחקים בשבת, ובשנות ה-30 אף נרשמו בירושלים עימותים סביב הנושא.
הכדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי במדינת ישראל היום. מתי החלו לשחק כדורגל בארץ? איך הגיבו יושבי הארץ למשחק בראשיתו? הכדורגל הגיע לישראל בשלהי ימי השלטון העות'מאני, אי שם בעשור השני של המאה ה-20. באותו זמן הוא לא התנהל במסגרת תחרותית מסודרת.
שלטון המנדט הבריטי הביא לתנופה גדולה בענף: קבוצות רבות נוסדו, בעיקר באגודות הפועל ומכבי, והוקמו ליגות מחוזיות בחיפה, בירושלים ובתל אביב. כמו כן התקיימו משחקים בין קבוצות יהודיות לקבוצות ערביות (דבר שהפסיק לאחר מאורעות תרפ"ט). גם משחקים בינלאומיים נערכו, למשל מול "הכוח וינה", מועדון הכדורגל היהודי המוביל עד מלחמת העולם השנייה. במהלך שנות ה-20 ייסד השלטון הבריטי את "הגביע הארץ-ישראלי" ובסוף העשור הוקמה התאחדות הכדורגל הארץ־ישראלית.
קטע מתוך עיתון "החירות" שיצא בירושלים בעשור השני של המאה ה-20 מתאר בחביבות משחק כדורגל שנערך בשבת במושבה ראשון לציון: "על כיכר רחב ידיים… יוצאים צעירי המושבה, רעננים, מלאים־כוח, לשחק במשחק הזה שהוא כעין התעמלות". הכותב מכנה את השוער "מלך", ועליו מגינים שרים ופקידי צבא, דימויים שנלקחו ודאי ממשחק השחמט. מעניין לראות את היחס החיובי לפעילות ספורטיבית בשבת: הכותב מציין שגם "מלמדי תלמוד התורה" הגיעו לצפות במשחק. עם זאת, היו מי שהתנגדו למשחקים בשבת, ובשנות ה-30 אף נרשמו בירושלים עימותים סביב הנושא.
כתיבה: אלעד הופר משחוק: נתנאל שפיגל
שלחו את ההיסטוריום לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע ההיסטוריה. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל היסטוריום מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את ההיסטוריום בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
ההיסטוריומים בנויים על אירועים היסטוריים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור ההיסטוריה או החינוך בהיסטוריום ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל היסטוריום מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.
הכדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי במדינת ישראל היום. מתי החלו לשחק כדורגל בארץ? איך הגיבו יושבי הארץ למשחק בראשיתו? הכדורגל הגיע לישראל בשלהי ימי השלטון העות'מאני, אי שם בעשור השני של המאה ה-20. באותו זמן הוא לא התנהל במסגרת תחרותית מסודרת.
שלטון המנדט הבריטי הביא לתנופה גדולה בענף: קבוצות רבות נוסדו, בעיקר באגודות הפועל ומכבי, והוקמו ליגות מחוזיות בחיפה, בירושלים ובתל אביב. כמו כן התקיימו משחקים בין קבוצות יהודיות לקבוצות ערביות (דבר שהפסיק לאחר מאורעות תרפ"ט). גם משחקים בינלאומיים נערכו, למשל מול "הכוח וינה", מועדון הכדורגל היהודי המוביל עד מלחמת העולם השנייה. במהלך שנות ה-20 ייסד השלטון הבריטי את "הגביע הארץ-ישראלי" ובסוף העשור הוקמה התאחדות הכדורגל הארץ־ישראלית.
קטע מתוך עיתון "החירות" שיצא בירושלים בעשור השני של המאה ה-20 מתאר בחביבות משחק כדורגל שנערך בשבת במושבה ראשון לציון: "על כיכר רחב ידיים… יוצאים צעירי המושבה, רעננים, מלאים־כוח, לשחק במשחק הזה שהוא כעין התעמלות". הכותב מכנה את השוער "מלך", ועליו מגינים שרים ופקידי צבא, דימויים שנלקחו ודאי ממשחק השחמט. מעניין לראות את היחס החיובי לפעילות ספורטיבית בשבת: הכותב מציין שגם "מלמדי תלמוד התורה" הגיעו לצפות במשחק. עם זאת, היו מי שהתנגדו למשחקים בשבת, ובשנות ה-30 אף נרשמו בירושלים עימותים סביב הנושא.