ח"י קרונות של הצלה
תחפושות, משלוחי מנות ורוח שטות כללית – ככה רובנו חוגגים היום את פורים, לא?! אבל חודשיים בלבד אחרי סיום קרבות מלחמת העצמאות היה הפורים הראשון של מדינת ישראל רווי משמעויות נוספות. "רכבת התשועה", סמל רב-עוצמה אל מול רכבות ההשמדה, יצאה בבוקר חג פורים 1949 מתחנת הרכבת בחיפה אל "כפר הנוער הדתי" שליד כפר חסידים. על הרכבת עלו עשרות נערים, חלקם שורדי שואה, שהיו עתידים להתגורר בכפר, וכ-500 אנשים מכל הארץ התכנסו כדי לחגוג עימם. הרכבת הורכבה מ-18 קרונות או, בגימטרייה, ח"י, פן סמלי נוסף. הרכבת קושטה בציורי תלמידי בית ספר, בפסוקים מהמגילה ובדגלי ישראל, ואפילו מקהלת בית הספר ביל"ו מתל-אביב הצטרפה כדי להנעים את הנסיעה. בקבלת הפנים בחיפה נאמו שר הדתות והרב של חיפה. עם הגעתם לכפר הצטרפו הנערים לתהלוכת פורים, בהקראת מסכת פורים וקיבלו משלוח מנות, מתנת משרד הדתות. שוקולד וסוכריות? יותר בכיוון של ספרי ש"ס ותולדות גדולי ישראל...
הגעתה של "רכבת התשועה" ארצה סוּקרה בהרחבה בעיתוני המדינה הצעירה, והנסיעה אף תועדה ב"יומני כרמל". בקטע הקצר אפשר לראות תצלומים של אנשים מנופפים מחלונות הרכבת או שרים וצוהלים בקרונות.
"יומני כרמל" היו יומני קולנוע באורך דקות אחדות שצולמו בשחור-לבן והוקרנו לפני הסרטים בבתי הקולנוע. הם הופקו לראשונה ב-1935 על ידי נתן אֶקְסֶלְרוֹד והציגו אירועים אקטואליים באופן ויזואלי לפני קום המדינה ובשנותיה הראשונות.
ח"י קרונות של הצלה
תחפושות, משלוחי מנות ורוח שטות כללית – ככה רובנו חוגגים היום את פורים, לא?! אבל חודשיים בלבד אחרי סיום קרבות מלחמת העצמאות היה הפורים הראשון של מדינת ישראל רווי משמעויות נוספות. "רכבת התשועה", סמל רב-עוצמה אל מול רכבות ההשמדה, יצאה בבוקר חג פורים 1949 מתחנת הרכבת בחיפה אל "כפר הנוער הדתי" שליד כפר חסידים. על הרכבת עלו עשרות נערים, חלקם שורדי שואה, שהיו עתידים להתגורר בכפר, וכ-500 אנשים מכל הארץ התכנסו כדי לחגוג עימם. הרכבת הורכבה מ-18 קרונות או, בגימטרייה, ח"י, פן סמלי נוסף. הרכבת קושטה בציורי תלמידי בית ספר, בפסוקים מהמגילה ובדגלי ישראל, ואפילו מקהלת בית הספר ביל"ו מתל-אביב הצטרפה כדי להנעים את הנסיעה. בקבלת הפנים בחיפה נאמו שר הדתות והרב של חיפה. עם הגעתם לכפר הצטרפו הנערים לתהלוכת פורים, בהקראת מסכת פורים וקיבלו משלוח מנות, מתנת משרד הדתות. שוקולד וסוכריות? יותר בכיוון של ספרי ש"ס ותולדות גדולי ישראל...
הגעתה של "רכבת התשועה" ארצה סוּקרה בהרחבה בעיתוני המדינה הצעירה, והנסיעה אף תועדה ב"יומני כרמל". בקטע הקצר אפשר לראות תצלומים של אנשים מנופפים מחלונות הרכבת או שרים וצוהלים בקרונות.
"יומני כרמל" היו יומני קולנוע באורך דקות אחדות שצולמו בשחור-לבן והוקרנו לפני הסרטים בבתי הקולנוע. הם הופקו לראשונה ב-1935 על ידי נתן אֶקְסֶלְרוֹד והציגו אירועים אקטואליים באופן ויזואלי לפני קום המדינה ובשנותיה הראשונות.
שלחו את ההיסטוריום לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע ההיסטוריה. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל היסטוריום מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את ההיסטוריום בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
ההיסטוריומים בנויים על אירועים היסטוריים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור ההיסטוריה או החינוך בהיסטוריום ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל היסטוריום מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.
ח"י קרונות של הצלה
תחפושות, משלוחי מנות ורוח שטות כללית – ככה רובנו חוגגים היום את פורים, לא?! אבל חודשיים בלבד אחרי סיום קרבות מלחמת העצמאות היה הפורים הראשון של מדינת ישראל רווי משמעויות נוספות. "רכבת התשועה", סמל רב-עוצמה אל מול רכבות ההשמדה, יצאה בבוקר חג פורים 1949 מתחנת הרכבת בחיפה אל "כפר הנוער הדתי" שליד כפר חסידים. על הרכבת עלו עשרות נערים, חלקם שורדי שואה, שהיו עתידים להתגורר בכפר, וכ-500 אנשים מכל הארץ התכנסו כדי לחגוג עימם. הרכבת הורכבה מ-18 קרונות או, בגימטרייה, ח"י, פן סמלי נוסף. הרכבת קושטה בציורי תלמידי בית ספר, בפסוקים מהמגילה ובדגלי ישראל, ואפילו מקהלת בית הספר ביל"ו מתל-אביב הצטרפה כדי להנעים את הנסיעה. בקבלת הפנים בחיפה נאמו שר הדתות והרב של חיפה. עם הגעתם לכפר הצטרפו הנערים לתהלוכת פורים, בהקראת מסכת פורים וקיבלו משלוח מנות, מתנת משרד הדתות. שוקולד וסוכריות? יותר בכיוון של ספרי ש"ס ותולדות גדולי ישראל...
הגעתה של "רכבת התשועה" ארצה סוּקרה בהרחבה בעיתוני המדינה הצעירה, והנסיעה אף תועדה ב"יומני כרמל". בקטע הקצר אפשר לראות תצלומים של אנשים מנופפים מחלונות הרכבת או שרים וצוהלים בקרונות.