המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית מוביל בשיתוף משרד החינוך תהליך התחדשות לחיזוק מעמדם של תחומי הרוח במערכת החינוך. המרכז מאתר את צורכי השדה בתחומי הרוח, מפתח כלים חדשניים להוראה ולמידה בתחומים אלה ופועל להנחילם בהיקף רחב. המרכז מטפח סגלי הוראה ומנהיגות חינוכית ומעודד מצוינות לימודית בתחומי הרוח.
קיומה של חברה פעילה ותוססת תלוי בפריחתם של תחומי הרוח. החברה הישראלית זקוקה לדור צעיר, משכיל, רחב אופקים, המחויב לסביבתו, מכיר את ההיסטוריה שלו ומודע להקשר התרבותי שבו הוא חי. דור המנהל שיח מעמיק עם העולם הסובב אותו ומעורה ביצירה תרבותית, עשירה ומגוונת. למערכת החינוך, כמנחילת אוצרות הרוח לדור הצעיר, השפעה מכרעת על דמותה של החברה.
המרכז ללימודי רוח הוקם בתוך הספרייה הלאומית. כמוסד ותיק בעל שורשים עמוקים ובעל חזון ומעוף, מהווה הספרייה הלאומית מוקד חשוב שמחבר בין גופים ואנשים בחברה הפעילים בתחומי הרוח ומעניקה למורים ותלמידים תחושת ערך ומשמעות. כמוסד הממונה על איסוף וטיפוח אוצרות הידע, המורשת והתרבות של מדינת ישראל והעם היהודי, שייכת הספרייה הלאומית לכל חלקי החברה הישראלית.
במרכז ללימודי רוח אנו מתמקדים בשלושה מישורי פעולה שיש בהם כדי לפתח ולהעצים את מקומם של תחומי הרוח במערכת החינוך:
העלאת קרנם של העוסקים בתחומי לימודי הרוח
טיפוח סגלי הוראה ומנהיגות חינוכית ועידוד מצוינות בקרב תלמידים, תוך הענקת תחושת ערך ומשמעות החסרים בדימוי העכשווי של תחומי הרוח.
חידוש פני הלמידה
הטמעה של מתודות הוראה ולמידה חדשניות ההולמות את רוח הזמן ומתאימות לדור הצעיר.
איחוד כוחות
יצירת שיתופי פעולה מעשירים בין גופים שונים הפועלים בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה, ובכללם מוסדות להשכלה גבוהה וגופי תרבות.


זיו מרכז את תכנית "שאר רוח". בנוסף, הוא מורה להיסטוריה ומחשבת ישראל בתיכון הישראלי למדעים ואמנויות. זיו מתמחה בבניית תכניות לימוד, גיוס תלמידים ופיתוח מחוונים להערכה ייחודית. השתלם במכון לכתיבה וחשיבה בבארד קולג' בארה"ב ובמכון לחשיבה היסטורית בקנדה. לזיו תואר שני ביהדות בת זמננו והוא בוגר תכנית "רביבים".






המרכז ללימודי רוח מוביל את התחדשות תחומי הרוח במערכתהחינוך בישראל. המרכז הוקם ביוזמה משותפת של הספרייההלאומית והמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך.
תומכים:
פעילות המרכז ללימודי רוח מתקיימת בתמיכתןהנדיבה של קרן עזריאלי וקרן גוטסמן.


המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית מוביל בשיתוף משרד החינוך תהליך התחדשות לחיזוק מעמדם של תחומי הרוח במערכת החינוך. המרכז מאתר את צורכי השדה בתחומי הרוח, מפתח כלים חדשניים להוראה ולמידה בתחומים אלה ופועל להנחילם בהיקף רחב. המרכז מטפח סגלי הוראה ומנהיגות חינוכית ומעודד מצוינות לימודית בתחומי הרוח.
קיומה של חברה פעילה ותוססת תלוי בפריחתם של תחומי הרוח. החברה הישראלית זקוקה לדור צעיר, משכיל, רחב אופקים, המחויב לסביבתו, מכיר את ההיסטוריה שלו ומודע להקשר התרבותי שבו הוא חי. דור המנהל שיח מעמיק עם העולם הסובב אותו ומעורה ביצירה תרבותית, עשירה ומגוונת. למערכת החינוך, כמנחילת אוצרות הרוח לדור הצעיר, השפעה מכרעת על דמותה של החברה.
המרכז ללימודי רוח הוקם בתוך הספרייה הלאומית. כמוסד ותיק בעל שורשים עמוקים ובעל חזון ומעוף, מהווה הספרייה הלאומית מוקד חשוב שמחבר בין גופים ואנשים בחברה הפעילים בתחומי הרוח ומעניקה למורים ותלמידים תחושת ערך ומשמעות. כמוסד הממונה על איסוף וטיפוח אוצרות הידע, המורשת והתרבות של מדינת ישראל והעם היהודי, שייכת הספרייה הלאומית לכל חלקי החברה הישראלית.
במרכז ללימודי רוח אנו מתמקדים בשלושה מישורי פעולה שיש בהם כדי לפתח ולהעצים את מקומם של תחומי הרוח במערכת החינוך:
העלאת קרנם של העוסקים בתחומי לימודי הרוח
טיפוח סגלי הוראה ומנהיגות חינוכית ועידוד מצוינות בקרב תלמידים, תוך הענקת תחושת ערך ומשמעות החסרים בדימוי העכשווי של תחומי הרוח.
חידוש פני הלמידה
הטמעה של מתודות הוראה ולמידה חדשניות ההולמות את רוח הזמן ומתאימות לדור הצעיר.
איחוד כוחות
יצירת שיתופי פעולה מעשירים בין גופים שונים הפועלים בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה, ובכללם מוסדות להשכלה גבוהה וגופי תרבות.

נטע יוזמת ומובילה תהליכי שינוי רחבי היקף בתחומי הרוח במערכת החינוך. בעבר שמשה כסמנכ"לית תפעול ויו"ר הוועדה לבחירת ספרים של תכנית ספריית פיג'מה. לנטע תואר שני במדעי היהדות עם התמחות במקרא.

גדי איתי מנהל את הפיתוח הפדגוגי של אגף חינוך. גדי הוא מורה ותיק בתכניות מצוינות בהומניסטיקה. שותף לכתיבת תכניות לימודים הייחודיות ביאסא ובפלך. בעבר הדריך באגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. לגדי תואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת שיקגו ותואר שני במינהל ומדיניות חינוכית מהאוניברסיטה העברית.

גורן מור מרכזת את התחום של תיאום ובקשרה באגף חינוך. היא בעבר עבדה בביה"ס הבין-לאומי להוראת השואה ביד ושם ובאגף הכשרת מורים בישראל. לגורן תואר ראשון במדעי החברה מאוניברסיטת בר-אילן.

שירי ארן מרכזת את תחום הנגישות באגף החינוך ובאגף מרכז המבקרים. אחראית על פיתוח והנגשת התוכן למגוון רחב של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. בעבר עבדה כמנהלת אתר "תרבותי" אתר המקצוע תרבות יהודית-ישראלית, ניהלה את צוות הפקת התוכן בעמותת סנונית. לשירי תואר ראשון בחינוך ובתיאטרון.


שלומית גורדון מנהלת את תחום המורים באגף חינוך. בעבר לימדה וחינכה בתיכון סליסברג ובתיכון פלך לבנות וכן עסקה בהוראת עברית ויהדות במסגרות שונות בארץ ובחו"ל. לשלומית תואר שני מחקרי בספרות עברית מהאוניברסיטה העברית ותעודת הוראה במסגרת תכנית "חותם".

סמדר פז אברבנל מרכזת ביקורים להעשרת הוראת מדעי הרוח עבור צוותים חינוכיים. בעלת ניסיון רב בפיתוח תכניות לתלמידים והפעלתן באגף החינוך של הספרייה הלאומית. בעבר עסקה בהוראה ובתוכניות חינוכיות בלתי פורמליות במסגרות מגוונות. לסמדר תואר ראשון בתיאטרון קהילתי. תלמידה לתואר שני ב"אמנות ויהדות" במכון שכטר.

ח'דיג'ה סאלח מרכזת את ההשתלמויות, והפיתוח המקצועי למורים בשפה הערבית. בעבר רכזה את מחלקת החינוך וההדרכה במוזיאון אמנות האסלאם. לח'דיג'ה תואר שני במנהל עסקים, ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ויחסים בין לאומים מהאוניברסיטה העברית.

רועי ויסמן מרכז את ההשתלמויות והפיתוח המקצועי למורים ולמורות. בעבר לימד וחינך בתיכון 'הרטמן' בירושלים ועבד בארגון 'יסודות' בפיתוח מקצועי של אנשי חינוך ובכירים במשרד החינוך. לרועי תואר ראשון בלימודי האסלאם והמזה"ת באוניברסיטה העברית, ותואר שני בפילוסופיה יהודית. בוגר מכון כרם לחינוך יהודי-הומניסטי.

רותי נריה מרכזת את תחום הפעילות החינוכית לחברה החרדית הכולל השתלמויות, פיתוח מקצועי למורים וביקורי תלמידים. בעבר ניהלה את יחידת הנוער החרדי במינהל קהילתי נווה יעקב ועסקה בפיתוח תוכניות תעסוקה לאנשים עם מוגבלות. לרותי תואר ראשון בחינוך ממכללת ירושלים ותעודת הוראה מטעם מכון בית יעקב למורות.

יוני עומד בראש צוות לפיתוח משאבי הוראה באגף חינוך. בשני העשורים האחרונים שימש יוני בתפקידי ניהול והובלה ב"יד ושם" בתחומי ההדרכה, הכשרת מחנכים ופיתוח חינוכי רב-תחומי. ליוני תואר ראשון ותואר שני ביחסים בין-לאומיים מהאוניברסיטה העברית.

אסף מרכז את הפיתוח הטכנו-פדגוגי בתחום החינוך. בעל ניסיון רחב בניהול אתרים, אפיון חווית משתמש, משחוק ויצירת תהליכים של למידה משולבת. בעבר עבד כמנהל למידה בג'וינט תבת וכמנהל צוות הפקת תוכן בעמותת סנונית. לאסף תואר ראשון במדע המדינה ומחשבת ישראל ותואר שני במדע המדינה מהאוניברסיטה העברית.
-04.jpg)
שרוק היא מרכזת פיתוח תוכן עבור המורים בחברה הערבית. בעבודתה שורוק שמה דגש על הקניית מיומנויות וכלים יישומיים, שמורים יכולים ליישם בפועל בכיתה. בעבר עבדה במספר מוסדות תרבות בירושלים, בהם מוזיאון ישראל ומוזיאון מגדל דוד, והתנסתה בהדרכת קבוצות בגילים שונים. לשרוק תואר ראשון בהיסטוריה.





גליה פולק-ארביב מנהלת את תחום תלמידים בספרייה הלאומית. בעבר הייתה רכזת פיתוח תוכן בעמותת סנונית ורכזת פעילויות למשפחה במוזיאון ארצות המקרא. לגליה תואר שלישי בתנ"ך מאוניברסיטת בר אילן, מלגאית נשיא וקרן שופף.
-05.jpg)
אילנה קורן מרכזת את התוכניות החינוכיות לבתי הספר. אילנה ניהלה בעבר את הפעילות של "תוכנית קָרֵב" בירושלים ותוכניות חינוכיות שונות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. לאילנה תואר ראשון באומנות ובשפה וספרות ערבית ותואר שני ביישוב סכסוכים וגישור.

ניהלה את תוכנית "אלפא" באוניברסיטת בן-גוריון, עסקה בהוראת היסטוריה בחינוך הפורמלי ובהדרכה במוזיאונים, וכן שימשה עוזרת הוראה ועוזרת מחקר. בוגרת תואר ראשון, תואר שני ותעודת הוראה בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת בן-גוריון.

אנדריי מוביל ומפתח תוכניות חקר וסדנאות יעץ. לאנדריי ניסיון רב ומגוון בחינוך במסגרות בלתי פורמליות בארץ ובחו''ל. בעבר הוביל תוכניות אקדמיות בלימודי יהדות לבני נוער במדינות ברית המועצות לשעבר. אנדריי לומד מחשבת ישראל בלשנות ומקרא באוניברסיטה העברית.

ציפי מרכזת תוכניות מצויינות ומנהיגות לנוער. בעלת ניסיון פדגוגי במערכת החינוך ובמסגרות בלתי פורמליות. בעבר עסקה בהדרכה במוזיאונים ומוסדות תרבות מובילים בארץ. לציפי תואר שני בהיסטוריה של עם ישראל.
-03.jpg)
יאסמין רשק רכזת ביקורי תלמדים בחברה הערבית. בעבר עבדה כמורה לשפה העברית לדוברי ערבית וכמדריכה בבתי ספר. ליסמין תואר ראשון בלימודי אסלאם ומזרח תיכון וחינוך מהאוניברסיטה העברית.

ענבר אוסטר מפתחת תוכן עבור סיורי התלמידים ומדריכה קבוצות בספרייה הלאומית. בעבר עסקה בחינוך ובהדרכה במסגרות חינוכיות שונות. לענבר תואר ראשון בספרות עברית ובסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, ולומדת לתואר שני בביבליותרפיה במכללת דוד ילין.
-02.jpg)
סאג'ה היא מרכזת תוכניות מצוינות ומנהיגות לנוער בשפה הערבית. יש לה ניסיון פדגוגי במערכת החינוך ובמתן תמיכה אקדמית לתלמידים מהחברה הערבית, ובעבר היא שימשה כרכזת חינוכית וכרכזת מדריכים בפנימייה לילדים במצוקה. לסאג'ה תואר ראשון באדריכלות ובמנהל עסקים.

יובל מרכז תוכניות מצוינות ומנהיגות לנוער. בעל ניסיון חינוכי בעולמות החינוך הבלתי פורמלי. בעבר עסק בהדרכת סיורים בירושלים. יובל בעל תואר ראשון בתוכנית הבין-תחומית בפילוסופיה והגות יהודית, ובתוכנית ללימודים הומניסטיים במרכז האקדמי שלם.

רוני בעלת ניסיון עשיר בהדרכה במסגרות בלתי־פורמליות, וכן ניסיון בניהול אתר ובהפצה של הוצאת ספרים. בוגרת תואר ראשון בסוציולוגיה ומדע המדינה במסלול של תקשורת במכללה האקדמית תל אביב-יפו וסטודנטית לתואר שני בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה במגמת פסיכולוגיה חברתית בבר-אילן.



שובי מרכזת את הפעילות החינוכית בתפוצות ומובילה את פיתוח התכניות והמשאבים למסגרות פורמליות ובלתי פורמליות, לרבות פיתוח מקצועי לאנשי חינוך מרחבי העולם. בעבר לימדה תנ"ך ומחשבת ישראל בירושלים ובתיכון SAR בניו יורק. במשך השנים עסקה בכתיבת והערכת בחינות בגרות במחשבת ישראל, בהנחייה בית מדרשית ב"אלול", והנחייה פדגוגית בתכנית "בארי" במכון הרטמן ובתוכנית "רביבים". לשובי תואר שני במקרא והיא בוגרת תוכנית"רביבים".

ליבא עובדת על יצירת קהילת און ליין לאנשי חינוך מחוץ לארץ, מובילה את תהליך המיתוג של פרויקטים חינוכיים ומקדמת אותם ברשתות החברתיות, מנהלת עבודה באתר חינוך בתפוצות. לליבא יש תואר ראשון בפרסום ויחסי ציבור מהאוניברסיטה העברית במוסקבה וגם תואר בלימודי יהדות מטורו קולוג', ניו יורק.

רחל מרכזת את פיתוח התוכן לצוותים חינוכיים בצרפתית. בעבר עבדה כמורה בבתי ספר בארץ ובצרפת וניהלה את בית הספר היהודי "תורתנו" בגואדלופ בקאריביים. היא בוגרת בית הספר לקולנוע "מעלה" בירושלים, ועובדת גם כתסריטאית ובמאית. לרחל תואר שני בחינוך באוניברסיטת לה סורבון פריז.

לדניאל ניסיון של 15 שנה בתחום החינוך היהודי והישראלי. לאורך השנים היא פיתחה תוכניות לימודים פורמליות ותוכניות חווייתיות לבתי ספר, לקהילות ולארגונים בישראל ובארצות הברית שמטרתן לעודד חיבור אישי רב-משמעות לישראל ולקהילה היהודית. לדניאל תואר ראשון ביחסים בין-לאומיים מאוניברסיטת ראטגרס ותואר שני בחינוך מהאוניברסיטה העברית בירושלים.
המרכז ללימודי רוח מוביל את התחדשות תחומי הרוח במערכת החינוך בישראל. המרכז הוקם ביוזמה משותפת של הספרייה הלאומית והמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך וקרן גוטסמן.
המרכז הארצי לנוער בספרייה הלאומית מקדם מעורבות, מצוינות ומנהיגות בחברה הישראלית בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. המרכז פועל בתמיכת קרן עזריאלי קנדה.
פעילות החינוך בתפוצות חושפת את תוכני הספרייה הלאומית לקהלים מגוונים באירופה, ובהם אנשי חינוך. צוות תפוצות הוא חלק מתוכנית "גשר לאירופה", מיזם משותף של הספרייה הלאומית ו"קרן הנדיב רוטשילד אירופה".
תומכים:
פעילות המרכז ללימודי רוח מתקיימת בתמיכתן הנדיבה של קרן עזריאלי וקרן גוטסמן.

