הבנים ישראל, הבנות ציונה
המנגלים והמָטָס, המשׂואות והזיקוקים – אנחנו רגילים לחשוב על יום העצמאות בהקשר העכשווי. ממסמך תקנות, טכניות לכאורה, מתגלה שיום העצמאות נחגג גם מחוץ לישראל. בטריפולי, בירת לוב, בשנת 1949 הפכו את יום העצמאות ליום חגיגי ומיוחד.
ערב הקמת המדינה הייתה בלוב קהילה יהודית גדולה שכללה 38,000 נפשות בקירוב. רוב בני הקהילה חיו בטריפולי הבירה. כשנה לאחר הקמת מדינת ישראל הפיצו ראשי הקהילה כרזה עם שורה של תקנות חובה שהציבור היהודי מתבקש לקיים ביום העצמאות. אגב, המונח "יום העצמאות" עדיין לא היה בשימוש בישראל. התקנות נועדו לייצר אווירת חג: להרבות בסעודות, להעניק מתנות לאביונים ולסגור את בתי העסק. הן גם קבעו מסגרת לתפילות במהלך החג: פירוט של מזמורי תהילים שיש לומר, דיון בשאלות אם לומר תחנון ואם לומר הלל. לצד התקנות הללו ושכנראה ייראה לנו היום מרחיק לכת, קבעו התקנות כי בנים שייוולדו באותו השבוע יקראו "ישראל" ובנות תיקראנה "ציונה". כל אלו מעידים על תפיסתם הציונית הנלהבת של יהודי לוב.
הקהילה בלוב עלתה כמעט ככולה לארץ ישראל בין השנים 1953-1948, ומיעוט קטן שנשאר בלוב עקב סגירת השערים, ברח לאיטליה ומשם היו מי שעלו לישראל לאחר מלחמת ששת הימים.
לפני קום המדינה צוין בכ' בתמוז "יום המדינה", שהחל את דרכו כ"יום הרצל" (תאריך פטירתו). עם הקמת המדינה הועבר "יום המדינה" לה' באייר. בשנת תש"ט נזנח המונח "יום המדינה" ונחגג "יום העצמאות" הראשון.
הבנים ישראל, הבנות ציונה
המנגלים והמָטָס, המשׂואות והזיקוקים – אנחנו רגילים לחשוב על יום העצמאות בהקשר העכשווי. ממסמך תקנות, טכניות לכאורה, מתגלה שיום העצמאות נחגג גם מחוץ לישראל. בטריפולי, בירת לוב, בשנת 1949 הפכו את יום העצמאות ליום חגיגי ומיוחד.
ערב הקמת המדינה הייתה בלוב קהילה יהודית גדולה שכללה 38,000 נפשות בקירוב. רוב בני הקהילה חיו בטריפולי הבירה. כשנה לאחר הקמת מדינת ישראל הפיצו ראשי הקהילה כרזה עם שורה של תקנות חובה שהציבור היהודי מתבקש לקיים ביום העצמאות. אגב, המונח "יום העצמאות" עדיין לא היה בשימוש בישראל. התקנות נועדו לייצר אווירת חג: להרבות בסעודות, להעניק מתנות לאביונים ולסגור את בתי העסק. הן גם קבעו מסגרת לתפילות במהלך החג: פירוט של מזמורי תהילים שיש לומר, דיון בשאלות אם לומר תחנון ואם לומר הלל. לצד התקנות הללו ושכנראה ייראה לנו היום מרחיק לכת, קבעו התקנות כי בנים שייוולדו באותו השבוע יקראו "ישראל" ובנות תיקראנה "ציונה". כל אלו מעידים על תפיסתם הציונית הנלהבת של יהודי לוב.
הקהילה בלוב עלתה כמעט ככולה לארץ ישראל בין השנים 1953-1948, ומיעוט קטן שנשאר בלוב עקב סגירת השערים, ברח לאיטליה ומשם היו מי שעלו לישראל לאחר מלחמת ששת הימים.
לפני קום המדינה צוין בכ' בתמוז "יום המדינה", שהחל את דרכו כ"יום הרצל" (תאריך פטירתו). עם הקמת המדינה הועבר "יום המדינה" לה' באייר. בשנת תש"ט נזנח המונח "יום המדינה" ונחגג "יום העצמאות" הראשון.
שלחו את ההיסטוריום לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע ההיסטוריה. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל היסטוריום מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את ההיסטוריום בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
ההיסטוריומים בנויים על אירועים היסטוריים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור ההיסטוריה או החינוך בהיסטוריום ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל היסטוריום מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.
הבנים ישראל, הבנות ציונה
המנגלים והמָטָס, המשׂואות והזיקוקים – אנחנו רגילים לחשוב על יום העצמאות בהקשר העכשווי. ממסמך תקנות, טכניות לכאורה, מתגלה שיום העצמאות נחגג גם מחוץ לישראל. בטריפולי, בירת לוב, בשנת 1949 הפכו את יום העצמאות ליום חגיגי ומיוחד.
ערב הקמת המדינה הייתה בלוב קהילה יהודית גדולה שכללה 38,000 נפשות בקירוב. רוב בני הקהילה חיו בטריפולי הבירה. כשנה לאחר הקמת מדינת ישראל הפיצו ראשי הקהילה כרזה עם שורה של תקנות חובה שהציבור היהודי מתבקש לקיים ביום העצמאות. אגב, המונח "יום העצמאות" עדיין לא היה בשימוש בישראל. התקנות נועדו לייצר אווירת חג: להרבות בסעודות, להעניק מתנות לאביונים ולסגור את בתי העסק. הן גם קבעו מסגרת לתפילות במהלך החג: פירוט של מזמורי תהילים שיש לומר, דיון בשאלות אם לומר תחנון ואם לומר הלל. לצד התקנות הללו ושכנראה ייראה לנו היום מרחיק לכת, קבעו התקנות כי בנים שייוולדו באותו השבוע יקראו "ישראל" ובנות תיקראנה "ציונה". כל אלו מעידים על תפיסתם הציונית הנלהבת של יהודי לוב.
הקהילה בלוב עלתה כמעט ככולה לארץ ישראל בין השנים 1953-1948, ומיעוט קטן שנשאר בלוב עקב סגירת השערים, ברח לאיטליה ומשם היו מי שעלו לישראל לאחר מלחמת ששת הימים.