יום שישי הגיע

לקראת שבת

נאזין לשיר "יום שישי", נשוחח על השבת כפי שהיא באה לידי ביטוי אצל משפחות שונות, ונהרהר במנוחה, בפנאי ובקודש

הוא בא בדיוק בזמן

יוֹם שִׁשִּׁי הִגִּיעַ

וְהוּא בָּא בְּדִיּוּק בִּזְמַן

כַּמָּה שֶׁחִכִּיתִי כְּבָר בְּעֶצֶם

לְמַשֶּׁהוּ מַרְגִּיעַ וְאִם הוּא פֹּה אָז זֶה סִימָן

שֶׁהָלַךְ עוֹד שָׁבוּעַ בָּא שֶׁקֶט

 

שׁוּב שִׁשִּׁי תָּפַס אוֹתִי עִם הַלָּשׁוֹן בַּחוּץ

אַחֲרֵי עוֹד שָׁבוּעַ שֶׁלָּחַץ אוֹתִי לָרוּץ

עוֹצֵר אֶת הַכֹּל סְטוֹפּ! וְזֶה בָּא לִי מָה זֶה טוֹב עַכְשָׁו

עוֹד לֹא 3 בַּצָּהֳרַיִם כְּבָר נִפְתַּח לִי הָרָעָב

מילות השיר

יום שישי נושא עימו ניחוחות של שינוי אווירה לקראת השבת. ביום השביעי לבריאת העולם הסתיימה מלאכת אלוהים,  והוא שבת מן היצירה וקבע אותו כיום קודש ומנוחה: "וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי, וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר-בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת" (בראשית ב, ג). אחת לשבוע, ללא איחורים ובלי קשר לעונות השנה או למזג האוויר, יורדת השבת על העולם ומבקשת מאיתנו לעצור, לשבות. כל אדם והשבת שלו, יום מיוחד שחיים בו קצת אחרת.

"יום שישי" | מילים: שאנן סטריט, גיא מר ו"הדג נחש", לחן: גיא מר, שלומי אלון ו"הדג נחש", ביצוע: "הדג נחש" ויצחק קלפטר
יש תבשילים כמה אוכל, יא אלוהים

כמו בשיר, בשישי ובשבת משפחות רבות בישראל נוהגות להיפגש עם המשפחה הגרעינית או הרחבה יותר לארוחה חגיגית. לפי המסורת, שורה של טקסים מלווה את השבת מכניסתה ועד צאתה, החל בהדלקת נרות עם השקיעה ביום שישי, דרך הקידוש בערב ובבוקר ועד להבדלה במוצאי שבת, עם צאת הכוכבים.

תמונה זו מספקת הצצה מיוחדת לקידוש בשבת בחיק המשפחה כאן, בארץ ישראל, בשנת 1939. המדינה עדיין לא קמה, ובני המשפחה: אב, אם ושני ילדיהם, גויסו לצבא הבריטי ולבושים במדים. כולם מקבלים את השבת יחד. על השולחן מפה לבנה, נרות שבת וקנקן. האב מחזיק בידו גביע ומקדש על היין.

הזמנה להתבוננות

  • התבוננו עם התלמידים בתמונה. הפנו את תשומת ליבם ללבוש, לשולחן ולחפצים שעליו. ערכו דיון קצר שבמרכזו השאלה: כיצד נראית השבת בבית שלכם? הציעו לבחור חפץ שמייצג את השבת שלכם, לצלם אותו ולכתוב עליו פסקה קצרה. ניתן להתייחס גם לשאלות הבאות: לְמה משמש החפץ במהלך השבת? האם יש לו שימושים גם במהלך ימות החול?
  • במסורת היהודית יש חפצים רבים שנקשרים לשבת: גביע לקידוש, פמוטות להדלקת נרות, כלֵי הבדלה. חִשבו עם התלמידים: מדוע נדרשים כל כך הרבה חפצים מיוחדים ליום אחד בשבוע?
  • הציעו לתלמידים ולתלמידות לחבר סיפור קצר מנקודת המבט של הבן או הבת על המפגש המשפחתי סביב שולחן השבת כהפוגה ממשמרת בצבא הבריטי.

ככה זה אצלנו, הכול על השולחן

"יום שישי" הוא שיר תוסס שמשקף את הציפייה לסוף השבוע. השיר לוכד את תמצית הגעתו של יום שישי ואת המעבר הסמלי מהשבוע השוקק ליום של מנוחה והתחדשות. דרך מיזוג צלילים, קצב, מילים ציוריות ותשומת לב לפרטים קטנים וגדולים הוא קושר יחד את התרבות, את המסורת ואת המפגשים המשפחתיים שמתקיימים בשבתות בבתים רבים בישראל.

האזנה פעילה

  • השמיעו את השיר בכיתה והציעו לתלמידים ולתלמידות לסמן במַדְגֵש(מרקר) את מה שנהוג לעשות בבית שלהם ביום שישי ובמהלך השבת.
  • האזינו יחד לשיר "מתנות קטנות"  והקרינו את המילים. השוו בין השירים. שאלו בכיתה: כיצד מתוארת האווירה לקראת השבת ובשבת עצמה בכל אחד מהשירים? מה דומה ומה שונה?

הלך עוד שבוע בא השקט

איך מציינים את השבת? שבת היא יום המנוחה הרשמי במדינת ישראל. במהלכה אפשר להניח בצד את דאגות היום-יום, ליהנות מהרוגע ולבלות. בשיר מובאת תזכורת לכך ששבת יכולה להיות בעלת משמעויות שונות לאנשים שונים; כל משפחה או קהילה מוצאות את הדרך המיוחדת להן לציין את המעבר מחול לשבת. יש שנוהגות להדליק נרות ועושות קידוש, יש שנוסעות לטייל, יש שקוראות עיתונים, ויש שרוחצות בים, נפגשות עם חברות וחברים או אוכלות פיצוחים בשיחת סלון רועשת. כך או כך, היום הזה מזמין את כולנו למצוא את הדרך שלנו לאזור כוחות לפני תחילתו של שבוע חדש. כך אנו שומרים על אופיו הייחודי של היום ומפנים זמן לדברים החשובים לנו באמת: הנפש, חיי הרוח, המשפחה והפנאי.

 

איפה השיר פוגש אותנו?

  • אילו אסוציאציות מעורר בתלמידים צמד המילים "יום שישי"? תוכלו להיעזר בענן מילים כיתתי.
  • ערכו דיון קצר בכיתה ושאלו את התלמידים והתלמידות: מה אתם עושים ביום החופשי שלכם? באיזה מובן אתם רואים בו יום מנוחה? באיזה מובן אתם רואים בו יום פנאי?
  • הציעו לתלמידים להציג את המחשבות על השבת בקולאז' של גִזרי תמונות או של חפצים קטנים בסגנון חנוך פיבן. ניתן לקבל השראה גם מסרטון השיר.

לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:

לשירים נוספים:

4

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים

הזמנה לפעילות
No items found.
שותפים

הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים