לקראת תענית עשרה בטבת נאזין לשיר "על כפיו יביא", נשוחח על ירושלים, על חורבן וגאולה ועל הכוח של חלומות להפוך אֵבל לשמחה
בִּרְחוֹבֵנוּ הַצַּר
גָּר נַגָּר אֶחָד מוּזָר
הוּא יוֹשֵׁב בִּצְרִיפוֹ
וְלֹא עוֹשֶׂה דָּבָר
[...]
וְהוּא חֲלוֹם אֶחָד נוֹשֵׂא עוֹד בִּלְבָבוֹ...
לִבְנוֹת כִּסֵּא לְאֵלִיָּהוּ שֶׁיָּבוֹא,
עַל כַּפָּיו אוֹתוֹ יָבִיא,
לְאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא
וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ
כְּבָר שָׁנִים חוֹלֵם הוּא, שֶׁיִּזְכֶּה לוֹ
עַל סוֹדוֹ שׁוֹמֵר וּמְחַכֶּה לוֹ...
מָתַי כְּבָר יַגִּיעַ הַיּוֹם
עשרה בטבת הוא יום צום במסורת היהודית. מציינים בו את תחילת המצור שהטיל נְבוּכַדְנֶצַר, מלך בָּבֶל, על בית המקדש בירושלים. כעבור שנה וחצי הסתיים המצור בחורבן בית המקדש ובגלות. בנוסף לכך, במדינת ישראל נקבע עשרה בטבת כיום הקדיש הכללי לזכר הנספים בשואה אשר יום פטירתם אינו ידוע. השיר מספר על החלום הסודי של שלושה אנשים המבקשים לעשות תיקון לחורבן ירושלים, לבנות אותה מחדש ולסייע בכך לאליהו הנביא, מבשר הגאולה.
יורם טהרלב סיפר שכתב את השיר בעקבות פגישה עם נגר בעיר רמלה. בסיור בעיר הוא פגש בנגר שהסכים להצטלם מחוץ לביתו. לצד ערמת קרשים בחצרו, היה מונח ארגז מכוסה בווילון, ומאחוריו ניצב "כיסא אליהו" יפהפה. הנגר סיפר שבנה את הכיסא עם עלייתו לארץ ממרוקו, הסתובב בין בתי הכנסת השונים וחיפש עבודה, אך לשווא, והוא "עדיין יושב ומחכה". הסיפור נגע לליבו של טהרלב, שנודע בכישרונו לשזור בשיריו מקורות יהודיים וסיפורים תוך שימוש בעברית עדכנית, וחיבר בין הכיסא המיותם לחלום על בניית ירושלים. השיר, שבוצע לראשונה ב"פסטיבל הזמר והפזמון" על ידי הזמרת רבקה זוהַר, זכה במקום הרביעי ועד מהרה הפך לאהוב על הציבור.
האזנה פעילה
אליהו הנביא מוכּר במסורת היהודית כמבשר הגאולה. הוא מבקר בבתים בליל הסדר, מגיע לברית המילה ויושב על כיסא מיוחד ומקושט ומוזכר בשירי שבת רבים. שלושת בעלי המלאכה שבשיר חולמים חלומות על הגאולה ושומרים אותם בסוד: הנגר חולם לבנות כיסא לאליהו הנביא, הסנדלר חולם לתפור נעליים לאליהו הנביא, והבנאי חולם להביא את אבן הפינה (האבן הראשונה) לבית המקדש.
הזמנה להתבוננות
הנגר, הסנדלר והבנאי - כל אחד מהם יושב בחנות שלו לבדו. גם לאחר שנים של המתנה, השממה עומדת ברחוב הצר שבו הם עובדים, המחסור בלקוחות גדול, והמדפים ריקים ומכוסים באבק. מה שמחזיק את שלושתם הוא החלומות והתקווה לגאולה.
עשרה בטבת הוא יום תענית שמציין את תחילת המצור על ירושלים. הנביא זכריה מנבא שזה יהיה אחד מימי התענית על החורבן שיהפכו לימי שמחה: "צוֹם הָרְבִיעִי [י"ז בתמוז] וְצוֹם הַחֲמִישִׁי [ט' באב] וְצוֹםהַשְּׁבִיעִי [ג' בתשרי] וְצוֹם הָעֲשִׂירִי [י' בטבת] יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ"(זכריה ח, יט)
איפה השיר פוגש אותנו?
לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:
לשירים נוספים:
כתיבה והפקה: רות שמעון נעים
הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.
כתיבה והפקה: רות שמעון נעים