שרים על שנה חדשה

פותחים שנה עם השיר "כל עוד"

נצעד בעקבות השיר 'כל עוד' שכתב עלי מוהר והלחין יוני רכטר. נבדוק מתי מתחילה שנת הלימודים במקומות אחרים בעולם, ונדבר על השינויים המתחוללים בנו משנה לשנה

שיר של שנה חדשה

יֶלֶד הוֹלֵךְ לוֹ בָּרְחוֹב
בְּבֹקֶר בָּהִיר שֶׁל תִּשְׁרֵי
אֶל בֵּית הַסֵּפֶר שׁוּב יוֹצְאִים הַיְּלָדִים

גֶּבֶר הוֹלֵךְ אַחֲרָיו
מַשְׁגִּיחַ, רוֹאֶה-לֹא-נִרְאֶה
וְרַק אַחַר כָּךְ הוּא עוֹמֵד שָׁם וְרוֹאֶה
אֵיךְ עוֹד שָׁנָה פֹּה נִפְתַּחַת
כְּמוֹ כָּל שָׁנָה, בַּסְּתָו,
אֵיךְ בֵּן הוֹלֵךְ לוֹ לְבַד
וְאָב בְּעִקְבוֹתָיו

מילות השיר

אחד בסֶפּטמבר, היום הראשון לשנת הלימודים, הוא יום חג. ילדים בדרכם לבית הספר והוריהם המלווים אותם ממלאים את הרחובות. פתיחת שנת הלימודים הולכת יד ביד עם ניצני הסתיו, כמו היורה והחצב, ועם התחדשות השנה העברית. אפילו המילים בשיר חוזרות שוב ושוב.

החזרתיות וההתחדשות הן כוחות מופלאים בחיינו. התנועה המעגלית מייצרת תחושת ביטחון ויציבות בעולם מלא שינויים, הילד הופך לגבר, והאותיות הנכתבות על הלוח הופכות לשירה.

מתוך 'זהו זה' 2020 | מילים: עלי מוהר; לחן: יוני רכטר
איך עוד שנה פה נפתחת?

התמונה הזו מתעדת את ההתרגשות ביום הראשון ללימודים בכיתה א'. אצלנו בארץ, וכך גם בשיר, שנת הלימודים מתחילה בסתיו. בחצי הדרומי של כדור הארץ, לעומת זאת, במדינות כמו אוסטרליה, ניו זילנד, דרום אפריקה וארגנטינה, שנת הלימודים מתחילה בדרך כלל בסוף ינואר או בתחילת פברואר, ואילו ביפן שנת הלימודים נפתחת באפריל. בכל מדינה ישנם טקסים, שירים ומנהגים מיוחדים לציון פתיחת שנת הלימודים.

הזמנה להתבוננות

  • התבוננו בתצלום עם התלמידים: הפנו את תשומת ליבם לבגדים, לילקוטים, למילים הכתובות על הלוח.
  • הציעו לתלמידים לחפש תמונות של היום הראשון ללימודים במדינות שונות ברחבי העולם. תוכלו להעזר בתמונות בקישור. כיצד נראים הימים האלו במדינות אחרות? השוו בין התמונות עם התלמידים.
  • שאלו: האם יש תמונה שמצאה חן בעיניכם במיוחד? מדוע?

בן הולך לו ואב בעקבותיו

מי מלווה את הילדים לבית הספר ביום הראשון ללימודים?

בתמונה – כמה אימהות ואב אחד שצועד מאחור. בשיר - שרשרת אבות ובנים: ילד הולך לו ברחוב, ואב שצועד אחריו נזכר איך אביו ליווה אותו בדרכו לבית הספר. הקשר הבין-דורי, העובר בשיר מאב לבן, נשזר במנהגי השנה החדשה.

האזנה פעילה

  • השמיעו את השיר פעם נוספת בכיתה והציעו לתלמידים: בהישמע המילים "שוב" ו"כל עוד" הקיפו אותן בעיגול בדף או מחאו כפיים.
  • שאלו: מדוע מילים אלה חוזרות כל כך הרבה פעמים בשיר? כיצד החזרה עליהן קשורה למעגליות של השנה?

כל עוד שרים על שנה חדשה

ילד הולך לו ברחוב בבוקר בהיר של תשרי, ואביו צועד אחריו. הדרך של השניים אינה פשוטה. עלי מוהר שוזר בשיר חלק מפסוק : "גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי" (תהלים כ"ג, ד).

"גיא  צלמוות" הוא מקום נמוך וחשוך, מרחב של סכנה. המשורר מספר לנו כי למרות החששות הטבעיים הכרוכים בהתחלות חדשות "יאמר ליבי שירה". במילים אחרות, כל עוד יש התחלה, שחוזרת על עצמה בכל פעם מחדש, יש מקום גם לבטחון, לאופטימיות, ולתקווה.

איפה השיר פוגש אותנו?

  • שוחחו עם התלמידים והתלמידות ושאלו: לְמה אתם מצפים עם תחילת השנה החדשה? הכינו רשימה של דברים שהייתם רוצים שיקרו השנה.
  • אֵילו דברים עומדים להתחדש בה? מה הייתם רוצים שיהיה שונה השנה?

לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:

לשירים נוספים:

11

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים

משולחנה של הנרייטה סאלד
הזמנה לפעילות
No items found.
שותפים

הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים