מָה שְׁלוֹמֵךְ אָחוֹת?

כוחה של ערבות הדדית

נאזין לשיר "מה שלומך אחות?", נכיר את אידה נוּדֶל, שבהשראתה נכתב השיר, ונשוחח על ערבות הדדית

הֲתַרְשִׁי לִי לִזְכֹּר

מָה שְׁלוֹמֵךְ אָחוֹת הַבֹּקֶר
מָה שְׁלוֹמֵךְ אָחוֹת
מֶזֶג הָאֲוִיר הַזֶּה
מַזְכִּיר לִי נִשְׁכָּחוֹת
טוֹב שֶׁהַחַלּוֹן פָּתוּחַ
יֵשׁ לִשְׁמֹר עַל קֹר־הָרוּחַ
וְעַל הַכּוֹחוֹת

[...]

בְּשָׁעָה שֶׁקָּשֶׁה לִי לָשִׁיר
וְהַכֹּל מִתְמוֹטֵט עַל רֹאשִׁי
הֲתַרְשִׁילִי לִזְכֹּר
וּלְהַזְכִּיר תָּמִיד
לָךְ יֵשׁ אוֹתִי
לִי יֵשׁ אוֹתָךְ
לָנוּ יֵשׁ אוֹתָנוּ

מילות השיר

את השיר "מה שלומך אחות" כתבה נעמי שמר בהשראת אידה נוּדֶל,  פעילה ציונית במשטר הסובייטי בברית המועצות לשעבר. נודל עסקה בחיזוק הזהות היהודית ובמאבק לעלייה חופשית לישראל. בשנת 1978 היא נעצרה בעקבות פעילותה ונידונה לארבע שנות מאסר בסיביר. נודל שוחררה מהכלא בשנת 1982, אך קיבלה אישור לעלות לישראל רק בשנת 1987. נעמי שמר כתבה את השיר בשנת 1986, כשנה לפני עלייתה של אידה נודל ארצה. לרגל עלייתה שרה נעמי שמר שרה בפניה את השיר באירוע מצומצם.

מילים ולחן: נעמי שמר | שירה: יפעת לרנר | הפקה מוסיקלית: עדי חייט | קליפ חול: רחלי בנדר
מָה שְׁלוֹמֵךְ אָחוֹת

בשיר פונה נעמי שמר לאידה נודל שבמאסר בפנייה מרגשת וקרובה: "מה שלומך, אחות?" אומנם השתיים לא נפגשנו מעולם - האחת גרה בישראל, והשנייה בברית המועצות לשעבר; האחת חופשייה, השנייה כלואה - אך שתיהן אחיות לאותו העם. השאלה הפשוטה לכאורה בתחילת השיר, אשר חוזרת פעמיים, מתמצתת את הדאגה האמיתית של נעמי שמר ומייצרת קִרבה ונחמה. כמה פעמים נעצור ונשאל את הקרובים והקרובות לנו "מה שלומך?" מתוך כוונה אמיתית לקבל תשובה כנה?

האזנה פעילה

  • בקשו מהתלמידים והתלמידות למרקר את המילים החוזרות. שאלו: כיצד תורמות החזרות למסר הכללי של השיר?
  • כמה שנים לפני "מה שלומך אחות" כתבה נעמי שמר שיר בשם "שלום לך, אידה נודל", אך הוא לא הולחן. הַקרינו את מילות השירים ובקשו מהתלמידים להשוות בין שני השירים הללו.

 

לָנוּ יֵשׁ אוֹתָנוּ

בשיר נשים זרות רחוקות זו מזו מתקרבות כאחיות. בתקופות "רגילות" ובתקופות מורכבות וקשות יש חשיבות ומשמעות לתחושת היחד ולתמיכה ההדדית. באמצעות המילים "לי יש אותך, לך יש אותי, לנו יש אותנו" מדגישה נעמי שמר את העובדה שיחידים אינם מבודָדים, אלא חלק ממערכות יחסים אשר מספקות נחמה אלו לאלו ומסייעות ברגעים הקשים.

הזמנה להתבוננות

  • תמונה זו צולמה בשנת 1979 בתל־אביב. אנשים ונשים הפגינו בדרישה מברית המועצות לשעבר לשחרר את אידה נודל. הַפנו את תשומת לב התלמידים והתלמידות אל המשתתפים והמשתתפות בהפגנה (גיל, מגדר, סגנון לבוש) ואל האמצעים (כרזות, שלטים, נרות) שהשתמשו בהם. במה תורמת הפגנת תמיכה שכזו? האם יש ביכולתה לעורר סולידריות וערבות הדדית? 
  • עצֶרת התמיכה באידה נודל התקיימה בתל־אביב, מרחק אלפי קילומטרים מסיביר, מקום מאסרה של  אידה נודל. איזה תפקיד ממלאות הפגנות בקידום שינוי חברתי או פוליטי? באיזה אופן הן משמשות אמצעי להבעת דעה?

 

אַל יֶחְדַּל קוֹלֵךְ

נעמי שמר מפצירה באידה נודל: "אל תסתירי את פנייך, אל יחדל קולך". היא מזכירה לנו שלכל אדם קול ייחודי, ושחשוב לשתף במחשבות, ברגשות ובחוויות, כי אל מול הקול המשמיע חייב להיות גם צד מקשיב. אידה נודל היא אישה מעוררת השראה שפעלה למען חבריה וחברותיה בברית המועצות והשמיעה את קולם למרחקים. השיר קורא לנו לשמוע את הקולות בסביבתנו בלב פתוח ולזכור שלנו כקבוצה יש כוח לתקן ולעזור. 

 

איפה השיר פוגש אותנו?

  • כיצד מאפשרים למגוון קולות להישמע מבלי לרמוס קולות אחרים?
  • כיצד נוכל ליישם את עקרונות הערבות ההדדית והאכפתיות בכיתה שלנו? בבית הספר? בקהילה שלנו?