מעוז צור ישועתי

למצוא אור בתוך החושך

נאזין לפיוט המוכר "מעוז צור", נספר את סיפור חנוכה, נקבל השראה לחנוכיות מיוחדות וניזכר ברוח האיתנה של העם שלנו

מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי

מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ
תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ
לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ
אָז אֶגְמֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ

יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים
וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים
וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים
בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים

מילות השיר

"מעוז צור" הוא פיוט יהודי עתיק שנוהגים לשיר לאחר הדלקת נרות חנוכה. הוא נכתב בגרמניה במהלך המאה ה־13, ככל הנראה על ידי מרדכי בן יצחק. בפיוט יש אַקְרוֹסְטִיכוֹן, והאותיות הראשונות של כל בית יוצרות בקריאתן את השם "מרדכי", המרמז על מְחברו. הלחן הנפוץ ביותר של הפיוט לקוח משיר גרמני ישן, והוא הפך למנגינה מוּכרת בזכות גננות ישראליות שלימדו אותו בגני הילדים. בבית הראשון והמפורסם ביותר בפיוט מופיעות תשבחות לאל ("מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי") ובקשות לבניית בית המקדש ("תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי") ולהשמדת האויב ("לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ").

מתוך האלבום: ״שירי חנוכה לילדים ולכל המשפחה״
אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים

בהמשך הפיוט יש בית נוסף שמתמצת את סיפור חג החנוכה: גזֵרות היוונים בתקופת החשמונאים, הפריצה לבית המקדש, נס פך השמן ושמונה ימי הַלל והודיה. ובקצת יותר פירוט: החשמונאים, בניו של מתתיהו, מרדו ביוונים ובשלטון אנטיוכוס ולחמו בהם, לאחר שהיוונים גזרו גזרות קשות על היהודים. המכבים חנכו מחדש את בית המקדש ומצאו בו פך עם שמן שמספיק להדלקת המנורה ליום אחד בלבד. אלא שאז התחולל "נס פך השמן" הנודע, והשמן הספיק לשמונה ימים. זו, כידוע, הסיבה להדלקת נרות חנוכה במשך שמונה ימים לאורך דורות.

האזנה פעילה

  • הַשמיעו בכיתה את הלחנים השונים של הפיוט. הפנו את תשומת ליבם של התלמידות והתלמידים ללחנים הקצביים של הקהילות השונות. שאלו: מדוע רוב הלחנים קצביים, צבאיים וסוערים? מה הם משקפים מבחינת חג החנוכה?
  • תוכלו להקרין את מילות השיר כולו ולבקש מהתלמידים לסמן פריטי מידע הנוגעים להיסטוריית העם היהודי. אחר כך באפשרותכם לחלק אותם לקבוצות ולבקש מכל קבוצה להרחיב על מאורע היסטורי יהודי אחד (גלות בבל, עבדוּת במצרים, חורבן בית המקדש ועוד).  

יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי

הבתים הפחות מוכּרים של "מעוז צור" מספרים על אירועים קשים שעם ישראל עבר לאורך הדורות ועדיין עובר. גם בימים אלו אנו עומדים מול אויב אכזר. הפיוט המוּשר דור אחַר דור מזכיר לנו את החוסן שלנו, את עמידתנו האיתנה ואת הישרדותנו אל מול כל מי שמבקש לפגוע בנו. הוא הופך לביטוי לרוח החזקה של העם היהודי ושל מדינת ישראל.  

הַקרינו בכיתה את התצלום של החנוכייה דמוית מְטוס הקרב שיצרו תלמידים בשנת 1967. השַמש ניצב על זנב המטוס, ושמונת ריבועי המתכת שעל הכנפיים משמשים להדלקת הנרות. החנוכייה עוצבה בהשראת ניצחון מדינת ישראל במלחמת ששת הימים ב־1967 ובהשראת התפקיד שחיל האוויר מילא במהלכה.  

הזמנה להתבוננות

  • שאלו בכיתה: מדוע, לדעתכם, תלמידים בחרו ליצור חנוכייה בצורת מטוס קרב? באיזה אופן החנוכייה משמשת תזכורת ויזואלית לניצחונות?
  • גם בימים אלו של מלחמת "חרבות ברזל" נוכל למצוא ברשתות החברתיות חנוכיות מיוחדות ברוח התקופה (כל מילה תקשר לחנוכיה אחרת). הַציעו לתלמידים ליצור חנוכייה משלהם עם אלמנטים מרוח התקופה שמעלים את המורל ולחלופין, לבחור מאורע היסטורי בחיי עם ישראל וליצור חנוכייה בהשראתו.
  • התבוננו בתמונה ודונו עם התלמידים בשאלות הבאות: כיצד מבנים שונים של חנוכיות עדיין שומרים על ההיבטים המסורתיים של חנוכה? אילו עוד חנוכיות בצורות לא שגרתיות תוכלו למצוא? תוכלו לשתף בתמונות של חנוכיות מיוחדות.
מעטים מול רבים

במרד המכבים התמודדה קבוצה קטנה ונחושה של יהודים עם האימפריה היוונית ועם משאביה הצבאיים הרבים. אף שכמות המשאבים הצבאיים והכלכליים של היוונים ועוצמתם הייתה גדולה לאין שיעור מאלה של היהודים, דווקא המיעוט, אשר הונע מאמונה, נחל ניצחון אדיר. החוסן והניצחון אל מול ה(כמעט) בלתי אפשרי הם סמל לרוח הניצחון של העם היהודי,לעמידתו האיתנה ולנצחיותו, ואלה מהדהדות גם בנס החנוכה.

איפה השיר פוגש אותנו?

  • "כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן" – שוחחו בכיתה או בקבוצות קטנות על החוזקות והיכולות הייחודיות של התלמידים בכיתה. איזה אור מוסיף כל אחד לכיתה? לבית הספר? למשפחה? תוכלו לערוך פעילות כיתתית למציאת האור האישי של כל תלמיד ותלמידה.
  • שאלו בכיתה: איך, לדעתכם, מרגישים אנשים כשהם מתאגדים למען מטרה משותפת? האם תוכלו לשתף במקרים שהתאחדתם והפכתם לקבוצה למען משימה כזו?

לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:

לשירים נוספים:

2

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים

הזמנה לפעילות
No items found.
שותפים

הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים