למדני, אלוהי

שמחות של יום חולין

נאזין לשיר התפילה של לאה גולדברג ונעסוק בהודיה ובהתבוננות בפרטים הקטנים והטובים בחיינו

למדני, אלוהי

לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי, בָּרֵך וְהִתְפַּלֵּל
עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל,
עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּשׁ, לִנְשֹׁם,
לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵׁל.

לַמֵּד אֶת שִׂפְתוֹתַי בְּרָכָה וְשִׁיר הַלֵּל
בְּהִתְחַדֵּשׁ זְמַנְּךָ עִם בֹּקֶר וְעִם לֵיל,
לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם.
לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל.

 

השיר "למדני, אלוהי" משמש תפילה אישית ואוניברסלית כאחת ומשלב הודיה לאל ובקשה ממנו לחיות את החיים במלואם, כך שלא נתייחס אליהם כמובנים מאליהם, תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. במרכז השיר עומדת הבקשה להמשיך להתפעל, לראות, לחוות, לנשום, לדעת ולקוות כדי שחיינו המלאים והיפים לא יהפכו בשבילנו להרגל.

התפילה האישית זרועה באלמנטים יהודיים, אך איננה לקוחה מסידור התפילה. לאה גולדברג כתבה אותה כחלק ממקבץ "שירי סוף הדרך", שלושה שירים שעוסקים במחזוריות החיים והמוות.

מילות השיר
מילים: לאה גולדברג | לחן: ינון חסון | שירה: אופירה גלוסקא
לבל יהיה עליי יומי הרגל

להרגלים יש תפקיד חשוב בחיי היומיום שלנו. הם יוצרים בעבורנו הרגשת שגרה, הרגשה שיש סדר לדברים. הרגלים יכולים לייעל את סדר היום שלנו, ובזכותם אנחנו יכולים לשמור אנרגיה למשימות מורכבות. סך ההרגלים שלנו משקף את הערכים שלנו ואת סדרי העדיפויות שלנו. חשוב לזכור כי לצד ההרגלים הטובים ייתכנו גם הרגלים שליליים, ואלה עלולים להגביל את הצמיחה שלנו ולמנוע מאיתנו חשיבה ביקורתית.

אילו מההרגלים שלנו תואמים את הערכים והנורמות של הסביבה שלנו? אילו הרגלים ייחודיים לנו וגורמים לנו להתבלט בסביבתנו?

 

האזנה פעילה

  • הַציעו לתלמידות ולתלמידים ליצור רשימה של ההרגלים שלהם בעקבות האזנה לַהרגלים המצוינים בשיר. שאלו: אֵילו הרגלים תרצו לשמר? מאילו הרגלים תרצו להיפטר? האם הרגלים מגבילים את החופש שלנו או מספקים לנו  שגרה  ויציבות?
  • חִשבו יחד איך היו נראים ההרגלים שלכם אילו הייתם גרים במקום אחר בארץ או בעולם.
  • "לבל יהיה יומי היום כתמול שלשום, לבל יהיה עליי יומי הרגל." שאלו: כיצד החזרתיות משפיעה על הבקשה להתחדשות?

 

על החירות הזאת: לראות, לחוש, לנשום

לאה גולדברג הייתה משוררת, סופרת ילדים ומבוגרים, מחזאית, ציירת, מבקרת ספרות, מרצה ומתרגמת ישראלית שתרמה תרומה רבת־משמעות לספרות העברית. בגיל 16 החליטה לקשור את גורלה בספרות ובלשון העברית וטיפחה את אהבתה אליהן. היא עלתה לארץ בשנת 1935, התיישבה בתל־אביב וניהלה קריירה ספרותית עשירה עד מאוד. לאה גולדברג נפטרה בשנת 1970 ונקברה בהר המנוחות בירושלים. אף שרוב חייה הייתה עירונית, רבים משיריה משלבים תיאורי טבע ונוף ישראלי.

 

הזמנה להתבוננות

  • התמונה מציגה עבודה חקלאית בשדה ירוק. שאלו: באיזה אופן הטרקטור והשדה הירוק מתחברים לשיר? האם תוכלו לחשוב על אלמנטים נוספים המסמלים צמיחה או התחדשות?
  • חקלאות דורשת הרגלים ומעשים. האם הרגלים יכולים להתקייםל צד חופש? איך האיזון הזה משפיע על חיינו?    
  • לאה גולדברג כתבה שירים וסיפורים רבים לילדים. שתפו בכיתה את החידון העוסק בהם.

 

לבל יהיה עליי יומי כתמול שלשום

לאה גולדברג מבקשת בשירה להודות על הדברים היומיומיים שעשויים להיראות לנו מובנים מאליהם ואולי לא תמיד נזכור להודות עליהם - החופש שלנו והיכולת להשתמש בחושים, בלב ובמחשבה - ובו־בזמן להביע תקווה להתחדשות, לעשייה ולעניין בחיים. הרצון להימנע מההרגל מדגיש את השאיפה להשתחרר מהשגרה ומהחדגוניות וקורא לנו להתבונן בכוונה עמוקה בכל יום שעובר.

איפה השיר פוגש אותנו?

  • בקשו מהתלמידות והתלמידים לכתוב על שלושה דברים קטנים או גדולים שבאפשרותם להודות עליהם. תוכלו לשתף אותם בלוח שיתופי (ב־ padlet או בלוח פיזי בכיתה).
  • הַציעו לתלמידות ולתלמידים לכתוב תפילה משלהם. הַציעו להם לשלב בה אלמנטים של הודיה ובקשה.