חולם כמו יוסף

מחלום למציאות

נאזין לשיר "חולם כמו יוסף", נדבר על גיבורים וגיבורות מקראיים ונחשוב על הרלוונטיות שלהם לחיינו ועל כוחם של חלומות ותקוות

סיפור עתיק יומין

כָּל אָדָם מְגֹרָשׁ מִגַּן עֵדֶן

כָּל אֶחָד עוֹבֵר מַבּוּל

לְכָל אֶחָד יֵשׁ אֵיזֶה הֶבֶל

שֶׁהוּא מְקַנֵּא בּוֹ עַד מָוֶת

בְּכָל אַחַת מִגְדָּל שֶׁל מֶרֶד וּבִלְבּוּל

[...]

וְגַם אֲנִי חוֹלֵם כְּמוֹ יוֹסֵף

כֵּן גַּם אוֹתִי זָרְקוּ לַבּוֹר

גַּלְגַּל חוֹזֵר בְּתוֹךְ תַּחְפֹּשֶׂת

וּכְמוֹ דָּוִד אֲנִי עוֹשֶׂה מִזֶּה מִזְמוֹר

עוֹשֶׂה מִזֶּה מִזְמוֹר

 

מילות השיר

בשיר "חולם כמו יוסף" חנן בן ארי מחבר בין סיפור עתיק יומין שאולי נראה לנו רחוק ובין החיים שלנו כיום. השיר מאפשר להתחבר למגוון דמויות מקראיות, להיזכר בקונפליקטים שהיו להן, לחלום חלומות כמותן, לקנא בהן או לשמוח איתן ובעיקר להבין עד כמה הן דומות לנו ועד כמה אנו דומים להן.

מילים: חנן בן ארי ונריה בן ארי | לחן: חנן בן ארי
גם אותי זרקו לבור

הפזמון בשיר מספר בקצרה את סיפורו של יוסף, שהושלך לבור על ידי אֶחיו ובסופו של דבר עולה לשלטון במצרים. חנן בן ארי מתאר את סיפורו כסיפור של צמיחה מתוך מצוקה.

שיר מפורסם אחר ששואב השראה מיוסף הוא השיר "כתונת פסים". מאיר אריאל כתב את השיר, וארקדי דוכין הלחין אותו בשנת 1995. השיר מתאר את החברה הישראלית ככותונת שכל פס בה מייצג חלק אחר ומוצָא אחר בה, ומותח ביקורת על תופעות של גזענות שקיימות בה.

 

האזנה פעילה

  • הַשמיעו בכיתה את שני השירים והקרינו את מילותיהם אלה לצד אלה. אֵילו אתגרים אישיים מתוארים בשיר "חולם כמו יוסף?" אילו אתגרים חברתיים מתוארים בשיר "כתונת פסים"? איך קורה ששני שירים כה שונים מתארים את אותה דמות מקראית?

(כתונת פסים הגרסה המקורית | כתונת פסים- חידוש משנת 2023)

  • לשיר "חולם כמו יוסף" יש תבנית קבועה. הַציעו לתלמידים לכתוב קטע קצר שכל שורה בו נפתחת במילים "כל אדם", "כל אחד" או "כל אחת".

 

כל אחת מלכה כמו אסתר

"איור לפורים" משנת 1895, המורכב מכמה איורים, מציג קטעים מתוך מגילת אסתר בשילוב פסוקים וקישוטים ומציע פרשנות אחרת ונקודת מבט רעננה לסיפור המגילה:

באיור העליון המלך אחשוורוש מושיט את שרביט המלכות לאסתר. האיור מבטא את החסד וההגנה שהמלך אחשוורוש מעניק לאסתר; האיור האמצעי מציג את רגע המהפך הדרמטי בסיפור: המן מרכיב את מרדכי על הסוס ברחבי שושן הבירה; באיור התחתון בני המן עומדים לקראת התלייה על העץ; בתחתית ניתן למצוא איור של קבר רחל.

 

הזמנה להתבוננות

  • התבוננו באיור ושימו לב לדמויות, לבגדיהן, לעיטורים סביב, לאופי הבתים ועוד. שאלו: מי הן הדמויות המופיעות באיור? מה האינטראקציה ביניהן? האם תוכלו לזהות מי הם היהודים באיור ומי הם בני המן? כיצד זיהיתם?
  • מדוע ירושלים וקבר רחל מופיעים באיור? כיצד הם קשורים לסיפור המגילה?
  • באילו דרכים מציע המאייר נקודת מבט שונה או פרשנות ייחודית לסיפור המגילה? כיצד המאייר מעביר רגשות כמו ניצחון, חשש או דרמה?

 

וכמו דוד אני עושה מזה מזמור

חלומות מנחים אותנו אל מֵעבר לִגבולות ההווה ומאפשרים לנו לדמיין עולמות שעדיין לא נראו. ברגעים קשים הם מספקים תקווה, נחמה וכוחות חדשים שיכולים לפרוץ מבעד למצוקה. החלומות טומנים בחובּם אופטימיות מיוחדת ואמונה בַּקסום ובבלתי צפוי ומניעים אותנו לעבר עתיד טוב יותר.

איפה השיר פוגש אותנו?

שאלו בכיתה:

  • כיצד חלומות יכולים להשפיע עלינו בתקופות קשות? איך הם משפיעים על המוטיבציה שלנו לצלוח קושי? האם שיתוף בחלומות יכול לאפשר הגשמה שלהם?
  • עם איזו דמות תנ"כית תוכלו להזדהות מבחינת האתגרים שהתמודדה איתם או החוויות שעברה? מדוע?
  • לאורך ההיסטוריה היהודית והישראלית רבים חלמו, הגשימו ושינו את המציאות. הַנחו את התלמידים לחפש דמויות כאלו.

 

לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:

לשירים נוספים:

9

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים

הזמנה לפעילות
No items found.
שותפים

הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים