מַשֶּׁהוּ יֹאמַר הַמְשֵׁךְ

הכוח שברוח

נאזין ל"שיר נבואי קוסמי עליז", נחפש דרכים להתנדב לסייע ונשוחח על דרכים למציאת תקווה בעֵת משבר

לֵך ישר

כְּמוֹ עַמּוּד עָנָן, כָּךְ תֵּלֵךְ לִפְנֵי הָעֵדֶר

תָּבִין הַכֹּל, תֵּדַע, לֹא תֹּאמַר מִלָּה אַחַת

כְּמוֹ עַמּוּד עָשָׁן תֵּעָלֵם בְּתוֹךְ הַחֶדֶר

מַשֶּׁהוּ בְּךָ יֹאמַר לְךָ הַמְשֵׁךְ

בְּדַרְכְּךָ.

 

כְּמוֹ שְׁבִיל הֶחָלָב שֶׁחוֹצֶה אֶת הַשָּׁמַיִם

אַתָּה הוֹלֵךְ יָשָׁר, לֹא שָׂם לֵב לַכּוֹכָבִים

שֶׁזּוֹהֲרִים כְּדֵי לְסַנְוֵר אֶת הָעֵינַיִם

מַשֶּׁהוּ בְּךָ יֹאמַר לְךָ הַמְשֵׁךְ

בְּדַרְכְּךָ.

 

הוֹ, לֵךְ יָשָׁר, לֵךְ לְבַד, אַל תִּפְחַד.

אַל תִּכְעַס, לֵךְ תָּמִים, לֵךְ אֶחָד.

מילות השיר

"שיר נבואי קוסמי עליז", שכתבו יוני רֶכְטֶר ועֵלִי מוֹהַר, נשמע אולי עליז מדי לימים של מלחמה, אך, למעשה, הוא מציע דרכים ליצירת חוסן ועמידה איתנה אל מול סערות החיים. עם ישראל ומדינת ישראל ידעו תקופות מורכבות וקשות לאורך ההיסטוריה, ובתקופות כאלו היכולת לדמיין עתיד טוב והצורך בתקווה הופכים חיוניים ביותר.

מילים: יוני רכטר ועלי מוהר | לחן: יוני רכטר
אַל תִּפְחַד

השיר משמש תזכורת לאינסטינקט הפנימי שמנחה אדם בדרכו. בדימויים שבו, ובהם "עמוד הענן", "שביל החלב" ו"אווז הבר", השיר מצביע על המצפן הפנימי שעוזר לנו לנווט במבוך המורכב של החיים ומאיר את הדרך בבהירות, בתקווה, באופטימיות ובנחישות. למרות חוסר הוודאות, למרות הזוהר המסנוור ולמרות המרחק גם במצבים מורכבים ולא צפויים מופיעה הקריאה להמשיך! ללכת ישר! בלי פחד!

האזנה פעילה:

  • מילות השיר מתארות אומץ, חוסן והליכה שאינה פשוטה תמיד, אך יוני רכטר בחר לחבר לשיר לחן עליז. שוחחו עם התלמידות והתלמידים על ההחלטה להלחין כך את השיר.
  • שאלות לדיון: "מה המנגינה מאפשרת לנו לחוש? אילו רגשות היא מעוררת בנו לצד המילים?"
  • בשיר דימויים רבים. בקשו מהתלמידים והתלמידות לסמן בו את הדימויים המתארים את המסע, לבחור אחד מהם ולאייר אותו כראות עיניהם. ניתן להציג תערוכה בנושא הדימויים ולתלות את האיורים ואת מילות השיר על אחד מקירות בית הספר.

כְּמוֹ עַמּוּד עָנָן

בספר שמות מסופר על יציאת מצרים ועל בני ישראל שצועדים במדבר: "וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ, וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה" (שמות יג, כא). עמוד הענן סיפק לבני ישראל הכְוונה, הדרכה והגנה במסעם המפרך במדבר בדרך לארץ ישראל. בדומה לכך, עמוד הענן בשיר מגלם את הרעיון של חשיבות האמונה והתקווה המנחות אותנו בחיים. כשאנו מנווטים את המסע של חיינו, אנו מתבקשים לסמוך על החוכמה הפנימית ועל האינטואיציה שלנו.

הזמנה להתבוננות:

"מסעות בני ישראל ממצרים" הוא שֵם מפה זו, שנלקחה מתוך אוסף הקַרְטוֹגְרַפְיָה (בעברית: מַפָּאוּת) על שם ערן לאור.

  • הפנו את תשומת ליבם של התלמידים לאזורים או למקומות שאפשר לזהות במפה. בקשו מהם לציין את המקומות שזיהו ולשער לאילו צרכים נדרש עמוד ענן במהלך מסע.
  • הציעו משימה בכיתה: דַמיינו שאנחנו במסע, ויש לנו אפשרות לקבל "עמוד ענן" סמלי משלנו שינחה אותנו בדרך. ציירו את עמוד הענן האישי או תארו כיצד הוא ייראה וכתבו כיצד הוא יסייע לנו במסענו.

לֵךְ אֶחָד

השיר מתאר את החוסן והנחישות הדרושים ליחידים כדי לתרום לסיפור הכללי, הגדול יותר. הקריאה "הַמשך בדרכך" מעודדת את רוח ההתקדמות, קוראת ליחידים לתרום, ליזום ולעצב את העתיד של כולנו ומזכירה לנו שהסיפור הגדול של העם שלנו מורכב משזירה של סיפורים רבים של יחידים, אנשים ונשים, שהולכים יחד בדרך.

איפה השיר פוגש אותנו?

  • שוחחו בכיתה על העשייה בזמן המלחמה. תוכלו להציג דוגמאות של נוער וילדים מתנדבים ותורמים במהלך המלחמה. תוכלו להשתמש בענן מילים כיתתי או במפת חשיבה כדי להציג רעיונות שכבר יושמו וכאלה שעוד אפשר ליישם.
  • בתקופה זו תחושת הערבות ההדדית חשובה ביותר בסיפור הקולקטיבי שלנו. שאלות לדיון: אילו פעולות עשיתם כדי לסייע לסביבה בתקופה האחרונה? אילו פעולות אפשר לעשות כדי לסייע לסביבה שלנו?
  • חִשבו עם התלמידים על יוזמה אחת כיתתית, שכבתית או בית ספרית שתוכלו לעשות יחד למען המדינה בתקופה זו, תכננו אותה יחד והוציאו אותה לפועל (דוגמאות: איסוף מכתבים וחבילות לחיילות ולחיילים, חליפת מכתבים עם ילדי בתי ספר מפונים, איסוף תרומות ועוד).