"עצה לבבית לזמנים קשים"

הפעילות עוסקת במשמעות הרוחנית של סבל וכאב. נקרא קטע מהספר "כשהדברים מתפרקים: עצה לבבית לזמנים קשים" מאת הנזירה הטיבטית האמריקאית פֵּמָה צ'וֹדְרוֹן בו המחברת מסבירה באמצעות הפסיכולוגיה הבודהיסטית כיצד דווקא ברגעים שבהם הקרקע נשמטת מתחת לרגלינו מרוב פחד וכאב ניתן לגעת באמיתות יסודיות המזמנות ריפוי וצמיחה. פעילות זו מתאימה לתלמידי החטיבה העליונה.

"כשהדברים מתפרקים"
  • קִראו עם התלמידים מתוך הספר "כשהדברים מתפרקים: עצה לבבית לזמנים קשים" מאת הנזירה הטיבטית האמריקאית פֵּמָה צ'וֹדְרוֹן (תרגם: דורון גינת, הוצאת חכמת הלב, 2001) את עמ' 155 בספר.
  • שאלות לדיון:
    א. כיצד, לטענת צ'ודרון, אנו נוטים להתייחס לרגעים כואבים בחיינו, ואיך היא ממליצה לנו לנסות לשנות את נקודת המבט שלנו על רגעים אלה?
    ב. כיצד, לדעת צ'ודרון, אנו יכולים להשפיע על מצבנו הנפשי בעתיד ולשנות אותו?
  • כתיבה אישית (לא לשיתוף):

לדברי פמה צ'ודרון, "אם נהיה שמחים יותר בעתיד, זה בגלל השאיפה וההשתדלות שלנו להיות שמחים בהווה [...] העתיד הוא התוצאה של מה שאנחנו עושים ממש עכשיו".

כִּתבו על מקרים בחיי היומיום שלכם שבהם בזמן אירוע עשיתם משהו שגרם לכם להרגיש טוב יותר כעבור זמן.

  • בקשו מהתלמידים להתחלק לקבוצות שבכל אחת ארבעה תלמידים ולשתף במקרה אחד או יותר.
מילות השיר
בואו נהיה מעשיים
נוער מתנדב לניקוי רחובות פתח תקווה, מלחמת יום הכיפורים
  • בקשו מכל קבוצה לנסח המלצה אחת או יותר לפעולה יומיומית שניתן לעשות בתקופה הקשה שאנו עוברים שתתרום להרגשה טובה יותר בעתיד. בקשו מהם לנסח את ההמלצות באופן קונקרטי ומעשי. אפשר לבקשם להכין סרטון קצרצר (עד 20 שניות) עם ההמלצה.

המלצות אפשריות לדוגמה: לא לצפות בסרטונים קשים; למנן את החדשות שצורכים; להשקיע זמן בהתנדבות ובנתינה; לשהות עם המשפחה; לדרוש בשלומם של קרובי משפחה וחברים; לעשות פעילות גופנית; להקפיד על תזונה בריאה וכו'.

  • אִספו את כל ההמלצות וצרו מדריך כיתתי של פעולות ודרכי חשיבה מיטיבות ומועילות לעת הזאת.