לא תנצחו אותי

חיזוקים מהחלון

נאזין לשיר "לא תנצחו אותי", שנעמי שמר כתבה והלחינה, ננסי ברנדס עיבד ויהורם גאון שר, נביט החוצה מהחלון ונבין מדוע השיר תפס מקום מפתיע הן בהקשר האישי והן בהקשר הפוליטי

לֹא מְנַצְּחִים אוֹתִי

מֵחַלּוֹנִי אֲנִי רוֹאֶה
רְחוֹב כְּמוֹ נְהַר גּוֹאֶה
וַאֲנָשִׁים לַעֲבוֹדַת-יוֹמָם
הוֹלְכִים

[...]

פִּתְאוֹם זֶה בָּא וּמִתְבַּהֵר
וּלְעַצְמִי אֲנִי אוֹמֵר
לֹא לֹא לֹא תְּנַצְּחוּ אוֹתִי
לֹא מְנַצְּחִים אוֹתִי
כָּל כָּךְ מַהֵר

מילות השיר

נעמי שמר, מגדולי המשוררים והמלחינים הישראלים, כתבה והלחינה את השיר "לא תנצחו אותי", ויהורם גאון, מגדולי הזמרים והיוצרים הישראלים, זכה לבצע אותו. השיר הפך עד מְהֵרָה להמנון אהבה לעם ולארץ שנותן מקום לתקווה ולהתמדה. השיר זכה להצלחה רבה לאורך השנים, אומנים רבים ביצעו אותו, הן בהקשרים פוליטיים והן בהקשרים אישיים, והוא היה הפסקול של מחאות חברתיות, מסעות תעמולה פוליטיים ואף אירועי ספורט.

מילים ולחן: נעמי שמר | שירה: יהורם גאון והלהקות הצבאיות
רְחוֹב כְּמוֹ נְהַר גּוֹאֶה

בשני הבתים הראשונים בשיר נעמי שמר מתארת תמונה מפורטת ופשוטה של חיי היום-יום: רחוב סואן ושוקק, אנשים בדרכם לעבודה, ילדים עם ענפי הדס פורחים בדרכם לבית הספר, מטוסים ממריאים אל על, וברקע –קולה של מכונה שמתנגנת בקצב וביופי. הלחן של השיר מלווה את המילים ומעניק להן פרשנות. הוא מתחיל בקצב איטי ואז הולך ומתפתח: עולה ויורד לאורך השיר וכך משקף את התהפוכות בחיינו.

האזנה פעילה

  • בקשו מהתלמידים והתלמידות להקיף את כל פרטי היום-יום בשיר. היכן מתחבאים הפרטים הקטנים והיפים?
  • בבית השני בשיר מופיעה השורה "אני שומע מכונה, במנגינה הנכונה". – הציעו לתלמידים ולתלמידות ללכת בעקבות השורה הזאת ולהקשיב לצלילים סביבם. תוכלו להציע להם להקליט חמישה צלילים שנשמעים במהלך היום-יום שלהם. תוכלו להשמיע אותם בכיתה ולשחק משחק ניחושים וזיהוי צלילים.

מֵחַלּוֹנִי אֲנִי רוֹאֶה

נעמי שמר (2004-1930) - משוררת, מלחינה ופזמונאית - נולדה בקבוצת כנרת ושם גם נטמנה. היא כתבה והלחינה מאות שירים שרבים מהם הפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית. בתמונה נעמי שמר עומדת מחוץ לחלון ומביטה פנימה, אל תוך הבית. בשיר, לעומת זאת, היא כותבת על המבט מתוך הבית אל החוץ.

הזמנה להתבוננות

  •  הציעו לתלמידים ולתלמידות לערוך תרגיל בהתבוננות מהחלון שלהם ולרשום עשרה פריטים שהם רואים. הַפנו את תשומת ליבם לפרטים קטנים ומשמחים.
  • איך התבוננות מהחלון יכולה לעזור לנו להבין את העולם סביבנו? מה אפשר לראות מהחלון? מה אי אפשר לראות ממנו?
  • תוכלו לקרוא עוד על נעמי שמר ועל התחנות בחייה בארכיון נעמי שמר שבספרייה הלאומית.

וְאוֹר וְחֹשֶׁךְ וְיָחִיד וּמַקְהֵלָה

בראיונות שונים יהורם גאון מציין שהבית האחרון בשיר הוא הבית האהוב עליו. נעמי שמר, שכל מילה בשיריה מכוונת ומדויקת, לא כתבה את השיר על מלחמה כזו או אחרת, אלא על עם ישראל. הדימויים היפים כל כך והמנוגדים אלו לאלו, נועדו לתאר את העם שלנו, שיש בו כל כך הרבה קטבים, קצוות, דעות ומחלוקות.

אבל יש רגע שבו הכול מתחבר:

פִּתְאוֹם זֶה בָּא וּמִתְבַּהֵר
וּלְעַצְמִי אֲנִי אוֹמֵר
לֹא לֹא לֹא תְּנַצְּחוּאוֹתִי
לֹא מְנַצְּחִים אוֹתִי
כָּל כָּךְ מַהֵר

כאן נעמי שמר קוראת לקהל לא להסתגר בבועות אידיאולוגיות, אלא לפתוח את הלב ואת המחשבה, להקשיב לאחרים וללמוד מהם ואולי בדרך זו להתגבר על המחלוקות ועל הניגודים הקיימים.

 

הזמנה לדיון

  • האם מחלוקות הן דבר חיובי או שלילי? חִשבו על דוגמאות.
  • באיזה אופן השיר מתאר את המחלוקות ואת הניגודים הקיימים?
  • מהו, לדעתכם, תפקידם של אומנים או של שירים בקידום אחדות?
  • השורה "לא תנצחו אותי" יכולה להתפרש ברמה האישית וברמה הרחבה יותר. האם תוכלו לשתף במקרים שבהם השורה "לא תנצחו אותי" הייתה משמעותית לכם?

לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:

לשירים נוספים:

15

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים

הזמנה לפעילות
No items found.
שותפים

הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים