האם ראוי להשתמש בהומור בעת מלחמה? מה הלגיטימיות של השימוש בו ומה הם גבולותיו בזמן שכזה? פעילות חקר זו עוסקת בשאלות אלה, ובמסגרתה התלמידים יתוודעו ל"מלכוד 22", ספרו הקלאסי של ג'וזף הלר, ולמושג ששם הספר מבוסס עליו, ויתבקשו לחקור מערכון הנוגע למלחמת "חרבות ברזל".
קִראו עם התלמידים את עמוד 30 בספר, שבו יוסריאן, המשרת כמטיל פצצות ממטוס הפצצה אמריקאי במלחמת העולם השנייה, מסביר מדוע מלחמה "זה לא מצחיק בכלל".
הורו לתלמידים לקרוא את עמודים 66-65, שבהם יוסריאן המפוחד פונה לרופא כדי שישחרר אותו מטיסות הפצצה נוספות.
א. מה הם הרעיונות והמחשבות על המלחמה ועל ההשתתפות בלחימה המובעים בקטעים שקראתם?
ב. מדוע הומור היא דרך מועילה לביטוי רעיונות ומחשבות אלה?
חלקו את התלמידים לקבוצות והורו להם לקרוא את הקטע הלקוח מהכּתבה על חזרתו של ההומור בימים האלה או להאזין לו. (בכל תת־חלק מתראיין כותב או קומיקאי אחר.) הכתבה נמצאת גם כאן כקובץ ערוך.
חלקו את התלמידים לקבוצות. על כל קבוצה לדון בשאלה אם חשוב להעלות מערכונים ולצחוק על מלחמת "חרבות ברזל" ולהציע כללים בנושא "מותר ואסור בהומור בזמן מלחמה".
צפו עם התלמידים במערכון אחד לפחות שעלה לרשתות החברתיות ולמדיה בתקופה האחרונה. (בחרו מערכונים המתאימים לגיל התלמידים, למצבם ולאופיים.)
מה חשבתם על המערכון? על מה בדיוק הוא צוחק?
הַציעו רשימת כללים מוסכמת ככל האפשר לגבי הומור בעיתות אסון ומלחמה.
לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:
לשירים נוספים:
הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.