שמחה ועצב שימשו בערבוביה בעת הכרזת המדינה. ערב קודם לכן הכה אסון ביישוב היהודי בארץ: גוש עציון נפל, וכל לוחמי כפר עציון נהרגו בידי הלגיון הירדני וכוחות ערביים מקומיים על אף כניעת הלוחמים והרמת דגל לבן.
בין הלוחמים היו הוריו של יוסי, תינוק בן שנה: האֵם, ציפורה רוזנפלד, הייתה ניצולת שואה שעלתה ארצה לבדה בעודה נשואה ובהיריון, ואילו בן זוגה, יחיאל רוזנפלד,הצליח לעלות ארצה רק כשנה אחריה. כאשר שאר נשות כפר עציון התפנו עם הילדים לפני פרוץ הקרבות, התלבטה ציפורה אם להישאר או להתפנות. מצד אחד, בנה היה זקוק לה, ומצד אחר, היא הייתה חובשת וידעה שיזדקקו לה בשדה הקרב. הלבטים בערו בה, ואותם הביעה במכתבה: "השארנו את ההכרעה עד לבוא האמבולנסים. הנני שרויה במבוכה רבה. אני מתבלטת בין חובותיי כאם לבין חובותיי כחֲברה לעומדים במצור".
אלא שההחלטה נפלה, ולנו נשאר לדמיין את ליבה השבור בעת הפרידה מבנה התינוק בטרם קרב, שעה שידעה כמעט בוודאות שלא תשוב לראותו. וכך כתבה במבט מפוכח: "אין לאן לברוח. אנו נלחם בשביל האדמה הזו כי זה הדבר הנכון לעשות. ואם לא נצליח נשלם על כך בדמנו. מה שלא יהיה – ילדינו לא יחוו את תאי הגז והם יהיו הצעירים של מדינה חופשית".
שלחו את החלון לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע תרבות יהודית ישראלית. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל חלון מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את החלון בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
החלונות בנויים על אירועים היסטוריים ותרבותיים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור תרבות יהודית ישראלית או שיעור החינוך בחלון ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל חלון מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.