איך יוצרים סמל למדינה שאך נולדה, ששורשיה בארץ עתיקים ומפוארים, והיא מחדשת את ימיה כקדם כמדינה שהיא התגשמות החזון הציוני?
לאחר ההכרזה על הקמת המדינה החליטה הממשלה הזמנית לצאת בתחרות פתוחה לציבור שבה יוצעו הצעות לסמל המדינה. כל אחד היה יכול להגיש את הצעתו, ובלבד שיענה על התנאים הבאים:
- בסמל יופיעו צבעי כחול-לבן.
- המנורה תשולב בהצעה.
- בסמל יופיעו שבעת הכוכבים מדגלו של הרצל.
העם התגייס למשימה, ו-450 הצעות הוגשו, אך מועצת העם התקשתה לבחור. מה עושים? מקימים ועדה. חברי הוועדה רצו שהסמל יביע את העבר ההיסטורי של העם היהודי ובו-בזמן יצביע על עתיד יציב ומודרני של מדינה מתפתחת. כל אחד מחברי הוועדה משך לכיוון אחר, ובסופו של דבר פרסמה הוועדה הודעה נוספת בעיתונות. 131 משתתפים נענו לקריאה, ובהם האחים הגרפיקאים גבריאל ומקסים שמיר. כפי שהשניים תיארו, "לאחר שהחלטנו להשתמש במנורה, חיפשנו אלמנט נוסף והגענו למסקנה שענפי עץ הזית הם הביטוי היפה ביותר לאהבת השלום בקרב עם ישראל." לאחר דיונים ושינויים קלים נבחרה הצעתם לסמל המדינה.
מפתיע שהסמל הנבחר בעיצובם של האחים שמיר דומה למנורה שבחזון הנביא זכריה. מנורת בית המקדש, כפי שזכריה מתאר, גלתה עם החורבן לרומי בתהלוכת ניצחון שחקוקה עד היום בשער טיטוס, והנה מנורה זו חזרה למקומה הראוי כאות לתקומתנו.
שלחו את החלון לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע תרבות יהודית ישראלית. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל חלון מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את החלון בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
החלונות בנויים על אירועים היסטוריים ותרבותיים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור תרבות יהודית ישראלית או שיעור החינוך בחלון ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל חלון מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.