חלונות

צהר לתרבות יהודית-ישראלית

התכנית בשיתוף פעולה עם מפמ"ר תרבות יהודית-ישראלית

בִּכּוּרִים פְּרִי הִלּוּלִים - שַׁי הֵבֵאנוּ, שַׁי לָעָם

חלון מס'
This is some text inside of a div block.
20
מי בא לקיטנה?
Text Link
עלייה מלכותית
Text Link
אכול (אבקת ביצים) כפי יכולתך
Text Link
מלך השערים
Text Link
בִּכּוּרִים פְּרִי הִלּוּלִים - שַׁי הֵבֵאנוּ, שַׁי לָעָם
Text Link
ירושלים של זהב
Text Link
"איש היה בישראל בר כוכבא שמו..."
Text Link
מעיראק לישראל: סיפורו של מבצע מייקלברג
Text Link
ציפורה רוזנפלד - אֵם ולוחמת
Text Link
חנה סנש- יחידה במינה ובדרכה
Text Link
הכירו את "הגדת הזהב"
Text Link
הליידי מבומביי
Text Link
משפחת ששון: שושלת אצולה מהמזרח
Text Link
מי שמביט מי מאחור לא יודע מי אני
Text Link
"מה נשתנה ליל פורים זה?"
Text Link
כולם היו ילדיה
Text Link
סמל קטן, רעיון גדול
Text Link
פיקניק עם אליהו הנביא
Text Link
הצהרת בלפור- נוסח סופי
Text Link
הכוכב שנולד בפראג
Text Link
כשמלחמת השפות פרצה
Text Link
תנו כבוד לנובי גוד
Text Link
הצצה ליומן מירושלים הנצורה
Text Link
שירי חנוכה- בימים ההם בזמן הזה
Text Link
 | 
11.5.2021
9.12.2020
 | 
11.5.2021
10.5.2021

ילדים לבושים לבן, על ראשיהם זֵרים, והם נושאים סלי פירות, טלה, יונה לבנה ואשכול ענבים, המרמז על פירותיה המשובחים של הארץ כפי שהציגו המרגלים בסיפור המקראי. בַּמרחק שער פרחים ובראשו סמל קק"ל, קהל מנפנף בדגלי ישראל, בתי הכפר נראים, והים מנצנץ מֵעבר. הכְּרזה משנות ה-60 של המאה ה-20, בהוצאת "מועצת המורים והגננות למען הקרן הקיימת בישראל", מספרת לנו את סיפור שיבתו של חג השבועות למשמעות "חג הביכורים", שנחוג בזמן בית המקדש כשעולי הרגל הביאו מראשית תוצרתם החקלאית.

עם התבססות ההתיישבות העובדת בארץ ישראל חידשה התנועה הציונית את טקס הבאת הביכורים ויצקה לו תוכן חדש: לא הבאת ביכורים למקדש, אלא טקס שמבטא את הקשר המתחדש לאדמת המולדת. הביכורים הובאו בתהלוכות חגיגיות, והפירות שימשו להכנת סעודות או נמכרו. ההכנסות הועברו לקק"ל לשם רכישת אדמות נוספות בארץ. הטקס ביטא את הרצון לשמר את המסורת היהודית, מצד אחד, ולצקת בה תכנים חדשים ברוח הרעיון הציוני, מצד אחר. לילדים היה תפקיד מרכזי בטקסים: הם היו מביאי הביכורים, והם היו גם הביכורים עצמם, ממשיכי דרך ההתיישבות העובדת הנטועים בארץ ללא מטען גלותי ושרים לארץ וליושביה:

בִּכּוּרִים פְּרִי הִלּוּלִים

שַׁי הֵבֵאנוּ, שַׁי לָעָם.

מִן הָעֵמֶק וְכַרְמִלּוֹ

מִצָּפוֹן וְגַם מִיָּם.

 

שְׂאִי תּוֹדָה, אַדְמַת מוֹלֶדֶת,

שָׂא תּוֹדָה כָּל הֶעָמֵל.

בְּכַרְמֵי שָׁרוֹן וָנֶגֶב

וְעַל שַׁדְמוֹת יִזְרְעֶאל.

 

תָּחוּל בְּרָכָה בִּיבוּל שָׁנָה

יִמָּלֵא כָּל אֹסֶם בָּר

בַּיְּקָבִים תִּירוֹשׁ יֶחֱמַר

וְנָטַף עָסִיס כָּל הַר.

(שיר תודה/ יצחק שנהר)


לחג השבועות שמות רבים, מצאו את השמות וחברו לתמונה המתאימה:

לקריאה נוספת
כתיבה ומשחוק: מירב הנקין

Heading