חלונות

צהר לתרבות יהודית-ישראלית

התכנית בשיתוף פעולה עם מפמ"ר תרבות יהודית-ישראלית

מי שמביט מי מאחור לא יודע מי אני

חלון מס'
This is some text inside of a div block.
11
מי בא לקיטנה?
Text Link
עלייה מלכותית
Text Link
אכול (אבקת ביצים) כפי יכולתך
Text Link
מלך השערים
Text Link
בִּכּוּרִים פְּרִי הִלּוּלִים - שַׁי הֵבֵאנוּ, שַׁי לָעָם
Text Link
ירושלים של זהב
Text Link
"איש היה בישראל בר כוכבא שמו..."
Text Link
מעיראק לישראל: סיפורו של מבצע מייקלברג
Text Link
ציפורה רוזנפלד - אֵם ולוחמת
Text Link
חנה סנש- יחידה במינה ובדרכה
Text Link
הכירו את "הגדת הזהב"
Text Link
הליידי מבומביי
Text Link
משפחת ששון: שושלת אצולה מהמזרח
Text Link
מי שמביט מי מאחור לא יודע מי אני
Text Link
"מה נשתנה ליל פורים זה?"
Text Link
כולם היו ילדיה
Text Link
סמל קטן, רעיון גדול
Text Link
פיקניק עם אליהו הנביא
Text Link
הצהרת בלפור- נוסח סופי
Text Link
הכוכב שנולד בפראג
Text Link
כשמלחמת השפות פרצה
Text Link
תנו כבוד לנובי גוד
Text Link
הצצה ליומן מירושלים הנצורה
Text Link
שירי חנוכה- בימים ההם בזמן הזה
Text Link
 | 
23.2.2021
12.11.2020
 | 
23.2.2021
10.2.2021

לכולנו יש זיכרונות ילדות מפורים. יום התחפושות הוא שׂיאה של התרגשות שהולכת ונבנית במשך שבועות תמימים: מי שאימו תפרה לו תחפושת מקורית שאיש לא חשב עליה, מי ששמר על תחפושתו בסוד, ומי שהתחפושת גירדה לו והאיפור נמרח.

מאין הגיע מנהג התחפושות לחג פורים? אם נעיין במגילת אסתר, נגלה כי מנהג זה אינו ממצוות החג. במגילה אומנם כתוב שפורים הוא יום של "ונהפוך הוא", כלומר יום שבו הכול מתהפך (לטובה), אבל אין ציווי על לבוש מיוחד או יוצא דופן. כדי למצוא את התשובה למקור מנהג התחפושות נרחיק עד לוונציה, שבה מאז המאה ה-11 נוהגים לחגוג בפברואר את קרנבל המסכות לציון המעבר מהחורף לאביב. הקרנבל היה הזדמנות נדירה לבני המעמדות השונים בעיר "להתערבב" אלה באלה ולהסתיר את זהותם האמיתית ואִפשר לבני כל המעמדות בעיר לשמוח כשווים. הקרנבל הססגוני מצא חן בעיני היהודים תושבי העיר וכנראה שימש השראה למנהג התחפושות בפורים.

מנהג התחפושות נזכר לראשונה בספר "אבן בוחן", שנדפס בנאפולי ב-1498: "זה ילבש שמלת אישה ולגרגרותיו ענקים, וזה יתחקה [יתחפש] כאחד הריקים..." מחבר הספר מותח ביקורת על מנהגם של המתחפשים לשכוח את הגבולות שחשובים להם ביום-יום בחסות שמחת פורים, אך למרות זאת המנהג התפשט בקהילות היהודיות באירופה ובצפון אפריקה ולימים – בכל רחבי העולם היהודי והתקבל כאחד ממנהגי החג, לשמחת הילדים.

לקריאה נוספת
כתיבה ומשחוק: מירב הנקין

Heading