מה גורם לאדם לעזוב אחת מהקהילות היהודיות העתיקות בתבל, שהיתה המרכז היהודי הגדול והחשוב בגולה, לקחת את משפחתו לארץ לא נודעת ולהקים שם קהילה מצליחה ומשגשגת?
אלו קורות משפחת ששון:
דָּוִד ששון, ראש המשפחה, היה ראש הקהילה היהודית בבגדד וכיהן כגזבר המושלים העות'מאנים בעיר, תפקיד שזיכה אותו ביוקרה ובחשיבות. כדי להבהיר לקהילה היהודית כי עליה לשלם מיסים נוספים לאימפריה העות'מאנית, כלאו השלטונות את דוד ששון בן ה-37 ואיימו לתלות אותו אם משפחתו לא תסכים לשלם דמי כופר בעבורו. דוד נחלץ מהמשבר ומחליט לעזוב לבומביי שבהודו עם אשתו ושמונת ילדיו.
ב-1830 היגרו בני המשפחה להודו והגיעו אליה ללא רכוש, בלבוש בגדדי מסורתי ובלי ידיעת השפה האנגלית. אך המזל האיר להם פנים: האוניות של דוד ששון שטו בין אירופה לאסיה מלאות סחורה: משי, כותנה, תבלינים, כסף, זהב ובעיקר אופיום. דוד ששון עסק בייבוא ובמסחר וניצל את קשריו כדי להפוך לגשר בין עולם המסחר במזרח התיכון לבין כלכלת האימפריה הבריטית.
עושרו של ששון הפך אגדי, והמשפחה נודעה בתרומותיה להקמת בתי ספר, בתי כנסת, ישיבות ובתי חולים בקהילות יהודיות בעולם. הקשרים עם השלטון הבריטי זיכו את המשפחה בתוארי אצולה, ואכן, סמל המשפחה משלב אלמנטים יהודיים, מזרחיים ומערביים. משפחת ששון הייתה הלב והחיבור בין מזרח למערב, ושם גם היה טמון העושר.
שלחו את החלון לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע תרבות יהודית ישראלית. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל חלון מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את החלון בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
החלונות בנויים על אירועים היסטוריים ותרבותיים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור תרבות יהודית ישראלית או שיעור החינוך בחלון ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל חלון מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.