מתחשק לכם לאכול קציצות, מרק, ספגטי, פלפלים ממולאים, גולאש ירקות, תפוחי אדמה, אטריות דקות וכרובית מבושלת? ומה עם מרק פירות לקינוח? כל אלה הרכיבו את תפריט תחרות האכילה הפומבית הראשונה שהתקיימה בארץ בעיצומה של תקופת הצנע.
שנותיה הראשונות של מדינת ישראל היו קשות מבחינה כלכלית. המדינה הייתה נתונה במלחמה עם שכנותיה, ועם זאת פתחה את שעריה לגלי עלייה גדולים, ולא היה ברור כיצד תספק מזון, מגורים ופרנסה לכל תושביה. הפתרון היה משטר צנע – קיצוב במוצרי המזון ובמצרכים בסיסיים. לכל אדם, גם לילדים ותינוקות, נקבעו מכסות מזון צנועות וניתן פנקס תלושי מזון, והוא היה רשאי להמיר את התלושים בחנות המכולת. כדי לקבל את המוצרים עמדו בתור במשך שעות. המצרכים שסופקו היו לרוב תחליפים לדברים האמיתיים: חצילים במקום בשר, אבקת חלב במקום חלב, אבקת ביצים במקום ביצים, מרגרינה מדוללת במקום חמאה ועוד. בזכות ההקצבה הצליחה המדינה לשמור על מחירים נמוכים לכל המוצרים ולשמור על רווחתם של כלל אזרחיה.
אז למה לקיים תחרות אכילה דווקא בתקופה כל כך קשה? שאלה טובה. רוב העיתונים שאלו זאת גם הם ואף העבירו ביקורת על השפע בתחרות אל מול העוני והצמצום של תושבי המעברות והפחונים. אחרים ראו בתחרות סיבה לחיוך בימים קשים וניסיון להידמות לשאר מדינות העולם.
ומי זכה בתחרות האכילה? איתמר רוזנטל בן ה-22, סטודנט מתל-אביב שצם ימים אחדים לפני התחרות, שחה בים בשעה שקדמה לה למרות הקור והגשם השוטף, ובעיקר... אכל לאט!
שלחו את החלון לתלמידי כיתתכם. כך תעשירו את הידע שלהם בנושאי הלימוד ותפתחו אצלם סקרנות ועניין במקצוע תרבות יהודית ישראלית. הציעו להם לשאול שאלה אחת טובה העולה מתוך מה שקראו.
לכל חלון מצורפת פעילות מיוחדת - סקר, לוח שיתופי, חידון או משחק - שתוכלו לקיים עם התלמידים בכיתה. אפשר להקרין את החלון בכיתה ולבקש מהתלמידים לנחש את העובדות הנכונות.
החלונות בנויים על אירועים היסטוריים ותרבותיים חשובים שהתרחשו באותו שבוע. אתם יכולים לפתוח את שיעור תרבות יהודית ישראלית או שיעור החינוך בחלון ובכך להוסיף לו רלוונטיות ועניין.
לכל חלון מצורפים מקורות (קטעי עיתונות, כרזות, מכתבים, בלוגים, סרטוני וידאו) אשר יסייעו לכם להעשיר את הידע של התלמידים בנושא.