ספרים ששינו את ההיסטוריה

שיעור פרטי בספרות

פודקאסט על ספרים שחוללו מהפכות

רובינזון קרוזו
פרק לקחת לאי בודד

רובינזון קרוזו נסחף אל חוף של אי בודד באוקיינוס האטלנטי. הוא הניצול היחיד מספינה שטבעה. קרוזו מצליח לחלץ מהספינה אוכל, נשק, כלי עבודה, דפים ותנ"ך ובעזרתם מבסס את חייו באי הבודד.  

 

דניאל דפּו

דניאל דֵפו (פוֹ) נולד באנגליה במאה ה-17 ועבר גלגולים רבים בחייו. הוא החל בלימודי כמורה, נטש אותם והצטרף כחייל לצבא מורדים, אחר כך הפך לסוחר ששוטט בעולם, ב-1705 החל לפרסם כתב עת –"רוויו" – שעסק בעניינים פוליטיים, כלכליים וחברתיים שונים, ולימים הפך למודל עיתונאי באנגליה ובעולם. את פרסומו הביא לו הספר "רובינזון קרוזו", שכתב בעשור האחרון של חייו. הוא ביסס אותו על סיפור אמיתי שקרא על ימאי בשם אלכסנדר סֶלְקִירְק, ששהה חמש שנים באי בודד. הצלחתו הכּבירה של הספר עודדה את דפו להמשיך ולכתוב ספרים נוספים. 

להורדת דף פעילות
ספרות

פעילות מסכמת:

רוּסוֹ תיאר את הספר כרומן החניכה האולטימטיבי. מנקודת המבט של המאה ה-21, איזו עלילה הייתם ממציאים כדי לחנך ילד ולתת לו את הכלים הדרושים להתבגרות בימינו? כִּתבו ראשי פרקים לספר שלכם.

 

שאלה לדיון:

הספר מתאר את קורותיו של קרוזו בצורה ריאליסטית עד לפְרטי פרטים.

במה, לדעתכם, פרטים כאלה מוסיפים לעניין שלהקורא בעלילה? במה הם גורעים ממנו?

היסטוריה

פעילות מסכמת:

תקופת ההשכלה, הקרויה גם תקופת הנְאוֹרוּת, הדגישה את חשיבות הרציונליות. זו הייתה תופעה חדשה וחשובה במאה ה-18.

האם התבונה היא תמיד המענה המועדף? הַציעו באילו מקרים מתאים "להזיז" הצידה את הרציונל ולתת מקום לרגש ולאינסטינקט, לאישי וללא-מוחלט. חִשבו על דוגמאות מחייו של רובינזון קרוזו באי הבודד.

 

שאלה לדיון:

תקופת הנאורות הדגישה את היכולת של האדם להפעיל את שכלו, לסמוך על תבונתו ולקדם את העולם למקום טוב יותר.

האם רובינזון קרוזו הוא נציג טוב של רוח התקופה? האם הוא מערער על המציאות הקיימת ומבקר אותה או מקבל אותה כמובנת מאליה?

בין-תחומי

 שאלה לדיון:

הספר מאדיר את החוויה ההישרדותית ואת היכולת של האדם לחיות כאינדיווידואל מבחינה חומרית ומבחינה רוחנית. לצד זאת אין בו עיסוק רחב בחשיבותם של חיי החברה לנפש האדם. נסו לחשוב על הספר מנקודת מבט של פסיכולוג הקורא את הספר וצריך להעיד על חשיבותו לדורות הבאים. מה תהיה הביקורת החיובית שלו על הספר ומה השלילית?

לפרקים נוספים:

ההסכת של המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית הופק בשיתוף עם הפיקוח על הוראת הספרות במשרד החינוך ובתמיכת קרן עזריאלי. ניהול והפקה: גליה פולק-ארביב; הגשה ועיצוב סאונד: עומר סנש; תחקיר: לאה קליבנוף-רון; כתיבה: יותם פוגל; במאי: נמרוד עציון; משחק: תומר בן עמרם; פיתוח תוכן: איילת גרשוני.