המורה להיסטוריה, בן רוס, מוצא דרך מאתגרת לענות לתלמידיו על השאלה, איך ייתכן שהגרמנים לא התנגדו למשטר הנאצי? הוא מתחיל ניסוי שמדמה הקמה של תנועת נוער שנקראת "הגל" ומאחד סביבה את התלמידים בבית הספר. מה שמתחיל כניסוי תמים סוחף אחריו עוד ועוד תלמידים. לורי, אחת התלמידות, רואה את נורות האזהרה ויוצאת באומץ נגד התנועה.
מורטון רוּ
מורטון רו הוא שם העט של הסופר האמריקאי טוד סְטְרָאסֶר. סטראסר כתב קרוב ל-150 ספרים, רובם לבני נוער. ספריו תורגמו ליותר מ-20 שפות, וחלקם זכו בפרסים ספרותיים. כמה מספריו עובדו לסרטים. אחד מהם הוא הספר "הגל", שאותו כתב בהשראת סיפור אמיתי שהתרחש בבית ספר בקליפורניה בשנות ה-60 של המאה ה-20.
פעילות פותחת:
הַשמיעו את הקטע הפותח של הפודקאסט או הקרינו קטע קצר מהסרט "הנחשול" שהופק על בסיס הספר (עד דקה 16:00).
מהי הדרך שבוחר המורה כדי ללכד את הכיתה? מה חיובי וטוב בדרך כזאת? האם תיתכן גם השפעה שלילית לחיבור קבוצתי ומאחד כזה?
שאלה לדיון:
בספר יש שתי דמויות מובילות: רוס, המורה שמגלם את המנהיג בתנועה, ולורי, היחידה שמשמיעה את קולה נגדה. בקרב התומכים בתנועה יש כמה דמויות בולטות פחות. מהי האמירה שמעביר הסופר באפיון זה של הדמויות?
פעילות מסכמת:
על פי הספר, הדרך להקמת תנועת "הגל" בבית הספר הייתה כרוכה בהכנת הקרקע לקבלתה. מה היו האמצעים שנקט המורה רוס כדי לגרום לתלמידים לשתף איתו פעולה? באילו תהליכים היסטוריים נקטו אמצעים דומים? הָביאו דוגמאות.
שאלה לדיון:
יש קבוצות וקהילות רבות שיש להן מאפיינים כמו של תנועת "הגל", למשל התאחדות סביב סמל, לכידות קבוצתית ומשמעת. איזה הסימן של תנועה או קבוצה מאותת לנו שהלכידות היא סכנה לפְּרט?
שאלה לדיון:
הספר מלמד על לקחי ההיסטוריה, אך גם עוסק במאורע היסטורי – הניסוי של רון ג'ונס ותלמידיו. אֵילו מאפיינים חשוב, לדעתכם,להשאיר בְּספר המבוסס על סיפור אמיתי? מה כדאי לשנות? הָביאו דוגמאות מהספר לדברים שלדעתכם היה חשוב להשאיר או היה עדיף לשנות.
לפרקים נוספים:
ההסכת של המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית הופק בשיתוף עם הפיקוח על הוראת הספרות במשרד החינוך ובתמיכת קרן עזריאלי. ניהול והפקה: גליה פולק-ארביב; הגשה ועיצוב סאונד: עומר סנש; תחקיר: לאה קליבנוף-רון; כתיבה: יותם פוגל; במאי: נמרוד עציון; משחק: איציק ויינגרטן, תומר בן עמרם, ליאור אביבי, עדי דרורי; פיתוח תוכן: איילת גרשוני.