האסיר המשוחרר, ז'אן וַלְזָ'ן,מנסה לשרוד, אך כולם סוגרים את דלתותיהם בפניו, למעט ההֶגְמוֹן מהעיר דיניֶה. וַלז'ן גונב ממנו כלֵי כסף, אך ההגמון משקר לשוטרים ואומר להם שהוא נתן לו אותם, ומבקש מוולז'ן להשתמש בכסף כדי להשתקם. ולז'ן הופך לאדם טוב, עשיר ונדיב, וכדי לברוח מעברו הוא משתמש בשם בדוי. מי שלא משתכנע מהמהפך הוא זָ'בֶר, השוטר שעצר את ולז'ן בעבר, שמונחה אך ורק על ידי החוק היבש.
ויקטור הוגו
ויקטור הוּגוֹ (1885-1802) הוא משורר וסופר צרפתי. בילדותו נדדה משפחתו בעקבות האב, שהיה קצין בצבא, כך פגש באנשים ממעמד נמוך וחזה בנוקשות החוק כלפיהם. בתחילה נטה הוגו בעד המלוכה, אך כשחזה בעוול של השלטון, תמך במהפכה של 1830. כאשר נפוליאון השלישי עלה לשלטון, הוגו כינה אותו בוגד וברח מצרפת. בגלות כתב חיבורים רבים. לאחר הדחת נפוליאון חזר הוגו לצרפת וחי שם עד מותו. כתיבתו משויכת לתנועה הרומנטית, זרם תרבותי המתמקד בַּפּרט ביצירותיו.
פעילות מסכמת:
התֵמה המרכזית של הסיפור מוצגת באמצעות שתי דמויות מרכזיות: ז'אן ולז'ן, המתפקד כפְּרוֹטָגוֹנִיסְט, הגיבור המניע את העלילה, וז'בר, המתפקד כאַנְטָגוֹנִיסְט, דמות המנוגדת לפרוטגוניסט ומנסה להכשילה. הַשלימו את הפרטים הבאים של שתי דמות: מאפיין מרכזי, הדבר הכי חשוב בעיני הדמות הוא..., ציטוט אפשרי, הספר האהוב עליה, שיר שמעלה דמעות בעיניה, מתנה שתשמח לקבל, תחביב.
שאלה לדיון:
ז'אן ולז'ן מוצג בספר כאדם שמניעיו חיוביים, והוא מעורר הזדהות. באילו אמצעים נעזר הספר כדי לעורר הזדהות כלפי האסיר המשוחרר?
אילו מאפיינים ספרותיים ופרטים בסיפור מקדמים את הרעיונות של התנועה הרומנטית שהוגו דגל בהם? התייחסו לעלילה ולקונפליקטים המוצגים בה, לדמויות ולדיאלוגים שנחשפתם אליהם.
שאלה לדיון:
התנועה הרומנטית, שהוגו השתייך אליה, צמחה בסוף המאה ה-18 ויצאה נגד הנְאוּרוּת, ששלטה במאה שלפניה. בניגוד לנאורות, שהאדירה את האוּנִיבֶרְסָלִיזְם, את הסדר ואת הרציונל, הרומנטיקה הציבה במרכז את האינדיווידואליות, את הסובייקטיביות, את הרגש ואת אי-הרציונליות.
מה הם המאפיינים החיוביים שיש בהיצמדות לרציונל, לחוק, להיגיון אחד, לאמת מנחָה אובייקטיבית? כיצד השפיעה המהפכה הרעיונית הזו על חיי האנשים בפועל?
מה הם המאפיינים החיוביים של הגישה הרואה את האדם כפרט ושופטת אותו לפי מי שהוא, בסובייקטיביות? כיצד המהפכה הרעיונית הזו השפיעה בפועל על חיי האנשים?
ביקום מקביל תופס ז'בר את ולז'ן ומוביל אותו לכלא. בדרכם הם עוצרים לנוח בפונדק שבו במקרה סועדים את ליבם עמנואל קאנְט וויקטור הוגו. הם מתעניינים מדוע ולאן ולז'ן מובל. הוגו מנסה לשכנע את ז'בר לשחרר את ולז'ן, ואילו קאנט מתנגד. מה הם אומרים כדי לתמוך בדעתם?
לפרקים נוספים:
ההסכת של המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית הופק בשיתוף עם הפיקוח על הוראת הספרות במשרד החינוך ובתמיכת קרן עזריאלי. ניהול והפקה: גליה פולק-ארביב; הגשה ועיצוב סאונד: עומר סנש; תחקיר: לאה קליבנוף-רון; כתיבה: יותם פוגל; במאי: נמרוד עציון; פיתוח תוכן: איילת גרשוני.