חזרה לדף הראשי
מערך שיעור
תלמידי חטיבת הבינים

מה מכונה יכולה

כמו במהפכה התעשייתית, גם כיום יש אנשים שמפחדים מההשלכות של הבינה המלאכותית על חיינו, ויש שמסתקרנים לגבי האפשרויות הגלומות בה.

בחלק הזה התלמידים יתנסו ויכירו את היכולות ואת המגבלות של הבינה המלאכותית, יבינו כיצד ניתן להיעזר בה ומה ההבדל בין יצירה מבוססת מוח אנושי ליצירה מבוססת בינה מלאכותית. לבסוף, התלמידים יגבשו עמדה לגבי הבינה המלאכותית.

משתמשים בבינה

פתחו מחולל בינה מלאכותית (למשל צ'ט GPT, ג'מיני או תוכנה אחרת שאתם מכירים) וכתבו סיפור קצר המתרחש בעתיד, בו מכונות בינה מלאכותית יחליפו חלקים בתפקוד האנושי המוכר לנו כיום.

חשבו על הנקודות הבאות ובקשו מהתוכנה לשלב אותן בסיפור:

  • באיזו שנה יתרחש הסיפור שלכם? באיזה מקום?
  • ‍מי יהיו הגיבורים בסיפור?
  • מה יהיה מקומם של בני האדם מול המכונות?
  • באילו תחביבים ומקצועות יעסקו בני האדם? מה יתחלף?
  • איך ייראו חיי היומיום? הבתים? המכוניות? האנשים?
  • בקשו מהמחולל להוסיף תמונות שיתאימו לסיפור.

הסיפור מוכן

לאחר שיש בידיכם סיפור:

  • האם התוצאה מוצאת חן בעיניכם? מה תרצו לשנות?
  • השוו ביניכם את היצירות השונות שכתבתם באמצעות המכונה: האם לכל התלמידים המכונה סיפקה סיפור זהה? מדוע?
  • מה נראה לכם מהנה יותר? לכתוב בעזרת מכונה או בלעדיה?

לסיכום מסע החקר

כבר כיום מכונות רבות, מחשבים ובינה מלאכותית ממלאים את מקומו של האדם. חלקן מחליפות עבודת ידיים וחלקן מבקשות להחליף את המוח האנושי. בינתיים, הן אינן יכולות לעשות הכל, וכנראה לא יוכלו בעתיד הקרוב להחליף רגשות ותכונות נוספות של אינטליגנציה אנושית.

מצד שני, גם אנשים שחיו בזמן המהפכה התעשייתית לא ידעו לדמיין מה צופן עבורם העתיד...

מיינו בעזרת הטבלה: מה מכונות יכולות לעשות, נכון להיום, ומה עדיין לא? מה לדעתכם המכונות לא יוכלו לעשות לעולם?

גררו כל פעולה לעמודה המתאימה.

איפה אני על הציר

נמקו את עמדתכם ויחסכם לבינה המלאכותית באמצעות מערכת הצירים הבאה, היעזרו בנקודות המבט הבאות:

  • אנשים שעשויים להרוויח מבינה מלאכותית
  • אנשים שעלולים להיפגע
  • מקצועות ויכולות אנושיות שיתפתחו וכאלו שייעלמו
  • משהו מעורר חשש
  • משהו מעורר סקרנות
  • אילו תקוות הבינה המלאכותית יוצרת? באילו תחומים?
  • איזה הרס היא עלולה לגרום?

גררו את הדמות למיקום המתאים לעמדתכם על מערכת הצירים: