חזרה לדף הראשי
מערך שיעור
תלמידי חטיבת הבינים

העולם החדש של אז

המצאת מנוע הקיטור היה הכוח המניע של המהפכה התעשייתית. באמצעותו הופעלה הרכבת, סמל המהפכה, וכן המכונות במפעלים.

בחלק זה התלמידים יכירו את אחד החידושים המרכזיים במהפכה התעשייתית ואת התגובות של אנשים בני הזמן לחידוש הזה. הם יבחנו את דעותיהם של התומכים ושל המתנגדים ויבינו מה החידוש סימל ואילו ערכים נלוו אליו.

חדשות ישנות

קראו את הידיעות העיתונאיות שהתפרסמו בירושלים לפני כ-130 שנה:

על גמלים וחמרים

  • איזה חידוש טכנולוגי מתארות הכתבות?
  • סמנו על הטקסטים מילים שאינכם מבינים וחפשו אותן במילון. כתבו את המובן המתאים בשוליים.
  • האם הבנתם את המילים "ישיש", "עצבון", "גמל" ו"חמר"? אם לא, מצאו את משמעותן.
  • לפי הידיעה הראשונה, כמה זמן לקח להגיע מירושלים ליפו ברכבת? בדקו באתר רכבת ישראל כמה זמן לוקח היום להגיע מירושלים לתל-אביב (כבר אין רכבת ליפו)?

(תוכלו להיעזר במילון מקוון דוגמת מילוג)

החוגגים והדואגים

  • לפי המתואר בידיעות - מי המרוויחים העיקריים מהשינוי? מיהם המפסידים? סמנו בטקסט משפטים רלוונטיים בצבעים שונים (צבע אחד למרוויחים, צבע שני למפסידים).
  • כיצד מתוארים בידיעות אלו שמתנגדים לשינוי?
  • לפי הידיעה השנייה, אילו ערכים מסמלת ההתפתחות הטכנולוגית?
  • האם הכותבים שמחים מהחידוש שהם מתארים? האם הם תמימי דעים? מהם נימוקיהם?

יש תלונות?

כתבו מכתב תלונה דמיוני של ירושלמי המתנגד לרכבת, השתמשו בביטויים או ניסוחים המופיעים בכתבות. חשבו מה יהיה הרקע להתנגדות, באילו נימוקים היא תנוסח?