חזרה לדף הראשי
מערך שיעור
תלמידי חטיבת הבינים

העולם החדש של היום

מאז המהפכה התעשייתית, הפיתוחים הטכנולוגיים הלכו וצברו תאוצה, וממשיכים להתפתח כל הזמן. הרפואה, התקשורת, המזון, התחבורה, הפנאי וחיי היומיום- בכל התחומים ישנם חידושים והמצאות כל הזמן. אבל ההמצאה ששינתה את כללי המשחק לחלוטין הייתה המחשב.

בחלק זה התלמידים יבחנו את מקומו של המחשב מול האדם, יבינו מהי בינה מלאכותית ומה המחשבים של היום מתיימרים לעשות, לעומת המחשבים הראשונים.

שתי יצירות

הביטו בשתי היצירות הבאות:

חפשו מידע ברשת או במקורות אחרים על כל אחת משתי היצירות הללו:

  •  מי היוצר שלהן?
  •  באיזו טכניקה נוצרו?
  • לאיזה סוג של אמנות הן משתייכות?

מהי אמנות?

קראו את ההגדרה למושג "אמנות":

יצירה ששוקעו בה כישרון רב וטעם מעולה, יצירה שיש בה כדי להנות את הרואה או את השומע ולגרום להם חוויה אסתטית.
אמנות היא שם כולל לפעילויות האנושיות שאינן נעשות על פי תבנית פעולה קבועה, מחייבת ומוגדרת מראש, אלא נתונה לשיקול דעתו, פרשנותו ויצירתיותו של האומן, ומתבססת על כישרונו המיוחד. עם זאת, היא יכולה להיעשות על פי כללים ומגבלות שבמסגרתם מתבטא חופש היצירה של האמן. ביצירת אמנות באים לידי ביטוי רגשות האמן וכישרונותיו, וכן ייחודיותו.

נסחו עמדה מנומקת, על סמך ההגדרה, אודות מידת האמנותיות של שתי היצירות.

איזה כיף היה להם

‍קראו את הסיפור של איזק אסימוב, המתאר מציאות בדיונית של לימודים בבית ספר באמצעות מחשבים:

---להטמיע את הסיפור---

  • איך השתנו חייהם של הילדים המתוארים בסיפור בעקבות המכונה? מה לא השתנה?
  • מה מרגישה הילדה כלפי המחשב?
  • עד כמה אנחנו רחוקים, לדעתכם, מהמציאות שאותה מתאר אסימוב? מהם הגורמים שתורמים או מפריעים למציאות הזו להתרחש כבר היום?
  • מהם היתרונות ומהם החסרונות שחזה אסימוב לטכנולוגיה?

הידעתם?
הסיפור הזה נכתב בשנת 1955, ומתאר אירועים שיקרו מאתיים (!) שנים לאחר מכן.
הכותב לא יכול היה לשער שהמציאות הזו תתרחש הרבה יותר מהר מכפי שהוא מדמיין!
‍באופן כללי, לאנשים קשה לתאר מציאות השונה לחלוטין מההווה בו הם חיים.

מחשב לעומת מחשב

מה ההבדל בין המחשב שחולל את היצירה "היכל אופרה בחלל" לבין המחשב המתואר בסיפור של אסימוב?

  • מה התפקיד של כל אחד מהם?
  • מהו מקומו של האדם מול המחשב בכל אחד מהמקרים?
  • אילו תפקידים אנושיים ממלאים המחשבים בכל אחד מהמקרים? אילו תפקידים הם אינם יכולים למלא?

נדגיש את ההבדל

מאז שהומצא המחשב, מתרכזים מאמצים רבים לא בהמצאת מכונות שיחליפו עבודת ידיים, אלא בהמצאת מכונות שיחליפו את המוח האנושי.
בינה מלאכותית היא הניסיון לדמות את יכולות החשיבה האנושית באמצעים טכנולוגיים ולתכנן מחשבים המסוגלים לפעול באופן שמשתווה להתנהגותה של הבינה האנושית.