דרך השיר "צבעים" נתבונן בייחודו של הטבע הדינמי והמתחדש, ונכיר בכוחות החיים הפועמים בטבע. נקודת מבט זו משתלבת היטב עם מגמת השמירה על איכות הסביבה בדורות האחרונים, מגמה שמקורה בשינוי שעברה האנושות, מנקודת מוצא של ראיית האדם כמרכז העולם, וכמי שהטבע נועד לשרתו, להסתכלות הפוכה: הטבע הוא דינמי ומתחדש, הוא היה לפנינו ויהיה אחרינו, ואיננו כפוף לצורכי האדם. מתוך הסתכלות זו ומתוך התחשבות בדורות הבאים, נתייחס בכבוד אל הטבע ומשאביו, ונגלה אחריות לשמירתם. נחסוך בשימוש במשאבי הטבע ואוצרותיו ונשמור על איכות הסביבה.
הקרינו על גבי מסך את העמוד הראשון ובו 3 התמונות מתוך הכתבה של פריט המקור עשה ואל תעשה לשמירת איכות הסביבה, ”מעריב”, 1974, התמונות מופיעות בכוונה ללא הכתבה עצמה וללא הכותרת. בררו עם התלמידים איזה מידע בסיסי על הכתבה אפשר לחלץ מהתמונות:
· במה היא עוסקת? איזו כותרת הייתם נותנים לה?
· אילו נושאים יועלו בה? נסו למנות אותם.
· נוסיף את שם הכתבה ותיאורה: איזה מידע נוסף יש לנו לגביה?
· מתי פורסמה הכתבה, ואיך היא תהיה בנויה (ע"פ שמה)?
נסביר לתלמידים שהכתבה בנויה כרשימה של 12 הנחיות של "עשה" ו"לא תעשה".
חלקו לתלמידים את דפי העבודה ובמקביל הקרינו את פריט המקור עשה ואל תעשה לשמירת איכות הסביבה, ”מעריב”, 1974 בשלמותו .
בקשו מהתלמידים לענות בזוגות על השאלות בדף.
הזמינו נציג מכל קבוצה להציג את הכותרות החלופיות לתמונות שהציעו (במשימה 2).
ובחרו יחד את הכותרות המוצלחות ביותר. לבסוף, ערכו דיון קצר במשימה 4 מהדף ובררו: אילו תכנים רלוונטים גם להיום? וכיצד היו מנסחים אותם?
הקרינו את שירה של רחל 'צבעים'. קראו אותו ושאלו:
· כיצד מתנהג 'הטבע' בשיר? האם הוא אקטיבי או פאסיבי?
לעיתים קרובות אנחנו מדמיינים את האדם כאקטיבי ופעיל ולעומתו הטבע – משמש כרקע לפעילות האדם, פסיבי יחסית. בשיר זה כל הטבע מתואר כדינמי ופעיל: האדמה משחירה, נחרשת, הדשא מוריק ומביא בשורה, הרקפת מבקשת – יש לה רצון. ואילו האדם אינו נוכח בשיר כלל, יש כאן עולם מלא דינמיקה שהאדם איננו חלק ממנה, מה שנותן לטבע משמעות עצמאית.
· לפי השיר: אם העולם הוא סרט, מי הגיבור בסרט? ומי "הרקע" וה"תפאורה"? בדרך כלל אנו מדמיינים "תמונה" בה האדם הוא העיקר ואילו הטבע טפל, אולם לפי התמונה שמצייר השיר - הטבע הוא העיקר, הוא נוכח וקבוע ואילו האדם הוא עובר אורח שעובר ומבקר, ומתבונן במתרחש.
תפישה זו עוזרת לנו להבין את חשיבות השמירה על איכות הסביבה, הטבע הוא דינמי ומתחדש, הוא היה לפנינו ויהיה אחרינו. אנחנו בני האדם זמניים כאן, גם אנחנו חשובים, אך אסור לנו לפגוע ולהרוס את העולם שבו אנו "מתארחים".
הקרינו על הלוח את פריט המקור השני שמור על החי, הצומח ועתיקות הארץ.
והפנו את התלמידים להתבונן בו, הזכירו לתלמידים את המאמר שפגשנו בתחילת השיעור ושאלו:
· אילו דרישות זהות לשמירה על איכות הסביבה מופיעות בשני פריטי המקור?
· איזו דרישה הקשורה לשמירה על איכות הסביבה מופיע בכרזה זו ואינה מופיעה במאמר מעיתון מעריב? (רמז: דרישה זו מופיעה גם בכתב)
הכינו מצגת או סרטון קצר העוסק בנושא איכות הסביבה ומציע דרכים שונות לשמירה עליה. חשבו על שם אטרקטיבי לסרטון.
לקריאה על רחל המשוררת ראו באתר הסיפריה הוירטואלית של מט"ח.
לקריאה על איכות הסביבה ראו באתר המשרד להגנת הסביבה.