כל ישראל חכמים

חברת כי"ח שאפה לעזור לכל הסובלים מפני יהדותם. לצד הברכה וההזדמנויות שהיא הביאה ליהודי ארצות האסלאם, לעיתים היא גם יצרה מרחק בין ההורים לילדיהם

תלמידים בחצר בית הספר כי"ח במרקש

מייסדי חברת כי"ח שאפו "לעבוד בכל מקום לשחרור היהודים ולקדמתם המוסרית [ו]לעזור עזרה ממשית לכל הסובלים מפני יהדותם". הניעה אותם תחושת סולידריות עמוקה לעם היהודי והדאגה לשלומו. "מה מטרת ה'אליאנס' בייסוד בתי-ספר בקהילות ארצות האסלאם? להביא קרן אור מהשכלת המערב, לחנך את הילדים חינוך אלמנטרי שיעזור להם למצוא את לחמם בכבוד".

"להביא קרן אור מהשכלת המערב". ביקור הרשויות בבית הספר כי"ח בפֵס

ל"כּוּתאבּים" ולתלמודי התורה הצפופים של צפון אפריקה, שבהם למדו הבנים מקצועות קודש בלבד, לא היה סיכוי אל מול בתי הספר המרוּוָחים, שיטות החינוך החדשות ברוח הנאורות והמהפכה הצרפתית ומגוון מקצועות הלימוד שהציעה כי"ח לבנים וגם לבנות. הכול היה נוצץ יותר, מלהיב יותר. "ההליכה לפאריז [...] היה חלומם של כל התלמידים [...] המורים תיארו לפניהם את גאונה ואת השכלתה. לימדו את דברי המהפכה הצרפתית [...] כשהיא נוצצת ומזהירה בתבל [...] ומה צריך יותר מזה בכדי להלהיב את דמיונות התלמידים?"

בניין מרווח, מודרני ויפה, סמל הקִדמה. בית הספר כי"ח במרקֵש

הורים רבים שאפו שילדיהם ילמדו בבתי הספר של כי"ח, ירכשו מקצוע, השכלה רחבה ובעיקר הזדמנויות.

חכם יצחק נהון, מנהיגה של קהילת תיטואן שבמרוקו, לא חסך את התלהבותו מבית הספר שהוקם בעיר: "ראינו בה רק טוב, כי שם לומדים הנערים תורה ולשונות ומדעים המועילים למין האנושי... פירות הראויים לברכה... ראינו בעינינו כי שם ילמדו הנערים תורה ומלאכת הכתיבה... ואיזה שעות ביום לומדים שאר לשונות וחכמות, ונתקיים בהם מאמר התנא 'יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ'".

עם זאת, לעיתים הלימודים ב'אליאנס' יצרו פערים בין ההורים לילדים. לנגד עיניהם של ההורים הפכו הילדים לאנשי העולם הגדול בלבושם, בשפתם ובאמונותיהם. ההורים לא תמיד אהבו את מה שראו: "חינוך הנוער על-ידי ה'אליאנס' [פער] תהום עמוקה בין האבות והבנים. חלק גדול מהנוער היהודי השליך את ירושת אבותיו ומסורותיהם והמרחק בין הדור הישן והדור החדש הולך וגדל".

יהודים בני העולם הגדול, אבל באיזה מחיר? גיליון בחינות של בית הספר כי"ח בירושלים

אם חינוך הנערים בבתי הספר של כי"ח הציב אתגר בפני הקהילות, חינוך הנערות על אחת כמה וכמה. הבנות, שבאופן מסורתי לא הלכו לבית ספר כלל, החלו ללמוד ולרכוש השכלה בתחומי היהדות ובשאר התחומים. עולמן השתנה מקצה לקצה ויחד אתו גם היחס להורים ולקהילה:  "בארצות הקדם שוררת ההשקפה שלימוד העברית והדת למותר הוא לנערה... אך בתי ספרנו נלחמו בהשקפה זו. אנו הטלנו על ההורים חובה מועילה, בטובתם או שלא בטובתם, ללמד בנותיהם דת, ובזה עשינו, בטוחים אנחנו בכך, טובה גדולה ליהדות".

אנשי כי"ח היו חדורים בתחושת שליחות. היה להם רצון עז לשנות את העם היהודי ולרומם אותו. לאורך יותר מ-160 שנות פעילות כי"ח הגיעה להישגים אדירים ותרמה רבות לחברה ולעם היהודי בכל מקום בעולם. ממרחק הזמן אפשר לשאול עד כמה האנשים בקהילות עצמם היו מעוניינים בשינוי ומה המחיר שהיו מוכנים לשלם תמורתו.

כדאי להיות מעודכנים!
להצטרפות לוואטצפ השבועי
תלמידים בחצר בית הספר כי"ח במרקש
תלמידים בחצר בית הספר כי"ח במרקש

פרקים נוספים בסדרה

ביקור הרשויות בבית הספר כי"ח בפֵס, רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן-צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל, 997009637595605171; בית הספר כי"ח במרקֵש, רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל, 997009637622005171; גיליון בחינות של בית הספר כי"ח בירושלים, רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן-צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל, 997009635557505171; תלמידים יושבים סביב שולחנות בחצר בית ספר כי"ח, מרקש, מרוקו,
רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל, 997009637622105171.

יהודים בני העולם הגדול, אבל באיזה מחיר? גיליון בחינות של בית הספר כי"ח בירושלים