חוזרים הביתה, לצרפת

מאות אלפי יהודים מקימים בשנות ה-50 וה-60 ריכוז יהודי מהגדולים בעולם ומגיעים להישגים בין-לאומיים. לא בישראל, בצרפת

יהודים ממרוקו מפליגים לצרפת

"נולדתי בקזבלנקה למשפחה יהודית," סיפר חתן פרס נובּל לפיזיקה, סרג' הרוש. "ב-1956 הוריי החליטו, כמו יהודים רבים, לעזוב את מרוקו ולהתיישב בצרפת [...] הם קיבלו והעניקו לילדיהם חינוך צרפתי וחשבו שצרפת היא המקום הטבעי למשפחה ללכת אליו."

גם כשהמדען היהודי-צרפתי, קלוד כהן-טנוּג'י, זכה בפרס נובל לפיזיקה, הוא סיפר בנאום הזכייה שהוא, למעשה, יליד אלג'יריה.

שנות ה-50 וה-60 היו תקופת מִפנה בעבור יהודי צפון אפריקה. עשרות שנים של שליטה צרפתית באלג'יריה, בתוניסיה ובמרוקו הסתיימו בהדרגה, ובמדינות המוסלמיות העצמאיות שקמו לא יכלו היהודים למצוא שוב את מקומם. עשרות אלפים עלו לישראל ממניעים ציוניים במה שנקראה לימים "העלייה ההמונית", אך לא כולם בחרו בדרך הזו.

באותן שנים הייתה ישראל מדינה קטנה וענייה שנאבקת על חייה, והשמועות שהגיעו מבני משפחה על קשיי הקליטה ועל תנאי החיים של עולי צפון אפריקה בישראל הִטו את הכף: 85% מיהודי אלג'יריה, מחצית מיהודי תוניסיה ועשרות אלפים ממרוקו בחרו ביעד אחר - צרפת. בהיותם דוברי צרפתית ובני בית בתרבות שלה, זו הייתה בחירה מתבקשת.

שמועות קשות על הנעשה בישראל. כרזה נגד הניסיון לכפות ערכים חילוניים על יוצאי צפון אפריקה בישראל

לא כל היהודים שהיגרו מצפון אפריקה לצרפת באמצע המאה ה-20 זכו בפרס נובל. מהם שהסתפקו בהשתלבות בעמדות בכירות בכלכלה, בתעשייה, ברפואה, במערכת המשפט, בהיי-טק וגם בתקשורת ובקולנוע, ורבים אחרים מצאו בצרפת קהילה, הזדמנויות ועתיד.

המשותף לכולם היה תחושתם שהגיעו הביתה. גם המוסדות הצרפתיים התייחסו אליהם לא כאל מהגרים למדינה זרה, אלא כאל חוזרים למולדת. במרכזי הסיוע שהוקמו ובאמצעי התקשורת נאמרה שוב ושוב בהקשר ליהודים המילה Rappatriement - הַחְזָרָה למולדת.

שבעה ראשי ממשלה ממוצא יהודי כיהנו בצרפת. הרביעי שבהם, פְּיֵיר מֶנְדֵס פְרַאנְס (במרכז), עם שמעון פרס (משמאל),

יותר מחצי מיליון היהודים שבחרו בצרפת הפכו אותה לפְּזוּרה היהודית הגדולה ביותר באירופה באותו זמן ושינו את הנוף הצרפתי, בייחוד בערים הגדולות. בתי כנסת ומוסדות קהילתיים, ארגוני סיוע ומועדוני פעילות, חנויות כשרות ועיתונים יהודיים, בתי ספר ותלמודי תורה פרחו בפריז, במַרְסֵיי, בטוּלוּז, בניס ובמקומות אחרים.

שינו את הנוף. בית הכנסת "אגודת הקהילות" בפריז

בדומה למהגרים מאירופה לארצות הברית, גם האפשרויות של המהגרים לצרפת היו בלתי מוגבלות. כך הגיע קלוד כהן-טנוג'י, שהוריו "חיו חיים צנועים ודאגתם העיקרית הייתה חינוך ילדיהם", אל בימת הפרס בשוודיה והכיר תודה ל"ערכי המסורת היהודית" וגם לצרפת, שקיבלה אותו בזרועות פתוחות.

כדאי להיות מעודכנים!
להצטרפות לוואטצפ השבועי
יהודים ממרוקו מפליגים לצרפת
יהודים ממרוקו מפליגים לצרפת

פרקים נוספים בסדרה

כרזה נגד הניסיון לכפות ערכים חילוניים על יוצאי צפון אפריקה בישראל, אוסף פשקווילים – הספרייה הלאומית, 997000665480405171; פְּיֵיר מֶנְדֵס פְרַאנְס (במרכז), עם שמעון פרס (משמאל), רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון יד לוי אשכול, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל, 997009704889405171; בית הכנסת "אגודת הקהילות" בפריז, המרכז לאומנות יהודית באוניברסיטה העברית בירושלים, 997006228520405171; יהודים ממרוקו על סיפון האונייה שהפליגה לצרפת, רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל, 997009637482905171.

כתיבה והפקה: תהילה ביגמן

שינו את הנוף. בית הכנסת "אגודת הקהילות" בפריז