התנגשות חזיתית

כמעט מיליון וחצי יהודים לחמו במלחמת העולם הראשונה. המפגשים בין יהודים שהשתייכו למדינות אויבות היו מטלטלים ומעוררי שאלות

יהודים, לוחמים. חיילים יהודים בצבא גרמניה מדליקים נרות חנוכה במהלך מלחמת העולם הראשונה

מרדכי מרקוס היה פטריוט גרמני – יחד עם כ־100,000 יהודים הוא לחם בצבא גרמניה במלחמת העולם הראשונה. אך רגעים יפים עברו עליו דווקא בשטח האויב, כשהגיע לפולין בערב שבת: "הודיעו להם - חייל יהודי בא. [...] כל אחד רצה אותי כאורח לשבת [...] הלכתי עם יהודי זה, שחזר השבוע מן החזית הרוסית. בזמן הסעודה החלפנו רשמים. [...] השכנים, הם רצו לברך את החוזר מן הגיוס ואותי [שהייתי בחזית הנגדית]. מאוד הייתי רוצה להישאר, אבל, החובה קראה לי בחזרה."

יהודים בכל חזית ובכל קרב. סידור לראש השנה ויום כיפור עבור החיילים היהודים באוסטרליה

נאמנות למולדת, רגשות לאומיים עזים ורצון להוכיח שהטענות האנטישמיות בִּדבר נאמנות כפולה של יהודים מוטעות, הביאו המונים להצטרף למלחמה, וכך מצאו עצמם יהודים בריטים נלחמים ביהודים גרמנים, יהודים יוונים - ביהודים טורקים, ויהודים הונגרים -ביהודים רוסים.

המפגשים בחזית בין יהודים ממדינות עוינות היו טרגיים. חיילים יהודים נאלצו לבזוז ולהרוס עיירות ובתים של יהודים אחרים ונלחמו אלה באלה. טשרניחובסקי תיאר זאת בשירו "בין המְצָרים": "מִימִינוֹ, מִשְׂמֹאֹלוֹ בִּמְעוּף לַהַט חַרְבּוֹ, לֹא אֶחָד כְּבָר נָפַל מִתְבּוֹסֵס בְּדָמָיו. [...] וּבְרִשְׁפֵי הַזַּעַם בְּנֹות-עֵינָיו הֵאִירוּ, [...] וּלְאוֹר בְּרַק הַיְרִיָּה אִישׁ אָחִיו הִכִּירוּ."

נופלים יהודים מכל הצבאות. טקס זיכרון לנופלים היהודים במלחמת העולם הראשונה בבית הקברות הצבאי הבריטי על הר הצופים

רבים מהלוחמים היהודים חירפו נפשם וקיבלו אין־ספור אותות גבורה והערכה, אך ללא הועיל – האיבה כלפיהם לא שככה. אביגדור המאירי (לימים חתן פרס ישראל ספרות), ששירת כקצין במלחמה הגדולה, העיד בספרו "השיגעון הגדול": "אחרי הניצחון הגדול והקשה [...] הייתה קצת מנוחה לזמן־מה. [...] שוב פעם חשבונות: כמה מן הגיבורים הם יהודים. – ושוב פעם זכו אחדים מאיתנו לשנאה יוצאת מן הכלל. אלה שקיבלו מדאליות."

 בדומה לרגשות שרווחו עם התארכות המלחמה, גם בקרב היהודים תפסה תחושת חוסר תוחלת את מקום ההתלהבות והפטריוטיזם, והתחדדה ההבנה שהם הרגו אלה באלה ללא טעם וללא תמורה.

גרוע מזה: אנטישמיות חסרת תקדים הייתה מנת חלקם של השבים מהקרב, במיוחד במדינות שהובסו. כך, למשל, התיאוריה שהיהודים הביאו לתבוסת הגרמנים המשיכה להזין את התעמולה הנאצית עשרות שנים לאחר מכן.

"אגדת תקיעת הסכין בגב" הייתה עלילה אנטישמית, ולפיה היהודים הביאו לידי תבוסת הגרמנים במלחמה. גלויה משנת 1919

בסוף המלחמה נפל המאירי בשבי הרוסי וביטא באירוניה מרה את הסתמיות שחש: "ובכן יגיד נא לי אדוני: למה כל המשחק הזה? האם אי אפשר היה לקנות כרטיס נסיעה ולנסוע ברכבת לרוסיה? - האם כדאי היה בשביל זה לעשות את כל הטאראראם הזה?!"

כדאי להיות מעודכנים!
להצטרפות לוואטצפ השבועי
יהודים, לוחמים. חיילים יהודים בצבא גרמניה מדליקים נרות חנוכה במהלך מלחמת העולם הראשונה
יהודים, לוחמים. חיילים יהודים בצבא גרמניה מדליקים נרות חנוכה במהלך מלחמת העולם הראשונה

פרקים נוספים בסדרה

סידור לראש השנה ויום כיפור עבור החיילים היהודים באוסטרליה Sydney:  דפוס  Hogbin Coker, 990021042510205171; טקס זיכרון לנופלים היהודים במלחמת העולם הראשונה בבית הקברות הצבאי הבריטי על הר הצופים, רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל(רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל, 997009633413405171; "אגדת תקיעת הסכין בגב", גלויה משנת 1919; חנוכה 1916 בצבא גרמניה.

כתיבה והפקה: תהילה ביגמן

"אגדת תקיעת הסכין בגב" הייתה עלילה אנטישמית, ולפיה היהודים הביאו לידי תבוסת הגרמנים במלחמה. גלויה משנת 1919