בשיר מוצגת פגישה בעלת משמעות, בין בחור לבין מישהי או מישהו, שכלפיה או כלפיו הוא חש רגשות עזים. הוא התכונן לפגישה, ובכל זאת אינו יודע במהלך הפגישה או לאחריה האם הפגישה תישא פרי והאם הקשר יימשך. בעקבות קריאת השיר "פגישה", נעסוק בהשלכות של מפגשים בין אנשים ותוצאותיהם. נתבונן בתצלומים של בני זוג שונים שנפגשים, ונבנה תרשים זרימה של האפשרויות העתידיות השונות שעומדות בפני השניים לאחר הפגישה.
נציג לתלמידים שתי תמונות המציגות פגישה בין בני זוג. שני הזוגות מאוד שונים, אך לכל אחד מהם יכולים להתאים היסודות המוצגים בשיר:
נער ונערה נפגשים, רחוב בקהיר, 1935
זוג רוחצים, פולין, 1935
(אפשר להקרין אותם במצגת, זה לצד זה)
בקשו מהתלמידים להתאים שורה מהשיר לכל זוג בכל תמונה ולנמק את בחירתם. הקריאו ודונו בהצעותיהם.
בני אדם בהווה וגם בעבר, עשויים לחוש תחושות רגשיות וגופניות דומות בפגישה עם מישהו שאליו הם נמשכים ושהם רוצים בחברתו. הפנייה של הדובר בשיר בלשון נוכח, מביעה את האמונה שלו שהקורא או הקוראת יכולים להזדהות איתו.
השיר מסתיים בהבעת חרטה, בחשש ולמעשה בחוסר ידיעה לאן תוביל הפגישה. אמנם הדובר יודע שיפגשו שוב, בגלל היותם שכנים ככל הנראה, אך אין לו דרך לדעת מה תהיה תגובת הפרטנר לפגישה.
ננסה לדמיין: מה האפשרויות לעתידם של בני הזוג הנפגשים? חשבו עם התלמידים על האפשרויות העתידיות של בני הזוג – המשך פגישות, עימות,פרידה, חיים משותפים או נישואים, אפשרויות לאופי הזוגיות במהלך השנים ועוד.
להמחשת האפשרויות השונות נבנה מפת חשיבה באמצעות האתר https://www.goconqr.com.
לשם הכנת מפת חשיבה יש לייצר תחילה את תרשים הזרימה הממחיש את האפשרויות השונות העתידיות של הזוג. לאחר מכן ניתן להצמיד לכל שלב תמונה – באמצעות הוספת תמונה או הוספת קישור, וכן ניתן להוסיף שורה מתאימה מהשיר.
הוראות שימוש באתר:
יש לפתוח חשבון משתמש חינמי באמצעות כתובת דוא"ל.
לאחר פתיחת החשבון, יש ללחוץ על הכפתור create בראש המסך משמאל ולבחור בתפריט Mind Map. בלוח שנפתח מופיעה כבר התיבה הראשונה ממנה אפשר ליצור תרשים זרימה.
כדאי לתת שם לתרשים (בראש העמוד) וכך התרשים נשמר אוטומטית. בכל תיבה אפשר להוסיף טקסט, ויש סמלילים בפינותיה המאפשרים פעולות שונות: לחיצה על סימן + תוך משיכה מאפשרת להוסיף תיבה חדשה היוצאת מתוך התיבה הנוכחית, חצים מאפשרים שינוי גודל, מהדק מאפשר צירוף קובץ, פתק מאפשר הוספת הערה(למשל שורת שיר מתאימה) ועיגול מאפשר חיבורים בין תיבות שונות.
להוספת תמונות, פסי קול וסרטונים יש ללחוץ על התיבה Insert media בתפריט העליון. אפשר להוסיף את כל התמונות מראש – בקישורי התמונות ללחוץ על התמונה בכפתור ימני ולבחור "פתח בחלונית חדשה". יש להעתיק את הקישור שנפתח ללשונית Import from URL בדף הוספת המדיה. אחר כך ניתן לבחור את התמונות הרצויות מהרשימה שנוצרת למטה.
הצעות לתמונות מאוסף הספרייה הלאומית:
זוג בבית הערבה, -194
זוג בחולות, קריית חיים, 1935
זוג מסתכלים זה על זה, תל אביב, 1935
זוג בחורף, קרקוב 1933
זוג כפריים, קיוטו, יפן, 1934
זוג בים, דייפ, צרפת, 1935
זוג הולך, גשר מנהטן, ניו יורק, 1934
זוג בדואים, תל אביב 1935
זוג זקנים, ירושלים, 1935
זוג על סיפון אוניה, 1935
כמובן, התלמידים יכולים למצוא תמונות ברשת ואפילו להביא תמונות משלהם.
בסיום בניית התרשים אפשר לעשות איתו פעולות שונות באמצעות לחיצה על סמליל התיקייה משמאל למעלה (Action):לצפות בתרשים בנגן, לשתף אותו בדרכים שונות כמו רשתות חברתיות, להעתיק את הקישור – מופיע תחת social. לחזרה לעריכת התרשים יש ללחוץ על סמליל העיפרון.
מילות השיר בדף הפייסבוק של המשורר
ניתוח כללי של יצירתו של ארז ביטון, נפתלי טוקר באתר דעת
עשר עובדות על ארז ביטון באתר בית אבי חי
השיר שלמדנו יוצר במכוון מתח, הוא מציג מהלך של פגישה וחושף את ההכנות והרגשות הנלווים אליה, אך אין הוא מגלה מה היו תוצאות הפגישה. מתוך הרמזים העולים בפגישה עצמה אפשר להעלות השערות בנוגע לתוצאותיה העתידיות. כמובן, כל ההשערות האלה אינן מלמדות על השיר אלא אך ורק עלינו, אך זוהי השפעה ברוכה של שירה טובה – היא מאפשרת לנו להציב מראה מול עצמנו ולעורר בנו מחשבות ורגשות בנוגע לחיינו האישיים ולחברה שבה אנו חיים.