שירו של עמיחי רצוף דימויים שלקוחים מעולם היומיום: עוגות מעשה בית, כוכבי שמים, לחם כמאכל בסיסי. בפעילות נתחבר לצד הוויזואלי של דימויים אלה. נקריא את השיר ונצייר את הדימויים. לאחר מכן נתבונן בתמונות שונות המציגות את המקורות של הדימויים והמטאפורות. בפעילות יצירתית בעקבות הלימוד ייצרו התלמידים מצגת המשלבת בין שני חלקי הדימויים והמטאפורות בשיר.
המערך שלפניכם מיועד ללימוד בכיתה, ישנו מערך נוסף לתלמידים ובו פעילות ללמידה מרחוק.
השיר רצוף מטאפורות (השאלות) ודימויים מגוונים מאוד, השאובים משדות סמנטיים שונים: האם אופה לדובר את העולם בעוגות, האהובה ממלאת את החלון בצימוקי כוכבים, הדובר חש עצמו ככיכר לחם מלאה בועות-געגועים, ושערו כגומא בביצה מתייבשת. למעט האחרון, רוב הדימויים לקוחים מעולם המזון.
הגדירו והסבירו לתלמידים מהו דימוי ומהי מטאפורה: אמצעי לשוני שנעשה בו שימוש על מנת להאיר מושג אחד בתכונותיו של מושג אחר. בקשו מהתלמידים לתת הצעות לדימויים מהעולם הסובב אותם.
הקריאו את השיר. במהלך ההאזנה, בקשו מהתלמידים לסמן בשיר את הדימויים. בסיום ההקראה – כתבו את הרשימה על הלוח. כעת, כל תלמיד יבחר אחד מן הדימויים וינסה לצייר אותו, גם בצורה סכמתית, כפי שנראה הדימוי במציאות. בקשו ממספר תלמידים להציג את הביטוי החזותי של הדימוי כפי שציירו אותו ולהסביר.
בשלב הבא עברו מעולם השיר לעולם המציאות: הציגו לתלמידים תמונות של ייצוגים חזותיים לדימויים בשיר (המצגת המופיעה למעלה). עם הצגת כל תמונה בקשו מהם לומר אילו אסוציאציות ורגשות יכולה להעלות תמונה זו אצל אנשים בכלל וילדים בפרט. אפשר לסייע להם עם הצעות
נסביר כי כל מטאפורה בנויה משני אלמנטים שמשווים ביניהם: המקור והיעד.
בעקבות הצפייה בתמונות, על התלמידים ליצור מצגת המשלבת בין שני חלקי הדימויים והמטאפורות בשיר: עליהם לחפש תמונות ברשת המתארות לדעתם בצורה מוצלחת את מקור המטאפורה או הדימוי (עוגה מתוקה, שמי כוכבים,צימוקים, בועות אוויר בלחם, גומא), ולשלב לצידם תמונות של המדומים / יעדים (ילד אהוב על אמו, איש אהוב על אישה, אדם מלא געגועים, איש בודד). אפשר להוסיף למצגת את שורות השיר המתאימות.
לדוגמה:
"אמי אפתה לי את כל העולם בעוגות מתוקות"
המקור – אפיית עוגה (תמונת עוגה נאפית), היעד –דאגת האם לילדה (תמונת אם וילד).
מומלץ ביותר להיעזר לצורך הפעילות בתכנת PowerPoint של אופיס. אפשר להתבסס גם על תכנות מבוססות רשת כמו google slides.
הצעה נוספת: https://prezi.com – אתר בו אפשר ליצור מצגות נפלאות אשר אינן מבוססות על שקופיות רבועות בודדות, אלא על אפקטים מיוחדים של זום אין ואאוט בין חלקי המצגת ואפשרות לראיה כוללת או פרטנית. כך אפשר לראות את כל הדימויים בו זמנים ולקרוא את השיר במלואו,ולצד זאת להתמקד כל פעם בדימוי אחר.
יש ליצור שם משתמש באתר באמצעות כתובת מייל, מומלץ דבר ראשון להיכנס לגירסת prezi next במקום ה-prezi classic. המעבר בין הגרסאות מתבצע בכותרת הגירסה משמאל למעלה, באמצעות החץ.
מומלץ ראשית לעבור על סרטון ההדרכה הקצר שמוצג בדף הפתיחה ומסביר את השלבים הפשוטים: בחירת תבנית (התבניות מחולקות לנושאים ביניהם גם חינוך), התאמה ועיצוב החלקים והפריסה ולבסוף – הוספת התוכן. למעבר בין ה"שקופיות" אפשר ללחוץ על החיצים בתחתית המסך.
שימו לב, prezi אינה מותאמת היטב לשפה העברית, ובחלק מן התבניות תציג אותה כג'יבריש, ואז יש להחליף לפונט מתאים לעברית (למשל FreeSerif או Arimo). בכל המקרים העברית תופיע הפוך, משמאל לימין, ויש לכתוב הפוך או להפוך מראש את הטקסט. אם לא הצלחתם לפתור את עניין הטקסטים בעברית אפשר להיעזר בסרטון הסבר.
המצגות נשמרות ברשת באתר המשתמש, ואפשר לשלוח קישור לצפייה בהן. בגירסת החינם המצגות גלויות לחיפוש ברשת (בבחירה באפשרות של מצגת חסויה תתבקשו לרכוש את התוכנה בתשלום).
על שני שירים של יהודה עמיחי – מאמר של רות ריס מסמינר אורנים על דימויי האפייה בשני שירים של עמיחי.
יהודה עמיחי, האיש שדיבר שירה – מאמר של רוביק רוזנטל על שפתו שלעמיחי. בין היתר עוסק המאמר בשימוש של יהודה עמיחי ב"מילותיהם של אנשים" ובפשטות והכוח של הדימויים מעולם היום-יום.
הדימויים בשיר לקוחים מעולם היומיום, ובוודאי מהעולם של השנים הראשונות של המדינה, התקופה בה נכתב השיר: העוגות היו מעשה בית (לרוב של האימהות), כוכבי השמים היו מאירים יותר בלילה,הלחם היה מצרך שאין לו תחליף, וייבוש החולה היה הפרויקט המדובר. הדימויים השאובים מעולם היום-יום הופכים את השיר לנוגע, למובן, על אף הרובד המורכב שלהם. גם אם לא נצליח לצייר לעצמנו כיצד אפשר לאפות את העולם, ריח העוגות המתוקות מעשה בית, ימלא אותנו בתחושה של חום ואהבה, ובידיעה שיש מישהו שדואג לנו.