מפקד גדוד בפלמ"ח, מפקד חטיבת הראל של צה"ל, רמטכ"ל, שגריר ישראל בארצות הברית, שר, ראש הממשלה, חבר כנסת ושוב ראש הממשלה.
הרבה תמונות מעונבות ורשמיות יש ליצחק רבין מתוקף תפקידיו הציבוריים, אך אנחנו נפנה את המבט הפעם לתמונות מסוג שונה ונוביל את התלמידים להכיר את יצחק רבין בעקבות הרמזים המצויים בהן.
נצא למסע קצר של זיכרון, ציפייה והפתעה.
בפעילות זו נדגים כלי לחקר טקסטים ומקורות ויזאוליים באמצעות התבוננות.
התבוננות מעמיקה בפרטי תמונה עוזרת להבין מה יש בה, מעוררת סקרנות והיא חלק חשוב מתהליך חקר.
איך עושים את זה?
התלמידים יתבוננו בתמונה ויבחינו בפרטים שבה. הם יכתבו רשימת משפטים שכולם יתחילו במילים "שימו לב ל..."
בשביל שפעילות החקר תהיה אפקטיבית, מומלץ:
- לעודד את התלמידים לכתוב כמה שיותר משפטים עד שיגיעו גם אל הפרטים שלא מובנים מאליהם. ניתן לערוך תחרות בין התלמידים.
- להימנע מלתת דוגמאות כדי לא לקבע או להגביל את המשפטים שיכתבו.
- לאפשר מספיק זמן להתבוננות, כתיבה ושיתוף.
תוכלו להמשיך את פעילות החקר ולהציע לתלמידים לכתוב רשימת משפטים על התמונה שכולם יתחילו במילים "איפה ה..."
לאחר מכן התלמידים ישתפו במשפטים שכתבו.
כל שיתוף יכלול את המשפט המלא "שימו לב ל..." או "איפה ה...".
אין לחזור על משפט שכבר נאמר.
נשתמש בשיטה זו כדי להכיר צדדים נוספים בדמותו של יצחק רבין. הציגו בפני התלמידים את ארבע התמונות שמופיעות כאן.
לאחר הכתיבה והשיתוף נדון בכיתה:
פעילות החקר חשפה בפנינו פנים שונות בדמותו של יצחק רבין, שהיה איש ציבור ומנהיג וגם אדם פרטי, איש משפחה ובעל תחביבים.
התובנה שלכל אחד יש צדדים שונים שלא תמיד אנחנו חשופים אליהם נכונה לא רק למנהיגים או לידוענים. היא נכונה לכל אדם שאנחנו פוגשים בו בסביבתנו הקרובה והרחוקה.
יום הזיכרון ליצחק רבין;
עיצוב הזיכרון;
זיכרון קולקטיבי;
תרבות ומורשת יהודית-ישראלית;
דמויות מופת.
עוד מאותו נושא: