ילקוטים ומחייכים

מכירים את השיר "יש לנו תיש" של יצחק אלתרמן (אבא של)? הוא התגלגל לשיר עממי בדמות "יש לנו רבי, לרבי יש זקן ולו ארבעה תלמידים והוא מכה אותם, במקל בסרגל מה שבא ליד".

אלתרמן לא היה חותם כנראה על המילים העממיות שהוצמדו לשיר שלו, אבל הן באו על רקע המציאות ששררה באותם ימים.

ילדים וילדות יהודים בגילאי בית ספר יסודי, יושבים על הרצפה בפתחו של  בית הספר. המורה עומד לצד הילדים ומקלו מונף באוויר.

אבל למה הם הצטלמו?

מאזיניםפועליםקוראיםמשוחחיםפעילות מסכמתיוצריםמביניםמתבוננים

קוראים

התמונה צולמה על ידי בן-ציון ישראלי שהיה ממקימי חצר כנרת וממשביחי ענף התמרים בארץ. במסגרת עבודתו היה נוסע פעמים רבות לעיראק ולארצות אחרות להביא חוטרים של עצי תמר ובמסעות אלו יצר קשרים עם הקהילות היהודיות.
בית הספר שבתמונה שכן בעיר מוסול. הילדים והמורה לבושים בבגדים מסורתיים, מקצתם נועלים נעלים ומקצתם יחפים. חלקם מעיינים בספר. הם צולמו בשנת 1934, במסגרת מסע לעיראק ולכורדיסטן שערך ישראלי, הפעם בשליחות הסוכנות היהודית.

בית הספר שבתמונה שכן בעיר מוסול. הילדים והמורה לבושים בבגדים מסורתיים, מקצתם נועלים נעלים ומקצתם יחפים.

מאזיניםפועליםקוראיםמשוחחיםפעילות מסכמתיוצריםמביניםמתבוננים

מבינים

- איך נראים הילדים? איך נראה המורה? האם הם מצולמים בתוך מבנה או מחוצה לו? איך אפשר לדעת?

- איך, לדעתכם, מרגישים הילדים?

- מדוע צילמו את הילדים?

- מה אפשר ללמוד מכך שהמורה מחזיק בידו מקל?

מאזיניםפועליםקוראיםמשוחחיםפעילות מסכמתיוצריםמביניםמתבוננים

יוצרים

- צלמו את ילדי הכיתה בצילום כיתתי יחד עם המורה; מהם ההבדלים בין התמונה שלכם לתמונה הזו? מה דומה?

- כתבו דף ביומן המסע של בן ציון ישראלי לעיראק, תארו את המפגש שלו עם הילדים בבית הספר: מה הוא חשב עליהם, מה הם חשבו עליו? על מה שוחחו?

- האם אתם מכירים יהודים שעלו לארץ ישראל מעיראק או ממדינה ערבית אחרת? בקשו מהם לספר לכם על המעבר ועל השוני בין אורח החיים שם לבין אורח החיים בישראל.

מאזיניםפועליםקוראיםמשוחחיםפעילות מסכמתיוצריםמביניםמתבוננים

פעילות מסכמת

התבוננו בתצלומים הנוספים שמציגים תלמידים בגימנסיה "הרצליה" ובבית הספר "בית יעקב".

היכנסו גם ל"בתי ספר מסביב לעולם בתמונות".

- באיזו מהתמונות התלמידים הכי דומים לכם? מה מייחד את התמונות אחת מהשנייה ומה משותף?

- עם מי הייתם רוצים להתחלף?