צ'רלי ביטון, סעדיה מרציאנו, יעקב אלבז, כוכבי שמש. חמישים שנה חלפו ועדיין השמות של הפנתרים השחורים מעוררים אמוציות סוערות.
תנועת הפנתרים השחורים צמחה בתחילת שנות ה-70 בשכונת מוסררה בירושלים ומשם התרחבה לאלפי פעילים בכל הארץ.
בני הדור השני לעלייה הגדולה מארצות האסלאם ביקשו להעלות לתשומת הלב הציבורית את המצוקה, את העוני ואת התנאים הקשים שבהם חיו הם ומשפחותיהם. מצוקה שנגרמה מהאפליה והיחס המתנשא - עד כדי גזעני - של הממסד כלפי יוצאי ארצות האסלאם.
בשנים אלו שלטה בישראל מפלגת מפא"י. המפלגה לא הייתה רק נציגה פוליטית של בוחריה בכנסת, אלא מוסדות וגופים רבים מאוד במדינה היו שייכים אליה. מקומות עבודה, בנק, קופת חולים, ואפילו קבוצות ספורט. חברי המפלגה נהנו מיתרונות שישראלים רבים אחרים לא היו חלק מהם. הפנתרים ביקשו לפרוץ את המועדון הסגור הזה, ולא בחלו באמצעים.
לצד הכינוסים, ההפגנות והמחאות (האלימים לעיתים), הפנתרים היו יוצאים למבצעים ליליים של גניבת רכוש מבתים בשכונות מבוססות והעברתו לשכונות העוני, או הפרעות לנציגי השלטון. לצד המחאה, הם הקימו מסגרות שיקום וגמילה לנערים שהמצוקה הביאה אותם לבטלה ולהתמכרויות.
התפיסה הכלכלית של הפנתרים לא הייתה ימנית, אבל השיח החברתי וההתנגדות העזה לשלטון מפא"י חיברו ביניהם לבין מנחם בגין מנהיג הליכוד, שהדיח לבסוף את מפא"י וחולל את המהפך הפוליטי הגדול בישראל.
מה כתוב שם, באותיות הקטנות?
הצילו את עצמכם!
די מהעוני והיוקר!
די מהריסת בתי עניים!
די מהענקת מיליונים לספסרים!
די ממסים חדשים שאנו נצטרך לשלם בגלל הגניבות בבנק ארץ ישראל בריטניה!
לכן נפגין את מחאתנו ואזהרתנו שלא נשתוק יותר!
ביום שלישי הקרוב 30.7.74, בשעה 6.30 בערב בכיכר המשביר, רח' המלך ג'ורג'.
חיילים משוחררים – עקרות בית – בני השכונות אזרחים שאיכפת להם!
זהו צו השעה: בואו כולכם להפגנת הפנתרים השחורים. אם נשב בשקט- יקרעו אותנו מחר עוד יותר: בשיכון, בעבודה, בעליית מחירי האוכל שאנו אוכלים.
ממשלת רבין זורקת הבטחות, העסקנים מדברים על תוכניות רווחה, כולם מעמידים פנים של לוחמים בעוני – אבל באותו זמן שולחים את צ'רלי ביטון, אחד מראשוני הפנתרים השחורים, לשבעה חודשי מאסר כתוצאה מההפגנות הראשונות שחשפו למדינה את עובדות המצוקה.
גם על זה לא נשתוק!
זיכרו, ביום שלישי 30.7, בשעה 6.30 בערב, בכיכר המשביר!
- את מי מזמינה המודעה לבוא להפגנה?
- האם אתם מבינים מהן הסיבות לקיומה של ההפגנה?
- האם המודעה גורמת לכם להזדהות ולרצות לבוא להפגנה?
- מי הטובים ומי הרעים לפי המודעה?
- הפנתרים השחורים היתה תנועת מחאה חברתית, שהניפה שני דגלים: הדגל הכלכלי, כלומר הפערים בין עניים לעשירים והדגל העדתי, כלומר הפער והיחס בין אשכנזים למזרחים.
האם לדעתכם זה היה צעד נכון? האם השסעים האלו היו חופפים?
- הפנתרים השחורים הפנו את המחאה שלהם גם כלפי המדינה ונציגי שלטון וגם כלפי אנשים פרטיים.
האם לדעתכם זה היה צעד נכון? האם יש גבולות למחאה ציבורית בדרכי הפעולה, במטרות אליהן מפנים את הפעילות או ביעד שאותו מבקשים להשיג?
- האם אתם מכירים תנועות מחאה עכשוויות? האם מחאה מועילה?
לפניכם כרזות נוספות של הפנתרים השחורים (לחצו על האייקונים להגדלה). קראו אותן, התבוננו בהן וענו:
- אילו נקודות דמיון יש בין כל הכרזות? אילו מילים משותפות?
- אילו כרזות מעוררות הזדהות ואילו פחות? אילו רגשות הן מעוררות?
- מה שונה בין הכרזות?
- למי הן פונות? מה הן קוראות לעשות?
עכשיו תורכם!
רוב הכרזות של הפנתרים השחורים עמוסות במסרים ובמלל.
בחרו כרזה אחת ועצבו אותה מחדש כך שתתאים לאופי הפרסום בימינו
בשיעורי אזרחות, בנושא: זכויות האדם והאזרח- חופש ההפגנה והמחאה
בשיעורי היסטוריה, בנושא: המעבר מכור היתוך לחברה רב-תרבותית במדינת ישראל
בשיעורי תנ"ך, בנושא: חוק וחברה
בשיעורי תקשורת, בנושא: פרסום
עוד מאותו נושא: