חזרה לדף הראשי
מערך שיעור
תלמידי חטיבת הבינים

לו מאה כובעים

אמיר גלבֹע

הכובע שהאדם חובש לראשו מסמל את אישיותו, דמותו, תפקידו. הדובר בשיר מתאר כיצד הוא חולף על פני האנשים כשלראשו מאה כובעים, ובכך מגלם תפקידים שונים בבת אחת. האם זה יתכן? במהלך השיעור נחקור את תפקידיהם של כובעים בחברה: החל מכובעים שימושיים, דרך אופנתיים וכלה בכובעים שהם סמלים רשמיים ודתיים. נתבונן בכובעים שונים באלבום תמונות דיגיטלי ובסיכום ניצור קומיקס שבו נציג שיחה בין כובעים שונים על המשותף והמפריד ביניהם.

פתיחה

השמיעו את השיר בלחנה של יעל גרמן ובביצועה של נורית גלרון, או בלחנו של יוסף שריג ובביצועה של אופירה גלוסקא.

דונו במשמעות הכובעים בשיר: מה מסמלים הכובעים? מה מסמל המספר מאה?

מאה הכובעים הנזכרים בשיר הם בני צבעים שונים, ולכן חבישתם על ראש אדם אחד מעוררת צחוק והתרגשות בקהל. בתרבות מסמל כובע פעמים רבות תפקיד או דימוי חברתי. חבישת כובעים רבים משמעותה עירוב של כמה תפקידים ודמויות באדם אחד.

אפשר להמחיש זאת באמצעות הכובעים שהבאתם לכיתה. חלקו כובעים למספר תלמידים, ובקשו מהם לחבוש אותם במהלך הפעילות. בקשו מהתלמידים לספר כיצד הם חשים עם כובע מסוים, או לשאול את האחרים איזו תחושה מעביר בהם התלמיד עם הכובע.

מדברים

נציג בפני התלמידים שתי תמונות בהם אנשים חובשים כובעים על ראשם, ונראה מה המשמעויות השונות של הכובעים הללו:

 

בתמונה הראשונה הכובעים הם סמלי מעמד. הגברים חובשים כובעים צבאיים, כנהוג בקרב רבים מהמעמד הפקידותי באימפריה הרוסית, ואילו הנשים חובשות כובעי פרווה או נוצות, פריט לבוש אופנתי הכרחי במעמדן.

אצל החלוצים נועד הכובע לתכלית שימושית – להגנה מפגעי הטבע. מטפחות הנשים נועדו לאסוף את השיער הארוך. אך כמובן, גם כובעים אלה היו סמל וגאווה למעמדם של החלוצים, לתפקידם ביישוב הארץ, ולכן הם חבשו את כובעם לא רק בשעת העבודה, ואף השאירו את הכובעים על ראשם בצילום.

מה השונה ומה המשותף בין התמונות? (למשל – בשתי התמונות יש הבדלה ברורה בין כובעי גברים ונשים, אך בראשונה הכובע הוא סמל חברתי ובשנייה – הכובע הוא תפקודי).

האם תיתכן החלפת כובעים בין הקבוצות השונות בתמונות? הסבירו ונמקו את התשובה.

 

לומדים

נצא למסע קצר, בזוגות או במליאה, סביב תפקידי הכובעים בחברה.

נתבונן באלבום וירטואלי ובו תמונות שונות של אנשים עם כובעים שונים. ננסה לקבוע ביחס לכל כובע מה תפקידו, ומה מסמל החובש אותו. מומלץ להתבונן באלבום במסך מלא.

לאחר מכן, כל תלמיד יבחר בכובע שאותו היה רוצה "לחבוש": להיכנס לראש הלובש אותו, למלא את תפקידו או לחיות בתקופתו. עליו לכתוב הסבר קצר על משמעותו של הכובע ועל הדמות שהיה אילו חבש אותו. במליאה, יציגו מספר תלמידים את מה שכתבו על הכובע שבחרו.

להרחבה

התלמידים יצרו קומיקס, למשל באמצעות toonytool או מדברים קומיקס.

הנחיות: לאחר שהדובר בשיר חלף עם מאה כובעיו, נפלו במקרה שני כובעים שונים בתכלית זה לצד זה. עברו על התמונות באלבום ובחרו שניים מבין הכובעים. צרו קומיקס המתאר את המפגש המקרי בין שני הכובעים, שבו הם מחליפים מידע זה על חייו של זה, על תפקידו, על מראהו ועל האירועים בהם חבשו אותו.

ב-toonytool אפשר להוסיף תמונות (תחת רקע וגם תחת דמויות) -  התלמידים יכולים להוריד איורי כובעים מאתר Pixabay ולהשתמש בהם (יש לבחור בתיבת החיפוש את האוביקט הרצוי). מומלץ לבחור איורים עם רקע שקוף (מופיע כרקע משובץ בהגדלת התמונה). ביישום זה אפשר ליצור בכל פעם משבצת קומיקס אחת ולשמור אותה כתמונה. את כל המשבצות שיצרתם תוכלו לסדר בקובץ word או במצגת.

ב"מדברים קומיקס" יש צורך בהרשמה, ואז יש לבחור את הסביבה המתאימה, ואפשר ליצור גם כמה ריבועי קומיקס. תחת "בגדים ועזרים" מופיעים כמה כובעים לבחירה, אך מספרם מוגבל.

הציעו לתלמידים לסכם את הקומיקס בגילוי המכנה המשותף לשני הכובעים שנפגשו; בבירור השאלה מדוע אדם אחד בחר לחבוש את שניהם - באיזה מקרה יבחר להציג כל כובע, כל פן באישיות או תפקיד?

לקריאה נוספת

אמיר גלבֹע/ "שירים בבֹקר בבֹקר" – קריאה בשיריו של אמיר גלבֹע. בתוך בימים האחרים: תמורות בשירה העברית תש"ח-תש"ך, מאת רחל ויסברוד (ראו במיוחד את תת-הפרק ה"אני"השירי)

אמיר גלבֹע: אחד עשר שירים והערה – באתר יקוד

ערך מוסף

מאה הכובעים בשיר מייצגים אישיות אחת רבת צבעים, רבתפנים או בעלת כמה תפקידים. ריבוי זה מעורר שמחה וצחוק בסביבת הדמות, בגלל ההפתעהשבשילובים השונים.

ראינו כי כובעיםמייצגים מגוון תפקידים ומעמדות, תקופות ואמונות. ואכן, אדם אחד יכול לחבוש כמה"כובעים" מדומים בבת אחת, או להחליף ביניהם. ואף אם חבישת כמה כובעיםבבת אחת – גם באופן מדומה – עשויה לעורר צחוק, הרי שהחלפה שלהם במועדים שונים היא פעולהטבעית, שכולנו עושים מבלי משים.

No items found.