איפה אותה ארץ?

שאול טשרניחובסקי, משורר ורופא, רצה להיות רופא בארץ ישראל. כשנתקל בקשיים, שורר על ההבטחות והאכזבות של הארץ המובטחת

שאול טשרניחובסקי עם כלבו ביער סמוך לברלין, 1927

בשנת 1923 ניצב שאול טשרניחובסקי על פרשת דרכים. כ-20 שנה שימש כרופא ברוסיה מולדתו ואף שירת כרופא במלחמה העולמית ובו-בזמן כתב שירים רבים ופרסם ספרים שזכו לשבחים, אך את המשאלה העיקרית שלו, לעלות לארץ ישראל, עדיין לא הצליח להגשים; שוב ושוב נדחו בקשותיו לקבלת משׂרת רופא, שתוכל להעניק לו אשרת כניסה לארץ, וטשרניחובסקי המאוכזב החליט לעבור לברלין.

את ייאושו מהארץ המובטחת ביטא טשרניחובסקי בשיר "אומרים ישנה ארץ": "איה אותה ארץ? [...] כבר עברנו כמה מדבריות וימים, כבר הלכנו כמה, כוחותינו תמים. [...] אותה ארץ-שמש, אותה לא מצאנו. [...]אולי כבר איננה?"

חבורת סופרים עבריים לפני צאתם מאודסה, רוסיה, 1921. טשרניחובסקי בשורה האמצעית, שלישי משמאל. עוד בתמונה: חיים נחמן ביאליק, אלתר דרויאנוב, י"ח רבניצקי, בן ציון דינור ואחרים.

חודשים אחדים לאחר פרסום השיר, באביב 1923, התכנסה בברלין הוועידה העולמית של תנועת "החלוץ", שהייתה בית לאלפי צעירים שהתארגנו לעלייה לארץ ישראל, הקימו קבוצות הכשרה לחיי חקלאות שיתופיים והתאמנו בנשיאת נשק ובהגנה עצמית. חברי "החלוץ" שנותרו בגולה היו לימים ממובילי ההתנגדות לנאצים וארגנו פעילות ציונית בגטאות.

טשרניחובסקי, שכבר התפרסם כמשורר עברי וכפעיל ציוני, הוזמן לשאת דברים בוועידה, ונראה שהמפגש עם צעירי התנועה הפיח בו תקווה מחודשת וגם העניק תשובה לשאלותיו. בגרסה של השיר שהקריא בוועידה קרא: "איפה הם הקדושים, איפה המכבים? כל ישראל קדושים, אתה המכבי!" הפעולה, האחריות האישית, היא הדרך לגבור על הייאוש ולהפוך את ההבטחה הגלומה בארץ למציאות.

חברי תנועת "החלוץ" עם כלי עבודה בידיהם, סובלאק, כיום בפולין.

בשנת 1931, כשקיבל על עצמו את עריכת המילון העברי לרפואה ולמדעי הטבע שכתב ד"ר מזיא, הצליח טשרניחובסקי להגשים סוף-סוף את משאלתו ולעלות ארצה. הוא השתקע בתל-אביב, בה עבד כרופא בבתי ספר, פעל להעלאת מודעות בשלל נושאים הקשורים לבריאות הציבור ובה-בעת המשיך לכתוב ולתרגם, היה פעיל באגודת הסופרים והפך לאחד מגדולי המשוררים העבריים.

בעריכת המילון שילב טשרניחובסקי בין שני תחומי התמחותו: עברית ורפואה. ספר המונחים לרפואה ולמדעי הטבע רומי-אנגלי-עברי שכתב ד"ר מזיא בעריכת שאול טשרניחובסקי.

יצירתו ופעילותו הציבורית של טשרניחובסקי, שהיו לאבני יסוד בתרבות העברית, מזכירות עד היום שהדרך לקיים את ההבטחה של הארץ הזאת, אשר תקווה וייאוש משמשים בה בערבוביה, היא באמצעות המעשים.

כדאי להיות מעודכנים!
להצטרפות לוואטצפ השבועי
שאול טשרניחובסקי עם כלבו ביער סמוך לברלין, 1927
שאול טשרניחובסקי עם כלבו ביער סמוך לברלין, 1927

פרקים נוספים בסדרה

חבורת סופרים עבריים לפני צאתם מאודסה, רוסיה, 1921. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית, 990035700020205171; חברי תנועת "החלוץ" עם כלי עבודה בידיהם, סובלאק, כיום בפולין. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן-צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל, 997009638553405171; ספר המונחים לרפואה ולמדעי הטבע רומי-אנגלי-עברי שכתב ד"ר מזיא בעריכת שאול טשרניחובסקי. ירושלים: מרגלית, תרצ"ד, 990011953410205171; תצלום דיוקנו של טשרניחובסקי בחברת כלבו, 1927, תצלום זה נתרם לאוסף בשנת 1930 על ידי דניאל פרסקי. אוסף אברהם שבדרון –פורטרטים, 990030130600205171.

איור: עינב ויסמן. כתיבה והפקה: תהילה ביגמן

בעריכת המילון שילב טשרניחובסקי בין שני תחומי התמחותו: עברית ורפואה. ספר המונחים לרפואה ולמדעי הטבע רומי-אנגלי-עברי שכתב ד"ר מזיא בעריכת שאול טשרניחובסקי.