נשווה בין השיר "שיר ערש" שכתב שמעון אדף ובין השיר "שכב בני" שכתב עמנואל הרוסי. נעמוד על השונה והדומה בין שני השירים ונדבר על דמות האב המצטיירת בהם, בין השאר, בהקשר של נושא ההתיישבות בארץ ישראל.
נתחיל את השיעור בסקר קצר שימלאו התלמידים לפי הקריטריונים הבאים, או לחלופין נשלח לתלמידים את הסקר לפני השיעור בהודעה, כך שהנתונים יהיו בידינו בתחילת השיעור.
הנחיה מקדימה: כדאי לבחור מראש באחד ההורים בלבד ולמלא את הסקר ביחס אליו.
נבחן בכיתה את התשובות. שימו לב, הסקר פתוח וייתכן שעונים עליו תלמידים ותלמידות מבתי ספר אחרים. נזהה באילו גרפים ישנה הסכמה רחבה ובאילו גרפים הדעות חלוקות, ונחפש מגמה שנוגעת לפער בין התלמידים להוריהם: האם הרוב מרגישים שפער הדורות הוא פער משמעותי? האם ההורה נתפס כדמות מיושנת? האם הוא מלווה אותם ונותן כלים להם להסתדר בעולם? וכן הלאה.
דיון במליאה
נתחיל ברגע נוסטלגי: נבקש מן התלמידים להעלות בזיכרונם שירי ערש ששרו להם בילדותם, ונשאל אילו שירי ערש נוספים הם מכירים.
נשאל:
נתמקד בכך ששיר ערש אמור להיות רגע של מפגש קרוב בין הורה לילד, ובו ההורה מרגיע את הילד לפני השינה ואף מעביר לו מסרים חשובים וחינוכיים.
השמעת השיר
כעת נשמיע לתלמידים את השיר "שכב בני" ונקרין את המילים.
עבודה בזוגות
נחלק לתלמידים דף ניתוח פריט מקור (הקובץ מצורף למערך). נבקש מהם לעבוד בזוגות.
חזרה לדיון במליאה
נחזור למליאה. ניתן לתלמידים רקע קצר על השיר: השיר נכתב בימי מאורעות תרפ"ט, שבהם הותקפו בין השאר היישובים בית אלפא ומשמר העמק והוצתו הגרנות ביישובים שונים. אבנר הרוסי, בנו של עמנואל מחבר השיר, מספר: "אמי טענה שלילד עברי שנולד בארץ צריך להיות שם עברי, ואז הוחלט לקרוא לי 'אבנר' כי נולדתי בחודש אב. מספר חברים סיפרו לי שהוריהם היו שרים להם את השיר בילדותם וששאבו כוח להמשיך בתקופות קשות".
הרחבה על השיר ניתן למצוא באתר זמרשת – יש לגלול לתחתית הדף.
נדגיש שהשיר נוגע בנושאים רבים, אך אנו נתמקד בדמות האב המוצגת בו וכיצד זה קשור להתיישבות בארץ. נקיים דיון קצר:
נקרין על הלוח את השיר "שיר ערש" ונקיים לימוד ודיון על השיר.
נקודות עיקריות שבהן כדאי להתמקד:
השוואה בין שני השירים
נבקש מהתלמידים להשוות בין שני השירים ולכתוב במחברת שני אלמנטים דומים ושניים שונים. נשמע בכיתה את התשובות ונאסוף אותן על הלוח בשני שלבים:
מה דומה בין שני השירים?
מה שונה בין שני השירים?
מילות השיר "שיר ערש" והקראה מאת שמעון אדף, באתר LyrikLine
קריאה בשיר "שיר ערש" מאת ד"ר נילי לוי, אתר הפיקוח על הוראת הספרות, משרד החינוך
מילות השיר ומידע על השיר "שכב, בני", אתר זמרשת
יחסי אבות ובנים הם נושא מורכב שהספרות מרבה לעסוק בהם. כשקוראים את "שיר ערש" על רקע "שכב בני", עולה במובהק השבר הפנימי שהתרחש בחייו של האב ב"שיר ערש". כשם שלא הצליח לפרוץ את גבולות עצמו, ולמרות אהבתו הרבה לבנו, הוא גם אינו מצליח לשמש בעבורו דמות מורה, מדריך ומחנך ולהוליך אותו בבטחה בדרכי העולם. ניתן להוסיף ולומר שייחודו של"שיר ערש", בין השאר, בכך שבניגוד לשירים אחרים ("זהרה אלפסיה" לארז ביטון, לדוגמה) הוא אינו מציג את העלייה ממרוקו כמעבר מפאר גדול לעליבות, אלא מתאר מציאות שהייתה "מכווצת" גם לפני העלייה.