התנסינו בסיור לימודי מפעיל ללומדים בנושא "זכרון ושכחה". המשתתפים קיבלו חומרים וביצעו את ההדרכות בסיור בשלושה אתרים במבואות ירושלים: החאן בשער הגיא, הקסטל והכנסיה הצלבנית באבו גוש. משך הסיור היה כחצי יום.
דננו בשאלות העולות לגבי הקשר בין הטקסט והרעיונות המובעים בו לבין ההקשר בו הוא נלמד. אנו מלמדים טקסטים משום שאנו מאמינים שיש להם משמעות לחייהם העכשוויים של התלמידים. שאלנו האם יש טקסטים שלא כדאי ללמד והאם יכולים להיות טקסטים שכדאי ללמד לפני שמכירים את ההקשר שלהם.
עולם הלמידה משופע בכלים דיגיטליים, רבים מהם יכולים להשתלב בשיעורים במקצועות הרוח ומחוצה להם. במפגש סקרנו חלק מהכלים השימושיים היום וערכנו היכרות עם כלי שנמצא בחיתוליו. חשבנו דרכו על השימושים השונים שכלים אלה מאפשרים לנו בהוראה, והאתגרים שהם מביאים איתם למורה וללומדים.
המפגש השישי הוקדש להעמקה בנושא הוראה דרך חקר. חשבנו על שימוש בפעילויות חקר ובפדגוגיה של חקר במהלך השיעורים והתנסינו בכלים ובפעילויות הקשורות בחקר פריטי מקור וטקסטים.
במפגש החמישי עסקנו במאפיינים של דיון טוב בכיתה, והתנסינו בכלים מגוונים לקידום שיח מעמיק ומקדם למידה בכיתה. תרגלנו דרכים לבנות את הדיון ולהעריך את התלמידים על השתתפותם בו.
מפגש זה הוקדש לשיטת 'כתיבה לחשיבה', שיטה המגיעה מקולג' בארד בניו יורק ועוסקת בכלים ומתודות מתקדמות לכתיבה. המפגש איפשר טעימה קטנה מתוך התרגילים.
במפגש השלישי בהשתלמות המשכנו לעסוק בנושא הקריאה. הכרנו שיטות לקריאה בקול רם בכיתה, עסקנו ב"פיגומים" לקריאה של המורה והתלמידים וחשבנו על האופן בו קריאה יוצרת למידה בטקסטים מסוגים שונים.
המפגש השני הוקדש לנושא הקריאה. בתחילתו עסקנו בהתמודדות של תלמידים עם קריאת טקסטים ראשוניים. בהמשך בחננו דרכים שונות לקריאת טקסט בכיתה ודננו בהתאמת הטקסט ואופני הקריאה לרמת המיומנויות של הלומדים.
מפגש פתיחת ההשתלמות הוקדש להדגמה חוויתית של שיעור במקצועות הרוח אשר במרכזו עומדים טקסטים. השיעור הציג חלק משיטות ההוראה שההשתלמות עסקה בהן. במהלך המפגש ערכנו היכרות בין המשתלמים והצגנו את מבנה ההשתלמות.
פתיחה והיכרות: המשתתפים יחוו שיעור לדוגמה במדעי הרוח ויתוודעו לחלק משיטות ההוראה שההשתלמות תעסוק בהן.
קריאה: נעסוק במפגש תלמידים עם טקסטים ראשוניים, נבחן דרכים שונות לקריאת טקסט בכיתה ונדון בהתאמת הטקסט ואופני הקריאה לרמת המיומנויות של התלמידים.
למידה עצמאית: נבחן דרכים שונות לסייע לתלמידים בהתמודדות עצמאית ופעילה עם הטקסט, ונחשוב על אופנים שבהם אפשר לספק להם "פיגומים" כדי לאפשר את הקריאה, ההבנה ויצירת הקשר ומשמעות.
כתיבה: מפגש טעימה עם שיטת "כתיבה לחשיבה", המקדמת שיעורים עתירי כתיבה. בשיטה זו הכתיבה משמשת דרך לקדם את החשיבה ואת הדיון בכיתה בזמן השיעור. מפגש זה מיועד למי שטרם השתתפו בהשתלמות מלאה של "מכשירי כתיבה".
דיון: נכיר שיטות שונות לקדם דיון מעמיק ואמיתי בכיתה בשיתוף תלמידים רבים ונְתרגל דרכים לבנות את הדיון ולהכין אותו ואף לבטא את הערכתנו את התלמידים על ההשתתפות בו.
חקר: נתנסה בפעילויות שונות שתכליתן לתרגל ולשכלל את מיומנויות החקר של התלמידים, החל בשאילת שאלות, דרך בחינה של מקורות ראשוניים ועד פעילות יצירתית המלווה תהליך חקר.
כלים דיגיטליים: נתנסה בשימוש במגוון כלים דיגיטליים ובפורמטים להצגת רעיונות. כלים אלה שימושיים הן בזמן השיעור והן כדרכים להפעלת התלמידים לאחר השיעור ובין השיעורים.
בין-תחומיות והֶקשר: אנו מלמדים טקסטים, ישנים כחדשים, משום שאנו מאמינים שיש להם משמעות לחייו העכשוויים של התלמיד. עד כמה הופכים את הקשר הזה למפורש? האם עלינו להיזהר מטקסטים המעלים דילמות או רעיונות בעייתיים? כיצד נתמודד עם העובדה שמטבעם, הטקסטים הם יצורים בין-תחומיים?
הסיור הלימודי: התנסות בסיור לימודי מפעיל ללומדים. בסיור זה המסיירים הם גם המדריכים, ובכל אתר יש הפעלה לימודית. הסיור יתקיים באזור ירושלים, בשעות הבוקר-צהריים.