מבצע מנהטן

 / 

דנה אלעזר הלוי

הספר מתאר חבורת ילדים המגויסת בידי איש מוסד לצורך תפיסתו של אדם החשוד בארגון פעילות טרור. מה זומם החשוד? האם יצליחו הילדים במשימתם?

שתף תמונה

מידע על המוסד

שתף משחק
לקראת ההאזנה לספר

א.    פתיח במליאה: מהו "המוסד"?

פתחו את השיעור בהקרנת סרטון של המוסד לגיוס מועמדים.

שאלו את התלמידים מה הם יודעים על "המוסד".

לאחר שיספרו את מה שהם יודעים, דברו על כך שבכל מה שקשור למוסד – רב הנסתר על הגלוי, שכן פעולות המוסד לרוב חשאיות. יש פעולות רבות שנעשו מאז הקמת מדינת ישראל שעד היום לא סופר על פרטיהן ואפילו לא אושר שהמוסד קשור אליהן, אף כי יש להניח את הקשר.

ובכל זאת – בשנים האחרונות משוחרר לציבור מידע רב על המוסד, על מבנהו ועל פעולותיו. למשל, שמו של ראש המוסד היה חסוי עד 1996. גם עובדיו לא הזדהו, אך כיום מותר להם לספר כי הם עובדים ב"משרד ראש הממשלה" שהוא כינויו הרשמי.

הקרינו מצגת ובה מידע על המוסד.

 

משימה לתלמידים:

הוסיפו עוד שני פרטי מידע על המוסד מן הידע האישי שלכם.

 

ב.     פעילות מקדימה לתלמידים

הספר "מבצע מנהטן" מתאר חבורת ילדים הפועלים בשירותו של בכיר במוסד. איזה סוג של פעולות נדרשים פעילי מוסד לבצע? מהן התכונות הנדרשות לביצוע תפקידים במסגרת פעולות המוסד? לפני קריאת הספר נחפש תשובות לשאלות אלה ממקורות מוסמכים, ואחר כך נראה האם תיאור הדמויות בספר תואם לדרישות במציאות.

הפנו את התלמידים לריאיון בעיתון ולכתבת הטלוויזיה:

  • ריאיון עם ראש המוסד לשעבר מאיר עמית: המציאות שחייתי בה עלתה על כל הכתוב בספרי הריגול
  • כתבת טלוויזיה על גיוס למוסד

מקורות אלה מלמדים על התנאים והמאפיינים הנדרשים מאנשי מוסד.

חלקו לתלמידים את דף העבודה המצורף למערך. עליהם למלא את דף העבודה בעקבות הקריאה בריאיון והצפייה בכתבה. בקשו מהתלמידים לשמור את הדף לשיעור הבא.

הצצה לאוצרות הספרייה הלאומית