להגשת מועמדות
פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי
תשפ"ב
ת
ש
פ
"
ב

פרס
הספרייה הלאומית
למצוינות בהוראה
על שם עזריאלי

תשפ"ב
ת
ש
פ
"
ב
שמות הזוכים
אנו שמחים לפרסם את שמות הזוכים בפרס לשנת תשפ"ב
כתבה
רק בגלל הרוח: לחבר את דור הטיקטוק לתנ"ך ולשירה עברית
שלושה מורים מצטיינים במקצועות הרוח קיבלו לאחרונה פרס הוקרה חדש מטעם הספרייה הלאומית. שאלנו אותם מה הם חושבים על הרפורמה שהכריזה שרת החינוך בתחום
כתבה
זיו שחם
כפר הנוער אלוני יצחק
על הוראה מצוינת של תחומי הרוח בקרב אוכלוסיית תלמידים מגוונת ועל הובלת שינוי כולל ורחב בהוראת מקצועות הרוח בחטיבת הביניים
להפעלת הסרטון
צילום: איתמר גינזבורג
נימוקי השופטים
זיו שחם הוא מורה למדְעי הרוח בבית הספר "אלונֵי יצחק". זיו יצר בבית הספר תחום הוראה חדש שנקרא מדְעי הרוח.  לשם כך פעל להכשרת כלל צוות המורים ליצור בעצמם תוכניות לימודים בין-תחומיות המחליפות את ההוראה המסורתית במקצועות הספרות, התנ"ך וההיסטוריה בחטיבת הביניים. לתוכניות נלווים תהליכי משוב והערכה מתקדמים המובילים לבחינה ולשיפור מתמידים שלה. בעקבות השינוי שיזם הפך תחום מדְעי הרוח בשנים האחרונות למקצוע מוביל בבית הספר המשפיע על תהליכי התחדשות פדגוגית במקצועות נוספים בחטיבת הביניים ואף בחטיבה העליונה. זיו עצמו מלמד במסגרת התוכנית קורס שהתלמידים בו נחשפים לטקסטים רבי-משמעות בספרות הישראלית, לומדים להביע באופן משוכלל את מחשבותיהם ואת רגשותיהם ורוכשים בסיס בריא להתמודדות עם סוגְיות מהותיות בגיל ההתבגרות. מנהלת בית הספר כתבה עליו כך: "מעטים האנשים שמשלבים יצירתיות, הבעה אישית של התלמידים והומור טוב עם תובענות אקדמית, עבודה מבוססת נתונים ותוכניות קפדניות של הערכה ומדידה."

על כל אלה אנו מעניקים לו את פרס הספרייה הלאומית לִמצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ב.
נחמה וינגרטן-מינץ
אולפנת אמי"ת נגה, בית שמש
על הוראה מקצועית ויצירתית של תחומי הרוח דרך הובלת תוכנית בין-תחומית
ועל השפעה רחבה על צוותי הוראה בבית הספר ומחוצה לו
להפעלת הסרטון
צילום: איתמר גינזבורג
נימוקי השופטים
נחמה וינגרטן-מינץ היא מורה למקצועות הרוח באולפנת אמי"ת נֹגה בבית שמש. נחמה מלמדת  תלמידות בכיתות הטרוגניות וּמאתגרות ומצליחה לערב בתהליך הלמידה מגוון של תלמידות. היא עושה זאת באמצעות שימוש במבחר כלים פדגוגיים מתקדמים, כגון: למידת חֵקר, דיבֵֵּייט, משחקי תפקידים והדמיות, יצירת הֶסְכֵּתים (פודקאסטים), מועדוני קריאה, התבוננות ביצירות אומנות והיכרות איתן. בשיעוריה היא עוסקת רבות ב"חצר האחורית" של החֶברה הישראלית וּמפתחת אצל תלמידותיה את היכולת להתבונן וללמוד מכל אדם. נחמה הובילה את צוות בית הספר בִּבניית תוכנית לימודים בין-תחומית מקיפה וייחודית שנלמדת בכלל חטיבת הביניים. בשנים האחרונות היא המשיכה את התהליך גם בחטיבה העליונה וּבנתה תוכניות בין-תחומיות ליחידות ההשכלה הכללית לבגרות. נוסף על פעילותה בין כותלי בית הספר נחמה מובילה את קהילת מורי הספרות ברשת אמי"ת, כותבת מערְכי שיעור ועוסקת ביצירת תכנים לחדשנות פדגוגית בעבור הרשת. מנהלת האולפנה כתבה עליה כך: "נחמה היא מופת לשילוב מיטבי בין רַחֲבוּת אופקים, שיח מעמיק, יכולת בין-אישית יוצאת דופן וכישורים פדגוגיים מרשימים ביותר."

על כל אלה אנו מעניקים לה את פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ב.
ד"ר גדי פרודובסקי
התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים
על הוראה מעוררת השראה תוך השפעה רחבת היקף
על מורים ותלמידים בתחום מיומנויות הטקסט
ועל קידום לימודי הפילוסופיה במדינת ישראל
להפעלת הסרטון
צילום: איתמר גינזבורג
נימוקי השופטים
ד"ר גדי פרודובסקי הוא מורה לפילוסופיה ביאס"א, התיכון הישראלי למדעים וּלאוֹמנויות בירושלים. גדי הוא מורה יוצא דופן, ושיעוריו משלבים את תחומי ההיסטוריה, הספרות והמדע באופן מעורר השראה. אחד מתלמידיו לשעבר תֵיאר את דרך ההוראה שלו כך: "יותר משגדי מלמד הוא מאפשר לתלמידיו לגדול. הוא יודע להקשיב לתלמידים ולעזור להם לנסח וּלהבין את הרעיונות שלהם-עצמם." מֵעבר לכותלי הכיתה גדי הוביל מהלכים של התחדשות חינוכית בבית ספרו, פעל לִיצירת קשר עם מכללת בַּארְד בניו יורק וקידם תהליך הכשרה של צוות המורים בְּפדגוגיה מתקדמת של כתיבה וחשיבה. גדי יזם את השתתפותם של תלמידי בית ספרו בָּאולימפיאדה הבין-לאומית לפילוסופיה לנוער, שאף זכו בשנת 2017 במקום הראשון. בשנים האחרונות הוא פעל להרחבת החשיפה וסדנאות ההכנה לאולימפיאדה לתלמידים מכלל הארץ. גדי תרם רבות לסיוע למפמ"רים ולבניית קשרים עם גורמים מקצועיים שונים בארץ ובעולם. פעילותו הענפה היא בעלת השפעה רחבת היקף על תלמידים ומורים רבים וּמובילה להעצמת לימודי הפילוסופיה והרוח במדינת ישראל.

על כל אלה אנו מעניקים לו את פרס הספרייה הלאומית לִמצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ב.
חברי הועדה
יו"ר ד"ר אמנון כרמון
מרצה לחינוך במכללת בית ברל ובמכללת ספיר, לשעבר המנהל של מכון כרם לחינוך הומניסטי יהודי בירושלים
גב' גלית גל
מנכ"לית פילנתרופיה, קרן עזריאלי ישראל
גב' צילה חיון
מנהלת אגף חינוך ותרבות, הספרייה הלאומית
גב' נטע שפירא
מנהלת המרכז ללימודי רוח ותחום חינוך, הספרייה הלאומית
ד"ר נאוה נריה- כהן
ראש המסלול להכשרת מורים בתנ"ך, וראש תוכנית תנ"ך 2.0: תואר שני למורים במגמת חדשנות. אוניברסיטת בר-אילן
מר מלחם באדר
מנהל בית הספר אבדאע במזרח ירושלים
ד"ר שמיר יגר
ראש מסלול תעודת היסטוריה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, ומרצה בסמינר הקיבוצים
ד"ר טלי יניב
ראש אגף חברה ורוח, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך
לוח זמנים
המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית יעניק מדי שנתיים את פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי.
הפרס יוענק למורים ולמורות התורמים תרומה ניכרת לחיזוק לימודי הרוח בבתי ספר במדינת ישראל. סכום הפרס הכולל הוא 120,000 ₪, והוא יחולק בין שלושה זוכים ויכלול גם מענק לבתי הספר.
את הזוכים תבחר ועדה הכוללת אנשי ציבור וחינוך, נציגי הספרייה הלאומית וקרן עזריאלי.
הפרס יוענק בטקס שיתקיים בספרייה הלאומית בירושלים.
למי מיועד הפרס?
הפרס יינתן למורות ולמורים מוערכים ובעלי ניסיון שיזמו תהליכים רבי משמעות לחיזוק תחומי הרוח בבית הספר שבו הם מלמדים; מורים המטפחים אצל תלמידיהם את תשוקת הדעת ואת רוחב האופקים תוך שימת דגש על הקניית מיומנויות חֵקר, קריאה וכתיבה; מורים שבזכותם תחומי הרוח הופכים לבעלי ערך ועניין בעבור התלמידים.
הציבור מוזמן להגיש המלצות על מורים המלמדים בפועל את תחומי הרוח בחינוך העל-יסודי (כיתות ז'-י"ב), עם ותק של חמש שנות הוראה כמועמדים לקבלת הפרס.
ניתן להמליץ על מורים המלמדים תחומי דעת אלה: ספרות, היסטוריה, תנ"ך, תרבות יהודית ישראלית, פילוסופיה, מחשבת ישראל, תושבע"פ.
קריטריונים
דרכי הוראה יצירתיות ושימוש בכלים מגוונים
שותפות פעילה לקידום צוות המקצוע בבית הספר
הובלת תהליכי חקר, כתיבה ולמידה בינתחומית
הפעלת יוזמות לטיפוח תחומי הרוח כתחום מצוינות בבית הספר
עדיפות למורים המלמדים גם בחטיבת הביניים
לוח הזמנים
12.12
ח' בטבת
פתיחת קול קורא להגשת מועמדות
6.1
ד' בשבט
תאריך אחרון להגשת מועמדות
25.1.22
פגישת הועדה לבחירת רשימה קצרה
10.2.22
פגישת הועדה לבחירת שלושת הזוכים
15.2
י"ד באדר א'
הודעה לזוכים
22.3
י"ט באדר ב'
טקס הענקת הפרסים
בספרייה הלאומית
הגשת מועמדות
הגשת מועמדות לפרס תעשה על ידי ממליצים: מנהל/ת בית הספר, עמיתים, מדריכים, תלמידים או הוריהם
ניתן להגיש מועמדות בין התאריכים
6/1-12/12, ח' בטבת - ד' בשבט.
לא יתקבלו טפסים שיוגשו לאחר מועד זה
אופן הגשת מועמדות
על הממליצים למלא טופס המלצה (1), ליידע את המועמד/ת על הגשתו לפרס
ולבקש ממנו/ה למלא טופס פרטים אישיים (2)
1
על הממליצים למלא טופס המלצה
2
ליידע את המועמד/ת על הגשתו לפרס ולבקש ממנו למלא טופס פרטים אישיים
ההרשמה לשנת תשפ"ב הסתיימה.
יצירת קשר
תודה רבה!
פנייתך תענה בהקדם
ארעה שגיאה בשליחת הפרטים, יש לנסות שוב.
שאלות נפוצות
למי מיועד הפרס?
הפרס מיועד למורים המלמדים בפועל את תחומי הרוח. רשימת הקריטריונים המלאה נמצאת כאן.
האם מורה יכול/ה להגיש מועמדות בעצמו/ה לפרס?
לא. הגשת מועמדות תעשה על ידי ממליצים. 
כיצד אוכל להגיש מורה כמועמד/ת לפרס?
על הממליצ/ה למלא טופס המלצה. בנוסף, יש ליידע את המורה המועמד/ת ולבקש ממנו/ה למלא טופס פרטים אישיים.
כיצד יחולק הפרס?
כל זוכה יקבל 30,000 ש"ח ובית הספר שבו הוא עובד יקבל מענק של 10,000 לקידום פרויקט בתחום הרוח בבית הספר.
איפה אוכל למצוא את הטפסים?
באתר הפרס, או כאן (טופס המלצה | טופס פרטים אישיים)
האם ניתן למלא את טופס ההמלצה בשלבים?
לא, הטופס הוא אינטרנטי ולכן יש למלאו ברצף. אנו ממליצים לכתוב את התשובות בוורד. רק לאחר השלמת כל הפרטים יש למלא את הטופס שבאתר על ידי העתקת התשובות שנכתבו בוורד.
האם אוכל לתקן את טופס ההמלצה לאחר שליחתו?
לא, לאחר שליחת הטופס לא ניתן לבצע שינויים.
האם ניתן להגיש מועמד/ת שאינו עומד באחד מתנאי הסף?
תנאי הסף הם: מורים ומורות המלמדים בחינוך העל יסודי (כיתות ז'-י"ב); בעלי ותק של חמש שנות הוראה לפחות; מלמדים בפועל השנה (לא ניתן להגיש מורים בשנת שבתון); מועסקים ביותר מחצי משרה.
מורים שלא עומדים בתנאי הסף לא יוכלו להיות מועמדים לזכייה בפרס.
עד מתי ניתן להגיש את הטפסים?
עד ה-6.1
נתקלתי בבעיה או בשאלה אחרת
ניתן לפנות אלינו דרך 'יצירת קשר'