זוכי פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת תשפ"ד
אפרת אמית-ליבוביץ
תיכון חדש ע"ש יצחק רבין, תל אביב
על הוראה איכותית שמשלבת את תחומי הרוח השונים בלמידה מבוססת פרויקטים ועל שיתוף מורים רבים וסטודנטים להוראה בדרכי ההוראה שפיתחה
נימוקי השופטים
אפרת אמית-ליבוביץ היא מורה לספרות ולתורה שבעל-פה בתיכון חדש על שם יצחק רבין בתל-אביב. מטרת ההוראה של אפרת היא "להגדיל את תיבת התהודה של התלמידים", וכדי להגשימה היא נעזרת במגוון דרכים, ובראשן למידה רב-תחומית מבוססת פרויקט. במסגרת זו פיתחה אפרת תוכנית תלת-שנתית לחטיבת הביניים של הוראת מקצועות ההומניסטיקה באשכול, כך שבכל שכבה התוכנית מתמקדת בערך שבית הספר בוחר מדי שנה. תוכנית נוספת שאפרת הובילה משלבת את מקצועות האזרחות והיהדות, באופן כזה שהתלמידים מתבוננים במציאות מתוך נקודת השקפה יהודית ואזרחית בעת ובעונה אחת. בכל הפרויקטים הלימודיים היא מקפידה על תוצר לימודי בשיתוף האומנויות השונות שיוצא מחוץ לגבולות הכיתה. אפרת מפיצה את דרכי ההוראה שפיתחה בין מורים רבים מבתי ספר אחרים בעיר, ויצרה קורס בהוראת תורה שבעל-פה שאותו היא לימדה במוסדות שונים להכשרת מורים. על כל אלה אנו מעניקים לה את פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ד.
ענת שדה-עמית
אורט מלטון, בת ים
על הוראה יצירתית של מקצועות הרוח בבית ספר שהאוכלוסייה בו מגוונת ועל פיתוח דרכי הוראה וכלים מקוריים שמאפשרים חוויית למידה ויצירה לכלל התלמידים
נימוקי השופטים
ענת שדה-עמית היא מורה לסִפרות בבית הספר אורט מלטון בבת-ים. לדבריה, כדי להגיע עם התלמידים מהבסיס לצמרת, כלומר לאהבת הספרות ולהנאה ממנה, חשוב שכל שיעור יהיה חוויה, והיא משיגה זאת באמצעות פיתוח דרכי הוראה וכלים ייחודיים. ענת יצרה מחברת משוב לכל תלמיד ככלי לשיפור מיומנויות ההבעה. היא פיתחה מודל כללי לניתוח יצירות ספרות שבו כל תלמיד בוחר שירים שהוא אוהב ומנתח אותם על פיו. גישתה המיוחדת המאפשרת מרחב בטוח ליצירה הובילה להוצאה לאור של ספר שירה בהשתתפות כלל תלמידי השכבה. ענת יזמה קהילה לומדת של תלמידים שמלמדים תלמידים אחרים, וגולת הכותרת, לדבריה, היא בנייתה של קבוצה של תלמידי כיתה י"א היוצאים מדי שבוע ליום באוניברסיטת תל-אביב שבמהלכו הם לומדים פילוסופיה וספרות לצד הסטודנטים. על כל אלה אנו מעניקים לה את פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ד.
שי גיליס
התיכון התורני-ניסויי של מכון שלום הרטמן, ירושלים
על הוראה מעמיקה ופתוחה של תחומי היהדות שמשלבת בין עולמות הרוח ובין התרבות היהודית והכללית ועל יצירת מפגשי לימוד רב-תחומיים לבוגרים, למורים ולפרחי הוראה ברחבי הארץ
נימוקי השופטים
שי גיליס הוא מורה למקצועות היהדות בתיכון התורני-ניסויי לבנים של מכון שלום הרטמן בירושלים. בשיעורים שלו שי מבקש "לפתוח את חלונות בית המדרש, כדי שהמיטב של עולם התרבות והרוח ייכנס דרכם." שי שינה בשנים האחרונות את דרך ההוראה שלו ובתוך כך התמקד ביצירת מאה ועשרים מערכי שיעור שכוללים הוראה מרחוק ומקרוב, משימות למידה עצמית רבות ומגוונות ומבחר גדול של מקורות תרבות ואוֹמנות. מערכי השיעור הללו הובילו לשינוי עמוק בדרכי ההוראה בבית הספר. שי כותב מדי שבוע איגרת ספרותית, "שי לשבת", המופצת בין אלפי בוגרים ועמיתים, ומאז שבעה באוקטובר הוא מקיים מפגשי למידה פתוחים למורים על בסיס טקסט מרכזי, ומגיעים אליהם גם לא מעט מורים במדים. שי מקווה לתרום באמצעות המפגשים לבנייה מחודשת של הסיפור שלנו ובכך – לבנייה מחודשת של החברה הישראלית. על כל אלה אנו מעניקים לו את פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ד.
ציונים לשבח
רות אש ארגיל
ליאו בק, חיפה
על הוראה מעמיקה ומבוססת חקר של מקצוע ההיסטוריה ועל מיזמי כתיבת היסטוריה שתרמו להנצחת חסידי אומות עולם ובוגרי בית הספר שנפלו במערכות ישראל
ד"ר רות אש ארגיל היא מורה להיסטוריה בבית הספר ליאוֹ בק בחיפה. מטרת ההוראה של רות היא לפתח אצל תלמידיה חשיבה היסטורית, על כל מורכבותה, בין השאר באמצעות כתיבת חיבור אישי על ידי כל תלמיד. רות מתמקדת בפיתוח מיומנויות החקר ובטיפוח למידה פעילה שכוללת כתיבת ערכים על חסידי אומות עולם ב"וויקיפדיה". יוזמה נוספת שלה היא פרויקט של היסטוריה במכתבים המבוסס על מכתבים שכתבו נופלים, בוגרי בית הספר. רות כתבה לבגרות תוכנית ייחודית על היסטוריה ומגדר, וכיום מכהנת כמנהלת האקדמית של תוכנית "אידיאה" בשיתוף אוניברסיטת חיפה, שבמסגרתה מלווים תלמידים מצטיינים במחקר בתחומי הרוח.
על כל אלה אנו מעניקים לה ציון לשבח מטעם פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ד.
ענת מור אילת
תיכון דרכא בית ירח, עמק הירדן
על הוראה קשובה ומאפשרת ועל בניית תוכנית לימודים חדשה לבגרות בספרות שיוצרת מרחבים לקריאה וליצירה אישית של התלמידים
ענת מור אילת היא מורה לספרות ולמחשבת ישראל בתיכון דרכא בית ירח בעמק הירדן. מבחינתה, הוראת הרוח היא קודם כול "ללמוד להיות בערפל במקום שאין בו תשובה אחת, אלא ריבוי תשובות". ענת היא רכזת מגמת מחשבת ישראל, וזו הפכה בזכותה במהלך השנים למגמה גדולה ומצליחה בבית הספר. בשנים האחרונות הובילה ענת את בנייתה של תוכנית לימודים חדשה לבגרות בספרות אשר העמיקה את דרכי ההוראה. השיעורים בתוכנית ממוקדים בקריאה צמודה של הטקסט, בכתיבה אישית ובשיתוף. התוכנית הפיחה רוח חדשה בצוות המורים ויצרה מרחבים ליצירה אישית של תלמידים שבאה לידי ביטוי בערבי שירה ובבתי מדרש לתלמידים ולהורים בהנחיית התלמידים. על כל אלה אנו מעניקים לה ציון לשבח מטעם פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ד.