זוכי פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת תשפ"ה
ענת אורפז
מקיף צפית, מועצה אזורית יואב
על הוראה יצירתית ומבוססת חקר, ועל כתיבת תכניות לימודים מעמיקות לבגרות במקצועות הספרות והתנ"ך
נימוקי השופטים
ענת אורפז היא מורה לתנ"ך וספרות בתיכון מקיף צפית בכפר מנחם. היא שואפת "לגרום לתלמידים להתעניין, להסתקרן ולאהוב את מקצועות הרוח". לשם כך היא הובילה כתיבה של תכניות לימודים ייחודיות לבגרות ביחד עם צוותי המורים בתנ"ך ובספרות. במוקד תכניות לימודים אלה עומדת למידת חקר רב-תחומית בה נדרשים התלמידים לבחור שאלה ולחקור אותה באמצעות מספר תחומי דעת. תכנית לימודים שענת גאה בה במיוחד מבוססת על ספרות החוכמה ועוסקת בנושא הרוע בעולם, מקורו והדרך להתמודד איתו; תכנית שקיבלה משנה תוקף בעקבות השבעה באוקטובר. היא גם יוזמת ימי שיא לקראתם תלמידים רבים מתנסים בכתיבת שירה והצגתה בפני הציבור. ענת היא גם רכזת עבודות גמר בבית הספר, מדריכה לתנ"ך במחוז ההתיישבותי ומעריכה בכירה של בחינות בגרות בתנ"ך.
על כל אלה הוענק לה פרס הספרייה הלאומית לִמצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ה.
סמי אוחיון
אורט אפרידר, אשקלון
על הוראה מעמיקה ופיתוח תכניות לימודים ייחודיות בתחומי הרוח, ועל קיום בתי מדרש משותפים לתלמידים דתיים וחילונים
נימוקי השופטים
סמי אוחיון הוא מורה למקרא, מחשבת ישראל, פילוסופיה וקולנוע בבית ספר אורט אפרידר באשקלון. סמי רואה בהוראה אורח חיים ולא מקצוע. הוא מציב במוקד שלה את הבירור והשאלה, כאשר ההוראה יוצאת מהתנסות וחוויה של התלמידים וחוזרת לניסיון החיים שלהם בסיומה. תפיסת ההוראה שלו באה לידי ביטוי במגוון דרכים: הוא מעביר השתלמויות מוסדיות בנושאים שונים למורי בית הספר שלו, והשתלמויות בסוגיות של יהדות וחברה למורים בבתי ספר אחרים בעיר; משמש כמדריך לתרבות יהודית ישראלית במחוז דרום, ומקיים בתי מדרש משותפים לתלמידי בתי ספר ממלכתיים וממלכתי דתי. סמי יצר תוכנית לימודים ייחודית שמשלבת פילוסופיה וקולנוע, ובנוסף כותב מאמרים לכתבי עת ושוקד כיום על הוצאת ספר שני בו הוא מציג את משנתו.
על כל אלה הוענק לו פרס הספרייה הלאומית לִמצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ה.
מוריה בר-און
אולפנת צביה, חיפה
על פיתוח של דרכי הוראה חדשניות, ועל הפצתן במגוון דרכים בקרב מורות בית הספר ומורות רבות בכל רחבי הארץ
נימוקי השופטים
מוריה בר-און היא מורה להיסטוריה וספרות באולפנה תורנית צביה בחיפה. מוריה מאמינה ש"לימודי הרוח צריכים להיות חיים ומשמעותיים" עבור כלל התלמידים, ושהשגת מטרה זאת מחייבת חיבור בין התכנים הנלמדים והחיים האישיים של התלמידים, גיוון של דרכי ההוראה ושימוש בכלים פדגוגיים חדשים. היא פיתחה דרכי הוראה שמשלבות למידה מרחוק, משחוק, למידה מסרטים, פודקאסטים, בינה מלאכותית ושורה של כלים טכנו-פדגוגיים חדשניים. מוריה היא גם מדריכה ארצית להיסטוריה וללמידה חדשנית בחמ"ד. את דרכי ההוראה האלה היא מפיצה למורות בבית ספרה, ולמורות רבות בכל רחבי הארץ. מוריה יזמה מפגשי "קפה של ערב" בהם נפגשות מורות שלומדות את הכלים החדשים, ומשתפות בהתנסויות ובתוצרים. היא גם מתפעלת ערוץ יוטיוב פעיל בו מועלים תוצרי המפגשים וכלי הוראה חדשניים.
על כל אלה הוענק לה פרס הספרייה הלאומית לִמצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ה.
על הוראה איכותית של מקצועות הרוח בכיתת החינוך המיוחד ועל הקמת מגמת תושב"ע גדולה ומצליחה.
ליבי סבג היא מורה למקצועות ההומניסטיקה בתיכון מקיף א' בבאר שבע. ליבי הקימה את מגמת התושב"ע בבית הספר שהפכה במהלך השנים למגמה הגדולה ביותר בדרום. היא מרכזת את פרויקט הפיוטים העירוני, הקימה בית מדרש בו לומדים יחדיו תלמידים, מורים והורים, והיתה מדריכה מחוזית במקצוע תרבות יהודית ישראלית. בשנים האחרונות ליבי מחנכת את כיתת החינוך המיוחד. היא מלמדת בה את כל המקצועות ומובילה אותה להישגים מרשימים. מקצועות הרוח הם ציר מרכזי בלימודים בכיתה, ותלמידי כיתת החינוך שלה מכינים את דפי המקורות, ומובילים את החברותות בימי הלימוד בחגים.
על כל אלה הוענק לה ציון לשבח מטעם פרס הספרייה הלאומית לִמצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת התשפ"ה.
ד"ר מרים וייטמן
אולפנת נווה חנה, אלון שבות
על הקמת כיתת מצוינות ייחודית לכתיבת עבודות גמר במקצועות הרוח ועל טיפוח כתיבת עבודות גמר ברחבי הארץ כמדריכה ארצית
ד"ר מרים וייטמן היא מורה לספרות ומקצועות היהדות באולפנת נווה חנה בגוש עציון כבר 45 שנה. מרים יצרה כיתת מצוינות רב גילאית ורב תחומית ייחודית בתחומי הרוח, שכל אחת מתלמידותיה חוקרת נושא וכותבת עליו עבודת גמר בהיקף 5 יח"ל. היא מלמדת בכיתה את רזי החקר וכתיבת העבודה, מלווה באופן אישי כל אחת מהתלמידות, ומצמידה להן בהמשך מנחים אישיים, שגם הם עוברים אצלה הכשרה. העבודות של התלמידות מוגשות לתחרויות שונות ופעמים רבות זוכות בפרסים. מרים טיפחה לאורך שנים ארוכות את כתיבת עבודות הגמר בבתי ספר רבים ברחבי הארץ כמדריכה ארצית וממשיכה כיום בסיוע וייעוץ לא פורמלי בנושא. מרים העמידה דורות של תלמידות שהעמיקו חקור.
על כל אלה הוענק לה ציון לשבח מטעם פרס הספרייה הלאומית לִמצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת תשפ"ה.
מן העיתונות
הזוכים והזוכות בפרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי לשנת תשפ"ה מהווים דוגמה ומופת להוראה מעוררת השראה, חדשנות והשפעה חינוכית רחבה – היבטים שזכו גם לסיקור בעיתונות.